گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز گذشته برای چندمین روز متوالی در بازار آهن قیمت‌ انواع محصولات فولادی به‌خصوص میلگرد در اکثر سایزها با ثبات نسبی همراه شد و تیرهای ذوبی در اغلب شاخه‌ها کاهش یافت. طی روزهای اخیر برودت هوا و بارش‌ برف در اکثر نقاط کشور از جمله در تهران در کنار رکودی که از قبل بر فضای معاملات حاکم بود موجب شد تا حجم خریدهای روزانه در بازار به کمتر از میزانی که از قبل بود کاهش یابد.
در همین حال اکثر تولیدکنندگان بخش خصوصی هم چند روزی است نرخ‌های پیشنهادی تولیدات خود را بدون تغییر درب کارخانه‌ها اعلام کرده‌اند و منتظر بهبود شرایط جوی برای بازگشت خریداران به معاملات آمیخته با رکود قبل، از ابتدای هفته آینده هستند.
در این شرایط اما معاملات با جنب و جوش بهتری در بورس کالا پیگیری شد. روز گذشته فولاد خوزستان اقدام به عرضه سلف شمش و تختال کرد که استقبال نسبتا خوبی از این عرضه‌ها صورت گرفت. این شرکت که در اطلاعیه عرضه روز سه‌شنبه خبر از ارائه ۲۰ هزار تن شمش بلوم با همان شرایط بازپرداخت پیشین (ارائه اعتبارات اسنادی یا ضمانت‌نامه بانکی، پرداخت حداکثر ۹۰ روزه و سود ماهانه ۵/۱ درصد) داده بود از ۵۰ هزار تن عرضه مازاد نیز استفاده کرد تا به این ترتیب بالغ بر ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن از این محصول در زمان رسمی معاملات و ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن دیگر نیز در زمان مچینگ توسط خریداران مورد معامله قرار گیرد.
قیمت پایه شمش بلوم ۱۴۰۰ تومان بود که همچون عرضه قبلی فولاد خوزستان، ۲۰ تومان زیر این نرخ (یعنی ۱۳۸۰ تومان) به فروش رسید. از سوی دیگر این شرکت سلف تختال را نیز با قیمت ۱۴۲۵ تومان در حجم ۷۰ هزار تن عرضه کرد که به‌طور کامل و با قیمت پایانی ۱۴۱۰ تومان به فروش رسید.
به گفته یکی از کارگزاران حاضر در معاملات روز گذشته تالار صنعتی، به‌رغم آنکه هنوز خریدهای پایان سال مقاطعی همچون تیرآهن و میلگرد آغاز نشده، اما خریداران به خوبی از عرضه‌های شمش بورس کالا استقبال می‌کنند، بنابراین با کمی فاصله می‌توان خوش‌بین بود از اسفندماه دادوستد دیگر محصولات فولادی هم با رونق نسبی در رینگ فولاد همراه شود.
این کارگزار دلیل اصلی اقبال خریداران به عرضه تختال فولاد خوزستان را گرمتر بودن بازار خرید و فروش ورق نسبت به دیگر مصنوعات فولادی دانست و گفت: غالب خریداران این محصول در روز گذشته تولیدکنندگان ورق بودند و از قبل می‌دانستند فولاد خوزستان نرخ پایه را کاهش خواهد داد، بنابراین فرصت حضور در معامله این روز را از دست ندادند و ۷۰ هزار تن تختال را با قیمت ۱۴۱۰ تومان خریداری کردند.
رفع محدودیت‌های صادراتی راهکاری برای تعادل‌بخشی به بازار
به هر طریق در شرایط فعلی بازار فولاد و بورس کالا که نگاه‌ها به روند آتی معاملات گاهی با امیدواری و خوش‌بینی و گاهی با ناامیدی و تردید روبه‌رو است، به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در راستای تعادل بخشیدن به حجم عرضه‌های مازاد موجود در کارخانه‌ها و روان کردن جریان معاملات به‌دلیل رکود بازار داخل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری است.
یک ماه پیش که محمد جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان و با توجه به مصرف داخلی صادرات شمش و محصولات فولادی، بدون محدودیت، میزان و نوع محصول تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۳ آزاد شده است، روز سه‌شنبه هفته جاری نیز حسن علیدوستی، مدیر کل دفتر صادرات در بخشنامه‌ای ضوابط صادرات انواع شمش و محصولات فولادی را ابلاغ کرد. براساس این بخشنامه که از سوی دفتر صادرات گمرک جهت اجرا به گمرک‌های سراسر کشور ابلاغ شده، کلیه فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی و شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی بدون محدودیت در میزان و نوع محصول تا مهلت زمانی پایان خرداد سال آینده با رعایت سایر مقررات و ضوابط مربوطه می‌توانند بدون اخذ مجوز صادراتی نسبت به صادرات
اقدام کنند.
در همین زمینه نیز دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌و‌گو با «ایلنا» در خصوص بخشنامه جدید سازمان توسعه تجارت گفت: اینکه فعالان اقتصادی بدون محدودیت تا پایان خردادماه سال ۹۳ بتوانند محصولات فولادی خود را صادر کنند موضوعی امید بخش است، اما آزاد شدن صادرات فولاد باید یکسال پیش صورت می‌گرفت که با تغییر دولت این موضوع به تعویق افتاد. به گفته وی هم‌اکنون در محصولات فولادی نظیر میلگرد، نبشی و ناودانی به صورت کامل می‌توان نیاز داخل را پوشش داد و نیازی به واردات این محصولات نیست، اما به نظر می‌رسد دولت باید در شرایط کنونی صادرات فولاد را نه به صورت مقطعی، بلکه به صورت کامل آزاد کند؛ هر چند دولت نگران کمبود فولاد داخل است و همین امر باعث شده تا صادرات فولاد را درحالی‌که تولیدات تکاپوی نیاز داخل را می‌کند، مقطعی آزاد کند.
خلیفه سلطان با اشاره به اینکه هم‌اکنون در بازار داخل به‌دلیل محدودیت‌های پیش آمده خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و به‌طور کلی بازار راکد است، افزود: در شرایط فعلی تولیدکنندگان محصولات خود را با ضرر تولید می‌کنند و تا ۶۰ درصد هزینه اضافه دارند، از سوی دیگر شیفت کاری کارخانه‌‌ها نیز از ۳ شیفت به یک‌شیفت کاری تقلیل یافته، تسهیلات برای گردش نقدینگی تولیدکنندگان کافی نیست و بانک‌ها باید تسهیلات بیشتری به تولیدکنندگان ارائه دهند تا مشکل نقدینگی‌شان حل شود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: اینکه محدودیت صادراتی را تا حدودی برداشته‌اند و تا خرداد ماه صادرات محصولات فولادی آزاد شده امید بخش است، اما زمانی که یک صادرکننده به سختی بازار صادراتی را در کشورهای دیگر را به‌دست می‌آورد نباید با ترس از محدودیت‌ها آن را از دست بدهد.
به گفته وی توقف در صادرات موجب از دست رفتن بازار‌ها می‌شود. همانطور که هم‌اکنون ترکیه بازار عراق را از ما گرفته و همین اتفاق در افغانستان نیز برای ما در حال رخ دادن است.