گروه بنگاه‌های اقتصادی - آزاده حسینی: عرضه‌های نا‌منظم و فروش با نرخ ارز آزاد مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان سولفور مولیبدن به‌وجود آورده است. دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن از عرضه‌های نامنظم این محصول در بورس کالا اظهار نارضایتی کرد و گفت: در سال جاری عرضه‌های این محصول در بورس کالا بسیار نامنظم شده و این موضوع، تولید را در واحد‌های صنعتی تحت‌الشعاع قرار داده است.

مسعود کلانتر مجد ادامه داد: از ابتدای سال ۱۳۹۱ با نوسان قیمت ارز شرکت عرضه کننده این محصول از عرضه سولفور مولیبدن با نرخ ارز مبادلاتی ممانعت کرده که این موضوع مشکلات بسیاری را برای تولید‌کنندگان اکسید مولیبدن به‌وجود آورد.

وی تصریح کرد: در حالی که دولت به منظور حمایت از تولید کنندگان به آنها ارز مبادلاتی می‌دهد ما مجبور به خرید ارز آزاد برای تهیه محصول مورد نیاز واحد صنعتی هستیم و این در حالی است که شرکت تولید‌کننده این محصول از سوی دولت حمایت ویژه می‌شود. وی با اشاره به معضلات تولید‌کنندگان سولفور مولیبدن گفت: متاسفانه با وجود اعتراض تولیدکنندگان به عرضه‌های نا‌منظم در بورس کالا و از سویی قیمت‌های آنکه بر‌اساس نرخ ارز آزاد تعیین می‌شود، تاکنون پاسخی از شرکت عرضه‌کننده در این زمینه دریافت نشده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر این انجمن با ۱۸ عضو فعال ظرفیت تولید حدود ۲۰ هزار تن اکسید مولیبدن را دارد، اما در سال گذشته تنها موفق به دریافت حدود ۷ هزار تن سولفور شد.

وی افزود: در صورتی که عرضه‌های این محصول به همین روال فعلی باشد واحدهای تولیدی بسیاری تعطیل خواهند شد؛ چرا‌که مواد اولیه‌ای برای تداوم تولید ندارند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن، خواستار مشارکت این انجمن در موضوع تعیین قیمت سولفور مولیبدن شد و گفت: در دنیا قیمت سولفور مولیبدن حدود ۱۲ درصد کمتر از نرخ اکسید آن تعیین می‌شود و به این ترتیب حاشیه سود تولید‌کننده پایین دست نیز حفظ شده و تولید تداوم می‌یابد.

وی ادامه داد: پس از خرید شرکت تولیدی در زمینه سولفور مس از سوی شرکت ملی صنایع مس ایران این شرکت ۳۰ درصد تولیداتش را بدون اینکه در بورس عرضه و قیمت گذاری کند، خارج از بورس عرضه کرده و به این ترتیب علاوه بر اینکه میزان عرضه کاهش یافته شرایط فروش نیز سخت‌تر شده است.

مجد تصریح کرد: با وجود اعتراض به نوع عملکرد شرکت عرضه‌کننده و با وجود مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر فروش محصول در بورس کالا، مشکلات ما روز‌به‌روز در حال افزایش است و هنوز پاسخی از شرکت عرضه‌کننده در این زمینه دریافت نکردیم.