گروه بورس کالا- سحر نمایشی: اگرچه این روزها شرایط مثبت ناشی از نتایج مذاکرات ژنو توانسته اندکی از التهاب بازارهای کالایی داخلی بکاهد، اما تاثیر زیادی نیز بر روند کلی معاملات بازار فلزات پایه نداشته است؛ به طوری که همچنان خرید و فروش ‌در بازار این محصولات، بی رقابت و در حد نیاز معامله‌گران انجام می‌شود. همچنین کاهش قدرت حرکت تجار و فعالان تولیدی باعث شده است، رکود دامنه داری در بازار به وقوع بپیوندد که حتی با کاهش نرخ ارز نیز از دامنه آن کم نشده؛ چرا که برای بازگشت قدرت به تولید‌کنندگان و سرپا نگاه داشتن پایه‌های تولید به وقت و هزینه زیادی احتیاج است.

به هر طریق از آنجا که رکود بر کسب و کار و روند بازار تاثیر مخربی دارد، در نتیجه کارشناسان توصیه می‌کنند در هنگام مواجهه با این معضل باید التهاب‌های ناشی از این عامل را هدایت کرد؛ چرا که حتی روند بی‌رونق بازارها می‌تواند به راحتی پایه‌های اقتصادی را به مرور زمان سست کند، حتی اگر شرایط در بازار امیدوار‌کننده باشد.

به این ترتیب به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه نمی‌توان تا همسو شدن همه پارامترهای مثبت دست روی دست گذاشت و بازار را به امید بهبود، به همین شکل رها کرد، بلکه باید علاوه بر کنترل بازار توسط مسوولان، معامله گران نیز با برنامه‌ریزی‌های مناسب بتوانند هیجانات ناشی از اخبار مثبت را طی این مدت کنترل کنند.

وی در ادامه اظهار کرد اولین قدم این است که باید این قضیه را بپذیریم که جو روانی بازار موقتی و گذارا است. از طرفی نیز از آنجا که همیشه و در هر شرایطی قیمت‌های داخلی و مواد اولیه بر مبنای نرخ‌های جهانی تعیین می‌شوند، بنابراین چه در زمانی که بازار ملتهب است و چه در زمانی که معاملات با رونق همراه است اگر بتوانیم نحوه قیمت گذاری محصولات را ثابت نگه داریم و این مطلب را در تولید داخلی جا بیندازیم، قطعا قیمت‌های داخلی با نرخ های جهانی قابل رقابت می‌شود و قیمت‌ها در بازار داخلی با ثبات پیش می‌رود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر شرایط فعلی بازار خاص و ویژه است، با اینکه نوسانات نرخ ارز تا حدودی آرام گرفته، اما بازار فلزات پایه همچنان در رکود به سر می‌برد. از طرفی نیز به دلیل طولانی شدن این بی‌رونقی تاثیر‌گذاری روند جهانی قیمت فلزات پایه نیز نسبت به گذشته کاهش یافته است. به گفته این کارشناس، در دوران رکود اخیر هنگامی‌که قیمت‌ها افزایش می‌یابد، سرعت رشد قیمت‌ها در بازار داخل خیلی زیاد است، اما هنگامی‌که قیمت‌ها در حال کاهش است، تعدیل قیمت‌های داخلی نسبت به آن به کندی صورت می‌گیرد. همچنین از آنجا که روند معاملات بازار بر خلاف قیمت‌ها واکنشی نسبت به اخبار مثبت نشان نداده است، بنابراین قدرت تصمیم‌گیری از تولید‌کننده، فروشنده و خریدار گرفته می‌شود و ما باید تلاش کنیم تا آرامش و اعتماد لازم را به فضای اقتصاد کشورمان برگردانیم که این امر می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش و ثبات قیمت‌ها داشته باشد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: در حقیقیت باید یک سیاست جامع و فراگیر بدون هرگونه شتابزدگی در اقتصاد کشور حاکم شود؛ به طوری که اگر این مهم رخ دهد قطعا قیمت‌ها نیز یک ثبات نسبی را تجربه خواهند کرد، اما اگر این رویکرد در فضای سیاسی و اقتصادی مخدوش شود، یعنی مجلس قوانینی را که تصویب می‌کند حمایت نشده و تصمیمات دولت و آیین نامه‌های آن برای تک‌تک فعالان اقتصاد از جمله تولید کننده‌ها روشن نباشد، به‌طور قطع در هر برهه‌ای نوسانات قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.