تعلل خریداران ادامه یافت

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: در حالی‌که معاملات آهن در حجم پایینی در جریان است و صنف آهن‌فروش ساعات سرد و ساکتی را در در بازار پشت سر می‌گذارند، قیمت‌ها همچنان به سیر کاهشی خود ادامه می‌دهند. بر این اساس روز گذشته در شرایطی که افت قیمت میلگردهای ذوبی بیش از سایر مقاطع موجود در بازار بود، واحدهایی نظیر فولاد یزد، آذر فولاد امین، فولاد شاهرود و فولاد اهواز نیز قیمت انواع سبد میلگردهای خود را با کاهشی در بازه ۵ تا ۲۵ تومانی اعلام کردند. در این میان اما محصولاتی نظیر انواع ابعاد شمش و کلاف ۵/۵ ساده وارداتی از کشورهایی نظیر کره‌جنوبی، روسیه و ترکیه با ثبات قیمت‌ها نسبت به روز سه‌شنبه همراه شدند.

در شرایط فعلی بسیاری از معامله‌گران بازار نسبت به تداوم روند اخیر ابراز نگرانی کرده و معتقدند: ادامه مسیر نزولی قیمت‌ها در بازار آهن موجب شده کمترین رغبتی به خرید و تامین نیازهای انباری بازار آهن باقی نماند؛ چرا که خریداران براساس تجربه چند ماه گذشته تاحدودی مطمئن شده‌اند که اگر معامله حال حاضر را به آینده موکول کنند، امکان خرید ارزان‌تر برایشان امکان‌پذیر خواهد بود.

رینگ فولاد، متاثر از بی‌رونقی معاملات میلگرد

از سوی دیگر در بورس کالا نیز روند معاملات دست کمی از بازار آزاد ندارد، زیرا روز گذشته هم که چندین سبد میلگرد و تیرآهن در تالار صنعتی عرضه شد مانند روزهای اخیر، به وضوح بی‌رونقی دادوستدها به چشم می‌خورد.

بر‌اساس این گزارش در روز پایانی معاملات رینگ فولاد در هفته جاری، فولاد خوزستان (بزرگترین تولید و عرضه‌کننده شمش کشور) که در اطلاعیه روز سه‌شنبه خبر از عرضه ۱۰ هزار تنی شمش بلوم داده بود، از ۲۰ هزار تن اضافه عرضه نیز استفاده کرد تا به این ترتیب ۲۵ هزار تن از محصول تولیدی خود را در زمان رسمی معاملات و ۵ هزار تن دیگر آن را در زمان مچینگ با قیمت ۱۵۴۰ تومان به فروش برساند.

مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در گفت‌و‌گو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» در پاسخ به سوالی مبنی بر علت کاهش سطح تقاضای خرید شمش بلوم در روز گذشته نسبت به عرضه‌های قبلی این کارخانه گفت: در بازار فولاد همه عوامل دست به دست هم داده‌اند تا رکود تقاضا گریبان مواد اولیه را هم بگیرد. کشش پایین تقاضای مصرفی برای خرید میلگرد از یکسو و کاهش قیمت این کالا به خصوص نوع ذوبی آن از سوی دیگر موجب شده‌اند تا واحدهای نورد برنامه کاهش حجم تولید این کالا را در دستور کار قرار دهند که از اینرو نیاز به مواد اولیه‌ای از قبیل شمش نیز برای آنها کمتر از گذشته شده است.

علی اصغر بهرامی افزود: در واقع چشم‌انداز شفاف و روشنی نسبت به رونق معاملات در چند ماه آتی برای واحدهای تولیدکننده میلگرد وجود ندارد، علاوه براین قیمت‌ پایانی و تمام شده شمش نیز برای آنها با وضعیتی که قیمت‌های بازاری میلگرد به علت تداوم روند کاهشی دارند، قیمت ارزنده‌ و مناسبی به حساب نمی‌آید. وی تشریح کرد: شمش ۱۵۴۰ تومانی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، ۵/۴ درصد هزینه اعتبارات اسنادی، کرایه حمل بار تا واحد تولیدی و در نهایت هزینه تبدیل شمش به مقاطع، نزدیک به قیمتی برای فولادساز تمام می‌شود که مجبور است میلگرد تولیدی خود را در بازار آزاد در محدوده آن به فروش برساند، بنابراین شمش از این جهت است که دیگر مقبولیت سابق را بین خریداران خود ندارد.

این کارگزار ادامه داد: البته برخی مطرح می‌کنند که قیمت پایه شمش بنابر دلایل مطرح شده باید پایین‌تر از قیمت فعلی در بورس کالا عرضه شود تا خرید آن برای فولادسازان نیز مناسب و

به صرفه باشد، اما اگر این اتفاق بیفتد، قیمت شمش وارداتی نیز برای واردکنندگان توجیه اقتصادی خود را از دست داده و نسبت به گذشته به میزان کمتری به کشور وارد می‌شود. تحت این شرایط نیز که از یک طرف واردات این کالا به کشور کم شده و از طرف دیگر فولاد خوزستان هم توانایی محدود و مشخصی برای تامین نیاز فولادسازان داخلی دارد، نوعی آشفته بازار و هرج و مرج قیمتی در بازار این ماده اولیه به وجود می‌آید که عواقب آن در درجه اول گریبان واحدهای نورد و در سطوح بعدی مصرف‌کنندگان مقاطع را خواهد گرفت.

بهرامی ادامه داد: به هر طریق همانطور که همه می‌دانیم بازار مصرف گرفتار بی‌رونقی و رکود است، رکودی که تمامی فولادسازان اعم از خصوصی و دولتی را متاثر از خود ساخته و برای گذر از آن باید فکری کرد.

به گفته این کارگزار ذوب‌آهن که خود تولیدکننده شمش علاوه بر مقاطع نیز به شمار می‌رود، در گذشته نیازمند خرید این کالا از فولاد خوزستان بود، اما هم‌اکنون میزان رکود تا به آن حد

است که این کارخانه خود به فروشنده شمش در بورس کالا نیز بدل شده است.

از سوی دیگر در جریان معاملات روز گذشته رینگ فولاد نقدی یک سبد میلگرد از سوی مجتمع فولاد خراسان عرضه شد که با قیمت ۱۶۹۵ تومان از حجم ۳۴ هزار و ۷۶۰ تن تنها ۴۴۰ تن از آن به فروش رسید. در همین حال به دیگر محصولات عرضه شده و بدون خریدار روز چهارشنبه این رینگ می‌توان به دو سبد میلگرد نقدی شرکت‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران و سیرجان حدید جنوب اشاره کرد. علاوه بر این عرضه‌ها، فولاد کرمان نیز با قیمت ۱۶۸۰ تومان میلگرد A۲ سایز ۱۲ خود را به روی تابلو معاملات آورد که متقاضی نداشت.

در نهایت تیرآهن ۱۴ مجتمع جهان فولاد غرب هم با قیمت پایه ۱۷۸۵ تومان با سردی خریداران روبه‌رو شد، بنابراین به ‌رغم حضور حداکثری فولادسازان در معاملات روز گذشته تالار صنعتی، شاهد بی‌رونقی زیاد معاملات کالاهای عرضه شده در این روز بودیم.