فولاد بار دیگر روی موج کاهشی قرار گرفت

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: همانطور که انتظار می‌رفت عرضه پرسر و صدای ذوب‌آهن در هفته گذشته موجب ریزش چند درصدی قیمت‌‌ مقاطع در هفته جاری شد، به گونه‌ای که تیرآهن شاخه ۱۸ با ۲/۲ درصد کاهش در بازار اصفهان و شاخه‌های ۱۶ و ۱۸ این کالا به ترتیب با ریزش ۷/۲ و ۴/۳ درصدی در بازار تهران، رکورددار بیشترین افت قیمت‌ها در روز شنبه شدند. به گفته مدیر بخش فلزات یکی از کارگزاری‌ها در حالی‌که قیمت شمش فولاد خوزستان در شرایط رقابتی برای کارخانه ذوب‌آهن، در حدود ۱۶۴۰ تومان تمام شده است، نرخ پایه ۱۶۵۰ تومان برای عرضه سبد میلگرد و تیرآهن این کارخانه به معنی فروش محصول در نقطه سربه‌سری سود و زیان به شمار می‌رود.

به علاوه، این عرضه در بازار آزاد در محدوده قیمتی ۱۸۶۰ تا ۱۸۸۰ تومان قابل معامله است در حالی‌که بهای تمام شده آن برای خریداران بورس کالا حدود ۱۷۶۰ تومان در هفته گذشته تمام شد، بنابراین واحدهای فروش آهن در بازار آزاد برای کم کردن این شکاف قیمتی چاره‌ای به جز کاستن از قیمت فروش خود ندارند.

این کارگزار درباره پیش‌بینی روند متاثر شدن عرضه‌های این هفته رینگ فولاد از کاهش ۱۳۰ تومانی نرخ سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن نیز گفت: یا اینکه حجم عرضه‌های فولادی در هفته جاری نسبت به هفته‌های گذشته کمتر می‌شود یا اینکه واحدهای عرضه‌کننده با همان نرخ‌های سابق اقدام به فروش محصولات خود در رینگ فولاد می‌کنند؛ چرا‌که برای واحدهای خصوصی کوچک و کم‌توان‌تر، رفتاری مشابه با ذوب‌آهن غیرممکن و سخت به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر اینطور که شنیده شده، از مجموع ۲۲۵ هزار تن محصول به فروش رسیده برای عرضه ذوب‌آهن تنها ۱۲۵ هزار تن آن، توان تامین نقدینگی برای این واحد تولیدی را داشته؛ چرا که ۱۰۰ هزار تن از این معامله مربوط به اقاله بیع‌ بوده است. با این تفاسیر باید نگاهی متفاوت‌تر از گذشته به رکود تقاضای فولاد در چند ماه گذشته و مشکلات ناشی از آن داشت، زیرا هنگامی‌که فولادسازان بزرگی همچون ذوب‌آهن برای تامین نقدینگی حتی حاضر به ضرر در معامله می‌شوند، باید پرسید فولادسازان کوچک‌تر چه راهکاری برای سرشکن کردن هزینه‌ها و جذب نقدینگی مورد نیاز خود خواهند داشت.

مقاطع تحت فشارهای نزولی قیمت؟

به این ترتیب به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، قیمت‌ مقاطع در بازار با توجه به این عامل و یکسری عوامل دیگر، باز هم بر دور کاهشی قرار گرفته است.

در این میان روز گذشته نیز با ورود چندین محموله شمش به بنادر کشور، انواع ابعاد این کالا افت تا یک درصدی نرخ را تجربه کرد.

یکی از فعالان بازار معتقد است: با توجه به اینکه هم‌اکنون بهای آهن‌آلات با در نظر گرفتن فاکتورهایی از جمله هزینه تولید و رکود تقاضای مصرفی در سطح پایین و در واقع نزدیک به کف قرار دارد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که عرضه ارزان قیمت ذوب‌آهن موجب تداوم ریزش قیمت‌ها بیش از چند روز در بازار مقاطع شود؛ هرچند با ورود ۲۲۵ هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن خریداری شده به بازار که مربوط به اواخر آبان ماه می‌شود، قیمت‌ها خواه‌نا‌خواه با کاهش نسبی ناشی از افزایش حجم عرضه مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر به گفته این فعال بازار، با در پیش بودن ماه محرم و ایام عزاداری تاسوعا و عاشورا، بازار با کاهش گردش کار و فعالیت‌های مربوط به خرید و فروش آهن‌آلات نیز روبه‌رو است که همین امر منجر به افت قیمت مقاطعی از جمله میلگرد خواهد شد، اما از طرف دیگر پیش‌بینی هم می‌شود تا پایان هفته جاری روند دادوستدها با بهبود نسبی به تبع از افزایش حجم معاملات تا پیش از ماه محرم روبه‌رو باشد.

از سوی دیگر برخی معامله‌گران بازار نیز اینطور پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان هفته قیمت میلگرد و تیرآهن تا مرز کیلویی ۱۸۰۰ تومان یا پایین‌تر از آن هم خواهد رسید؛ چرا که عواملی از جمله فصل سرما، کسادی بازار مسکن، کمبود نقدینگی و عواملی از این دست توان آن را دارد که قیمت‌ها را تا این حد پایین بکشد.