مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا معتقد است، اگر بورس کالا راه‌اندازی نمی‌شد، یقینا مشکلات بازار پتروشیمی به روشنی و سرعت آشکار نمی‌شد؛ اما اکنون بورس کالا بسیار سریع با نمایش وضعیت بازار عملا به مسوولان مربوطه هشدار می‌دهد که معضلات کنونی وجود دارد و باید برای حمایت از بخش تولید یا مصرف فکری کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمودرضا الهی فرد به عنوان یکی از کارگزاران قدیمی این نهاد کالا گفت: بورس کالا مانند یک آینه روند عرضه و تقاضای محصولات را به مسوولان نشان می‌دهد، ضمن آنکه تک تک محموله‌های معامله شده در بورس به راحتی قابل رصد و ردیابی است. به گفته وی همین شفاف بودن معاملات بورس است که می‌تواند به صنعت پتروشیمی کمک کند و مسوولان نیز باید با برخی اصلاحات در نحوه نظارت‌های خود نشان دهند که حامی بورس به عنوان یک نهاد ملی هستند.

وی با اشاره به غیر منطقی بودن انتقادهای مطرح شده علیه بورس کالا گفت: اگر واقع بینانه بخواهیم به مسائل به وجود آمده در خصوص معاملات پتروشیمی در بورس کالا نگاه کنیم به این نکته می‌رسیم که عمده نظارت بر نحوه عرضه و تقاضا در رینگ پتروشیمی از حیطه اختیارات بورس کالا خارج است و نهادهای مربوطه باید نظارت بیشتری روی خریداران و میزان فروش تولیدکنندگان در بورس داشته باشند.

الهی فرد تصریح کرد: اینکه برای کارخانه‌ای که اکنون تعطیل است، سهمیه در سیستم بهین یاب تعلق می‌گیرد یا اینکه واحد تولیدی پس از خرید از بورس به جای استفاده از محصول، آن را در بازار آزاد به فروش می‌رساند، هیچ یک به سازوکار بورس کالا برنمی‌گردد بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهای زیر مجموعه این وزارتخانه هستند که باید بر نحوه عملکرد واحد‌های تولیدی نظارت کنند.

مدیرعامل کارگزاری سی ولکس کالا با بیان اینکه مشکلات به وجود آمده به دلیل عرضه کمتر از تقاضا در تالار بورس است، گفت: کارشناسان بر این باورند بورس کالا بهترین مکان برای انجام معاملات پتروشیمی است و شفافیت این بازار به مراتب بیشتر از بازار‌های سنتی یا روش‌های قبلی است و اگر ضعف یا انتقادی هم وجود دارد باید منصفانه آن را ریشه‌یابی و چاره جویی کرد.

وی اظهار کرد: شاید اگر بورس کالا نبود، معضلات بازار پتروشیمی تا ماه‌ها بعد هم بروز نمی‌کرد و تولیدکنندگان مجبور بودند بی‌سروصدا مواد مورد نیاز خود را با قیمت‌های بالایی از دلالان بخرند، اما هم اکنون با مشخص شدن مشکلات، همه چیز برای برطرف شدن آن از طریق بورس مهیا است و مسوولان باید هر چه سریع‌تر با تدابیر ویژه به حمایت تولید بیایند.

الهی فرد در پایان گفت: قرار است کارگروهی با حضور نمایندگان بخش صنعت پتروشیمی، شرکت‌های تولیدی و بورس کالا برای بهبود روند معاملات تشکیل شود که به طور قطع این کارگروه حلال مشکلات فعالان صنعت پتروشیمی خواهد بود.