فولاد همچنان در سرازیری

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: کاهش روزانه بهای آهن‌آلات گویا به بخش جدایی‌ناپذیر بازار فولاد تبدیل شده؛ چرا‌که بر خلاف انتظار دست‌اندرکاران بازار که مدت‌ها است رسیدن قیمت‌ها به کف را انتظار می‌کشند، محصولات فولادی تولید داخل به طور مدام در حال ریزش قیمت هستند. به اذعان بسیاری از معامله‌گران، تاثیرپذیری زیاد بازار آهن از اخبار و تحولات سیاسی در طول چند ماه گذشته موجب شده تا نتوان کف مشخصی را برای قیمت‌ها در نظر گرفت، از این‌رو حجم مبادلات مقاطع فولادی - در پاسخ به انتظار برای کاهش بیشتر نرخ‌ها- در این مدت نسبت به دوره‌های‌ مشابه سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته است که به همین دلیل گفته می‌شود، بازار با حجم زیادی از خریدهای به تعویق افتاده روبه‌رو است.

به هر طریق روز گذشته در حالی‌که نرخ دلار نسبت به دوشنبه به طور نسبی ثابت مانده بود، اما بسیاری از مقاطع فولادی تولید داخل و شمش‌های وارداتی به کشور، بار دیگر کاهش قیمت را تجربه کردند. به گفته یکی از فعالان بازار، محموله‌های شمشی که دوشنبه در بندر امام وارد شده بود، از سوی واردکننده‌ها با افزایش نرخ چند تومانی همراه شد تا از این طریق معاملات این محصول به اصطلاح جان گرفته و با افزایش حجم تقاضا در بازار مواجه شود، اما از آنجاکه کشش تقاضای مصرفی از سوی خریداران پایین است، سه‌شنبه این محصول در بنادر شمالی و جنوبی کشور با نرخ واقعی اعلام شد.

از سوی دیگر روز گذشته در جریان معاملات بازار آهن و بورس کالا با آنکه نرخ پایه خرید نقدی سبد میلگرد فولاد آذربایجان، ۴۵ تومان کاهش نسبت به قیمت ۱۷۸۵ تومان در روزهای پیش داشت، اما این محصول با بی‌میلی خریداران روبه‌رو شد. در همین حال امروز نیز که بورس کالا میزبان ۵ محصول فولادی قرار گرفته است، اطلاعیه عرضه نشان می‌دهد بازهم سبد میلگرد با کاهش نرخ ۳۵ تومانی ارائه شده، هرچند باید گفت، این اقدام که به پایان هفته دوم نزدیک شده کمترین تاثیری در تحرک تقاضا نداشته است. یکی از کارگزاران معتقد است: نبود چشم‌انداز روشن برای بازگشت هرچه سریع‌تر جنب و جوش و تحرک به فعالیت‌های ساختمان‌سازی، پروژه‌های عمرانی و زیرساختی موجب شده تا انگیزه خرید در بورس کالا- با توجه به ریزش مداوم قیمت‌ها در بازار آزاد- به سطح پایینی کاهش بیابد.

اما رکود در فعالیت‌های اقتصادی فولادبر و به تبع آن، کاهش حجم‌ خریدها در بازار آهن داخلی در حالی است که عربستان به دلیل رونق بخش ساخت و ساز و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بازار مسکن، تبدیل یه یکی از بزرگترین مصرف کننده‌های فولاد بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شده است.

گفته شده بخش ساخت و ساز این کشور، بزرگترین بازار منطقه با بیشترین سرعت رشد را به خود اختصاص داده است و کماکان پتانسیل بالایی برای توسعه دارد.

بررسی اقتصاد این کشور نشان می‌دهد عوامل تاثیرگذار در افزایش سرعت رشد مصرف فولاد در عربستان، افزایش فعالیت ساخت و ساز، افزایش سرمایه‌گذاری در خطوط ریلی، زیرساخت‌ها و پروژه‌های جاده‌ای است و در حالی‌که مصرف فولاد در عربستان رشد دو رقمی در سال ۲۰۱۲ داشته است، برآورد شده این کشور بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ نیز ۷/۱۱ رشد در مصرف انواع محصولات فولادی داشته باشد.