گروه بورس کالا- سحر نمایشی: برخلاف رکود شدیدی که بازار فلزات پایه را از ابتدای سال جاری تا کنون فرا گرفته، بازار قراضه این محصولات با رونق عجیبی مواجه شده است؛ چرا که با توجه به کمبود مواد اولیه در بازار و وجود محدودیت‌های بین‌المللی برای واردات، فشار زیادی بر تولید‌کنندگان وارد آمده و بر خلاف آنچه به عنوان عرف در بازارها شناخته می‌شود، تولید‌کننده به واسطه دلال، مبادلات در بازار قراضه را داغ کرده است، به این ترتیب همین افزایش تقاضا موجب شده تا قیمت‌ها در این بازار‌ها از محصول نهایی بیشتر باشد. یکی از فعالان بازار فلزات پایه در این رابطه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: علاوه بر محدودیت‌های بین‌المللی، نوسان نرخ ارز نیز در این مدت باعث شد تا برخی کارخانه‌ها قیمت خرید قراضه را در بازار داخلی افزایش دهند.

از طرفی این فعال آگاه علت افزایش تقاضا برای قراضه را آن هم در این شرایط بحرانی تولید، بازیافت ارزان‌تر این فلز از استخراج منابع جدید آن دانست و گفت: بازیافت فلزاتی همچون مس و آلومینیوم حداقل ارزشی تا ۹۰ درصد بهای فلز اصلی را دارا است و در واقع عمل بازیافت به پایین نگه داشتن قیمت تولیدات این محصولات کمک می‌کند.

وی افزود: بازیافت یک تن مس مصرف شده، ۱۵ درصد از انرژی ضروری برای معدنکاری و استخراج همان میزان از آن فلز را طلب می‌کند، بنابراین بازیافت مواد نه تنها از لحاظ هزینه تولید به صرفه است، بلکه برای حفظ و صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و سلامتی محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است.

این کارشناس افزود: حدود ۵ سال پیش نیز که قیمت مس با رشد نا‌گهانی در بازار فلزات پایه رو به رو شد، تقاضا برای قراضه افزایش یافت و با توجه به اینکه تقاضای مس به طرز نامحسوسی در حال رشد بود، قیمت قراضه تا حد زیادی افزایش پیدا کرد، تا جایی که حتی در بازار شایع شد برخی سودجویان با خرید کاتد مس در بورس با قیمت نازل‌تر، آن را تبدیل به قراضه مس می‌کنند، هرچند این خبر از سوی هیچ نهادی تایید یا تکذیب نشد، اما به گفته برخی از کارگزاران در آن زمان چون افراد متفرقه نیز از این صنف اجازه خرید مستقیم از بورس را داشتند، در نتیجه خریداران با ثبت تقاضای خرید خود از طریق چند کارگزاری اصرار زیادی به خرید کالا داشتند، این شایعه در حد قوی‌تری مطرح شد تا جایی که فعالان بازار بررسی جدی این موضوع را از سوی بورس و دیگر نهادهای رسمی خواستار شدند.

به این ترتیب موقعیت ویژه‌ای که به واسطه تفاوت قیمت قراضه و فلزی همچون مس به وجود آمده بازار را با رکود بیشتری مواجه کرده است، اما موضوعی که در اینجا حائز ‌اهمیت است ریزش بیش از حد قیمت‌ها است و این افت مداوم سبب خواهد شد تا قیمت قراضه فلزی همچون مس از خود محصول بیشتر شود و این موضوع می‌تواند پایه‌های اصلی تولید را از بین ببرد.

البته روند رو به رشد قیمت قراضه در بازارهای جهانی نیز در افزایش قیمت قراضه بی‌تاثیر نبوده است.

این در حالی است که قیمت قراضه مس هم اکنون در بازارهای داخلی ما همانطور که اشاره شد به نرخ محصول نهایی نزدیک شده است و از همین رو اگر قراضه به روند صعودی خود ادامه دهد، بسیاری از فعالان بازار معتقدند خرید شمش مس و تبدیل آن به قراضه به‌صرفه‌تر خواهد بود.

به گفته کارشناسان یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت جهانی ضایعات مسی، وجود شرکت‌های بزرگی است که نفوذ بسیار زیادی در بازار دارند و کالاهای استراتژیک را قبضه می‌کنند، به طوری که از طریق بانک‌ها و عواملی که در اختیار دارند قیمت‌ها را هنگام فروش محصولاتشان بالا می‌برند و بعد از فروش با استفاده از همان عوامل، باعث افت قیمت‌ها می‌شوند و فروششان را جایگزین می‌کنند. برخی کارشناسان نیز تعیین‌کننده قیمت‌ها را ارزش دلار نسبت به یورو می‌دانند و می‌گویند: یکی دیگر از عوامل تعیین قیمت ضایعات مسی، نسبت ارزش دلار به ارزش یورو است. در حال حاضر هرچه ارزش دلار بیشتر باشد، قیمت فلزات پایین تر می‌آید، چراکه با افزایش قیمت دلار، قدرت خرید بین خریداران کم می‌شود.

در بازار فلزات چه گذشت؟

معاملات فلزات پایه روز گذشته در بازار آزاد با روند نزولی قیمت‌ها رو‌به‌رو شد، البته این در حالی است که قیمت فلزات پایه جهانی در بورس لندن مثبت بوده است. به گفته فعالان آگاه دلیل این کاهش قیمت تنها رکود فعلی معاملات در بازار است؛ چرا که نرخ ارز هم برای چندمین روز متوالی ثابت بوده است و برای اینکه فروشندگان بازار محصولات خود را به فروش برسانند بر سر کاهش دادن قیمت‌ها با هم رقابت می‌کنند آن هم در این شرایط که قیمت‌ها به کف رسیده و ریزش بیشتر این محصولات تنها موجب ضرر آنها خواهد بود.

قراضه گران‌تر از محصول نهایی!