با شروع دهمین ماه میلادی، عملکرد 9ماهه بازارهای جهانی در سال 2013 مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در منطقه آسیا- اروپا- آفریقا، شاخص بورس تهران با رشد 6/73 درصدی در این مدت در صدر بورس‌های این منطقه و همچنین در راس اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها قرار گرفته است.
بر‌اساس این گزارش، بورس تهران پس از بورس کوچک ونزوئلا در رده دوم برترین بورس‌های دنیا در سال جاری قرار گرفته است و بورس‌های دبی با 3/70 درصد و غنا 2/70 درصد رشد در رتبه‌های بعدی جای دارند.
در این بین، بورس ابوظبی با بیش از ۴۰ درصد، بورس اروپایی بلغارستان، دو بورس آفریقایی کنیا و نیجریه و همچنین بورس عربی کویت با رشد بیش از ۳۰ درصد و پاکستان و لبنان با افزایش بیش از ۲۰ درصد، رتبه ۳ تا ۱۰ این گروه هستند.
اما در ادامه، بهترین بورس اروپایی، بورس بلغارستان با رشد بیش از ۳۸ درصدی شاخص اصلی همراه بود. در عین حال، بورس سوئیس نیز عنوان اولین بازار توسعه یافته اروپا با رشد بیش از ۱۷ درصدی را از آن خود کرد و در رتبه ۱۶ منطقه و ۲۸ دنیا قرار گرفت. در بین ۹۷ بازار مورد مطالعه، شاخص بورس‌های فرانسه، آلمان، و بریتانیا در رتبه‌های ۴۰، ۴۲ و ۵۲ دنیا قرار دارند.
به علاوه، شاخص بورس بمبئی هند ۶/۱ درصد مثبت و بورس ملی هند ۳/۱ درصد روند منفی را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که ۱۲ بورس منطقه بازدهی منفی داشتند و در این بین، مونته نگرو و اوکراین با بیش از
۷ درصد افت، RTS روسیه بیش از ۶ درصد کاهش، اردن بیش از ۵ درصد سقوط، ترکیه، چک و مقدونیه بیش از4 درصد کاهش، مراکش بیش از 3 درصد افت، قزاقستان بیش از 2 درصد، بوسنی، ملی هند و MICEX روسیه بیش از یک درصد و تونس کمتر از یک درصد روند منفی را از خود به جای گذاشتند.
در قاره آمریکا، شاخص بورس ونزوئلا بیش از ۲۹۱ درصد رشد داشته است. آرژانتین بیش از ۶۸ درصد، کاستاریکا بیش از ۴۲ درصد، مرکب نزدک بیش از ۲۴ و S&P۵۰۰ بیش از ۱۷ درصد افزایش را نصیب خود کردند و ۵ بازار برتر این منطقه نام گرفتند.
در این منطقه، عملکرد بورس‌های کوچک برمودا و پاناما کمتر از ۱۰ درصد و شاخص بورس توسعه یافته کانادا تنها ۸/۲ درصد رشد داشته است. بازده ۶ بورس این منطقه هم منفی بوده است و ۴ بورس پرو، برزیل، شیلی و مکزیک بدترین عملکرد را در بین تمام بورس‌های دنیا داشته اند. بازده این ۴ بورس به ترتیب بیش از ۲۲، ۱۴، ۱۱ و ۸ درصد منفی گزارش شده است.
در انتها، در بورس‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه ۱۳ بورس بازده مثبت و دو بورس هم بازده منفی داشتند، گرچه رشد شاخص‌ها چشمگیر نبوده است. در این منطقه، شاخص بورس توکیو با رشد ۷/۳۹ درصدی برترین بورس این منطقه و رتبه هشتمین بورس دنیا را به نام خود ثبت
کرده است.
بورس‌های هوشی مینه سیتی ویتنام و مغولستان بیش از ۲۰ درصد صعودی شده اند. بورس‌های نیوزیلند بیش از ۱۸، لائوس، ۱۵، استرالیا ۱۲ و‌هانوی ویتنام ۱۰ درصد افزایش را به خود اختصاص دادند و رشد شاخص بورس‌های فیلیپین، مالزی، سنگاپور و تایلند هم کمتر از ۱۰ درصد گزارش شده است.
رشد شاخص دو بورس هنگ‌کنگ و کره جنوبی کمتر از یک درصد و به‌ترتیب ۹/۰ و ۳/۰درصد گزارش شد و بازده چین با بیش از ۴ و اندونزی بیش از ۵ درصد منفی بوده است.