فروش گسترده فولاد ایرانی در بازار دبی

گروه بورس کالا- بیتا احمدی: با توجه به اینکه سرانه مصرف فولاد امارات متحده عربی در حدود ۸۷۰ کیلو بوده از اینرو بالاترین سرانه مصرف فولاد را در دنیا دارد، صادرات محصولات فولادی به این کشور که در همسایگی کشورمان قرار دارد بسیار قابل تامل خواهد بود. اما تولیدکننده‌های محصولات فولادی که می‌خواهند به کشور امارات صادرات داشته باشند باید حتما محصولات آنان استاندارد Biritsh standard را کسب کند تا اجازه ورود به بازار بزرگ مصرف فولاد این کشور را پیدا کنند.

محسنی، ‌مدیر فروش شرکت ذوب‌آهن اصفهان به خبرنگار ما گفت: ‌این شرکت تلاشی را آغاز کرده برای کسب استاندارد BS از انگلستان تا بتواند به کشور امارات محصولات فولادی خود را صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۸۶ محصولات این شرکت استاندارد (Biritsh standard) BS را کسب خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هیچ تولیدکننده داخلی مزیت ذوب‌آهن اصفهان را ندارد اظهار داشت: آزمایش‌های اولیه برای کسب این استاندارد به پایان رسیده و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال به این استاندارد مجهز شویم تا بتوانیم به بازار صادراتی بزرگی راه پیدا کنیم.

محسنی همچنین گفت: بخش‌خصوصی نیز می‌تواند در این بخش فعالیت کرده و صادرات به کشور امارات داشته باشد مشروط بر اینکه بتواند این استاندارد را کسب کند.

وی در خصوص قیمت تیرآهن در بورس کالا تصریح کرد: در هفته گذشته تیرآهن با نرخ هر کیلو ۷۲۶۲ ریال معامله شد و در روز یکشنبه نیز ۲۰هزار تن با همین نرخ مورد معامله قرار گرفت که در واقع نزدیک به دو هفته است که قیمت تیرآهن در بورس ثابت است و تغییری نکرده است.

مدیر فروش ذوب‌آهن اصفهان ابراز داشت: هرساله در ماه مبارک رمضان و تعطیلات میانی آن تقاضا در بازار کاهش می‌یافت. البته امسال ثبت سفارش‌ها مطابق قیمت‌های جهانی انجام شد و خریدهایی صورت گرفت اما پیش‌بینی می‌کنیم بعد از به اتمام رسیدن ماه مبارک تا شب عید اوضاع خرید و فروش در بورس بهتر شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت شمش و کک رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: دولت گفته بود در جاهایی دخالت خواهد کرد که فاکتورهای تولید تغییر نکرده باشد.

با توجه به اینکه قیمت شمش و کک بالا است در نتیجه قیمت محصولات فولادی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی در خصوص افزایش قیمت سنگ‌آهن هند گفت: هند قیمت سنگ‌آهن صادراتی خود را به کشور چین ۲برابر کرده است.

وی افزود: اگر شرایطی در داخل کشور اتفاق بیافتد که قیمت داخلی خیلی بیشتر از قیمت جهانی باشد برای تنظیم بازار فولاد دولت دخالت کرده و واردات انجام می‌دهد و گرنه دخالت نخواهد کرد.

به گفته محسنی به نظر می‌رسد دولت مادامی که تعادل میان قیمت‌های جهانی و قیمت بازار داخل برقرار است دخالت نکرده و واردات انجام نمی‌دهد اما گر احساس کند این تعادل در حال به هم خوردن است محصولات فولادی وارد می‌کند.