رئیس سندیکای لوله و پروفیل، گفت: بخش‌خصوصی ظرفیت تولید ۴‌میلیون تن لوله و پروفیل را در کشور ایجاد کرده است، اما در حال حاضر کمبود مواد اولیه، آنها را مجبور به تولید یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تنی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، محمدتقی صالحی رئیس سندیکای لوله و پروفیل گفت: با توجه به افزایش ساخت‌و‌ساز مسکن و وعده دولت مبنی بر ساخت سالانه ۵/۱‌میلیون واحد مسکونی نیاز کشور به لوله و پروفیل افزایش یافته است. وی افزود: نیاز کشور به لوله و پروفیل ۵/۲ تا ۳‌میلیون تن خواهد بود که ۳۰‌درصد مواد اولیه آن در کشور تولید شده و ۷۰‌درصد مابقی از طریق واردات تامین می‌شود. صالحی گفت: فولاد مبارکه ابتدای سال جاری اعلام کرد که توان تولید یک‌میلیون تن مواد اولیه را تا پایان سال دارد.

رئیس سندیکای لوله و پروفیل افزود: مشکلات عمده بانکی و عدم ترخیص به موقع کالا در گمرک و شروع فصول ساخت‌و‌ساز مسکن و افزایش تقاضا برای ساخت درب و پنجره منجر به افزایش قیمت لوله و پروفیل شد که به شکل مقطعی بوده و در آینده‌ای نزدیک کاهش می‌‌یابد.

در این حال، دبیر سندیکای لوله و پروفیل در نامه‌ای به سرپرست وزارت صنایع و معادن با برشمردن ۱۹ دلیل ضرورت کاهش تعرفه ورق گرم فولادی، تصریح کرد: تعلل در ابلاغ کاهش تعرفه ورق گرم فولادی، گرانی مضاعف را در نیمه دوم سال در پی خواهد داشت. امیر کاوه در نامه خود به محرابیان عنوان کرد: به علت تعلل در ابلاغ کاهش تعرفه ورق گرم فولادی، شاهد ادامه افزایش قیمت ورق بوده‌ایم.

او با اشاره به برخی از دلایل تصویب کاهش تعرفه واردات ورق گرم فولادی از ۱۰ به ۴‌درصد در کمیسیون ماده یک قانون مقررات و صادرات که هم‌اکنون منتظر تایید محرابیان است، افزوده است: تعلل بیشتر در ابلاغ کاهش تعرفه، سبب بحران جدی در تامین مواد اولیه تولیدکنندگان پایین‌دستی خواهد شد و هشدار می‌دهیم در ۶ ماهه دوم سال در صورت عدم چاره‌اندیشی با گرانی مضاعف روبه‌رو خواهیم بود. دبیر سندیکای لوله و پروفیل بر این اساس خواستار تسریع در ابلاغ مصوبه کمیسیون ماده یک شده است.