ناگفته‌های دبیرکل سابق بورس کشاورزی

بورس کالای کشاورزی از احمد کبیری دبیرکل سابق بورس کالای کشاورزی خداحافظی کرد.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد یکشنبه هفته جاری در مراسم افطاری که به همت کارکنان سابق بورس کالای کشاورزی برگزار شده بود از احمد کبیری دبیرکل بورس کالای کشاورزی تقدیر و تشکر شد. در این مراسم احمد کبیری از ناملایماتی که طی ۳سال فعالیت بورس کالای کشاورزی بر آنها تحمیل شده بود، گفت و روز آخر را که سازمان تعاون روستایی حکم تخلیه اموال و وسائل بورس کالای کشاورزی را گرفته و اقدام به بیرون آوردن آنها کرده بود، تحت‌عنوان روز واقعه نام برد.

وی افزود: روز واقعه صحه‌ای بر تمامی ناملایماتی بود که طی ۳سال فعالیت بورس کالای کشاورزی متحمل شدیم.

وی همچنین ادامه داد: تا پایان ۲۳مهرماه بورس کالای کشاورزی قانونا و رسما اجازه دارد تحت همین عنوان فعالیت کند و بعد از آن در مجمع این بورس در مورد انتقال وظایف و نگهداری پوسته اصلی که همان سازمان بورس کالای کشاورزی است تصمیم‌گیری می‌شود.

کبیری گفت: فعالیت بورس کالای کشاورزی هم مانند فعالیت کشاورزان که زحمات زیادی می‌کشند به سختی انجام می‌شد اما روند فعالیت بورس روبه‌رشد بود به طوری که ارزش معاملات بورس کالای کشاورزی در سال ۸۴ نسبت به سال ۸۲ از رشد ۱۹درصدی برخوردار بود و این رقم در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴، ۵۶درصد رشد نشان می‌داد و در چهار ماه ابتدای سال جاری فعالیت بورس کالای کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۹۱درصدی برخوردار بود.

وی ادامه داد: بورس کالای کشاورزی از ابتدا درگیر مسائل بود که آن را از اهداف اولیه خود دور کرد و آن درگیر شدن من به عنوان دبیرکل به مسائل درونی و بیرونی سازمان بود، در واقع در ابتدای کار و بیش از ۵۰درصد وقتم صرف پاسخگویی به مشکلات درونی ‌سازمان و شبهات بی‌مورد بود.

کبیری گفت: در بورس کشاورزی هم مشکلات محیط بیرونی و درونی وجود داشت و محیط بیرونی با سه میلیون بهره‌بردار خرد مواجه بود که میانگین اراضی ذخیره آنها پنج هکتار است و در مقابل بورس فلزات وجود داشت که کل تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان آن از ۳۰ شرکت فراتر نرفته و عمدتا دولتی بوده و این در حالی بود که افراد و مجموعه‌هایی در بخش دلالی بازار وجود داشتند که به هیچ‌وجه مایل نبودند این بازار شکل گرفته و قانونمند شود.

دبیرکل سابق بورس کالای کشاورزی ادامه داد: بورس کشاورزی در داخل هم با کوتاه‌نگری و کوتاه‌اندیشی برخی از افراد مواجه شد و سرانجام به این مرحله ختم شد من تصور می‌کنم بورسی که ناکام از دنیا رفت برای بخش کشاورزی راه رشد باز کرد، بنابراین اگر مدیری در بخش کشاورزی و بازرگانی کشور به فکر ساماندهی قانونمند و علمی بازار باشد تجربه ناقصی پیش روی دارد که می‌شود از طریق بورس این بازار را به سامان رساند.

وی تاکید کرد: در تصمیم‌گیری‌ها عمدتا بورس کالای کشاورزی با بورس فلزات مقایسه می‌شوند اما حجم مبادلات بورس کالای کشاورزی در طول این ۳سال تنها ۱۵۰میلیارد تومان بوده در حالی که این ارزش معادل فعالیت شاید چند روز بورس فلزات باشد.

وی ادامه داد: اما آنچه که از مدیران بورس کالا به عنوان مرجع تصمیم‌گیر انتظار می‌رود توجه بیشتر به ارزش محصولات کشاورزی در بازار است که به بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان می‌رسد و این نشان‌دهنده قابلیت‌ها و توانایی‌ها‌ی محصولات کشاورزی است در حالی که سرمایه در گردش بازار محصولات فولادی معادل ۵هزار میلیارد تومان در سال است.

وی در پایان از کارگزاران و همکاران بورس کالای کشاورزی تشکر کرد و از هاشمیان مدیرعامل شرکت بورس کالا به دلیل این که بعد از وقوع حادثه تلخ برای بورس کشاورزی، کارکنان این بورس را به عنوان همکاران جدید خود پذیرفتند و شرایط ادامه فعالیت آنها را فراهم کردند تشکر کرد.