آرامش قبل از توفان در بازار آهن

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت، قیمت هر کیلو میلگرد معادل یک‌دلار خواهد شد. در حالی که طی ۵ ماه نخست سال‌جاری شاهد رشد ۱۱۱درصدی واردات شمس فولاد بودیم اما شواهد موجود حاکی از افزایش قیمت آهن در بازار داخلی و خارجی است.

طبق اطلاعات و آمار گمرک میزان واردات محصولات فولادی از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۶۶درصدی معادل ۴میلیون و ۵۴۳هزار و ۷۰۹ تن شده و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این رقم معادل ۲میلیون و ۷۳۹هزار و ۴۰۴ تن بوده است.

میزان واردات شمش به کشور طی ماه‌های نخست سال‌جاری افزایش یافته اما در چند ماه اخیر میزان ثبت سفارش پایین آمده که این امر در بلندمدت موجب کمبود محصول نهایی در کشور می‌شود.

کارشناسان علت کاهش میزان ثبت سفارش از سوی تجار را رشد نابرابر قیمت مواد اولیه نسبت به محصول نهایی در داخل کشور برشمردند که این امر موجب شده تا تولید محصول نهایی و واردات محصول اولیه به کشور صرفه اقتصادی نداشته باشد. مواد اولیه طی ماه‌های اخیر رشد چشم‌گیری در بازارهای جهانی داشته و این موضوع سبب شد تا تولید میلگرد برای فولادسازانی که چرخ‌های کارخانه‌هایشان از شمش وارداتی فعال است اقتصادی نباشد.

براساس آمارهای موجود، میزان واردات شمش در ۵ ماه نخست امسال یک‌میلیون و ۶۳۱هزار و ۸۹۲ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۱۱۱درصد رشد برخوردار بود. افزایش قیمت‌های جهانی شمش فولاد، افزاش تقاضا، در داخل کشور با ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی حاکی از روند رو به ‌رشد قیمت آهن در بازار داخل است. هم‌اکنون قیمت آهن در بازارهای داخلی و جهانی نسبت به ماه گذشته از رشد برخوردار شده که فعالان بازار آهن علت آن را افزایش قیمت جهانی شمش می‌دانند.

یک فعال بازار آهن درخصوص روند افزایش قیمت آهن در کشور معتقد است. آرامش‌های اخیر آرامش‌ قبل از طوفان بوده زیرا که با افزایش قیمت جهانی شمش و فولادکاهش واردات کارخانه‌های داخلی تولید‌کننده میلگرد پاسخگوی نیاز بازار نیستند.

به گفته این فعال بازار آهن چنانچه دولت برای تامین شمش کارخانه‌های تولید‌کننده داخلی تدابیر لازم را اتخاذ نکند پش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت هر کیلو میلگرد به ۷۵۰تومان می‌رسد.

این فعال بازار آهن تصریح کرد: طی هفته آینده میلگرد ۱۲ تا ۲۸که هم‌اکنون با قیمت حدود ۷۰۰تومان عرضه می‌شود به ۷۵۰تومان خواهد رسید.

به گفته وی، در حال حاضر انبارها از میلگرد وارداتی تخلیه شده و واردات شمش به علت افزایش قیمت‌های جهانی کاهش یافته است و به تبع آن میزان تولید محصول نهایی در کشور کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص پیش‌بینی قیمت جهانی شمش گفت: چین پس از تعطیلات رسمی خود (۱۵ اکتبر) قیمت فروش بیلت را اعلام خواهد کرد و باید تا آن زمان منتظر ماند.

وی افزود: هم‌اکنون قیمت هر تن بیلت حدود ۵۷۰ دلار است و پس از اعلام قیمت‌ها از سوی چین قیمت‌های آینده شمش تعیین خواهد شد.

این فعال بازار آهن اظهار داشت: هم‌اکنون کارخانجات داخلی شمش مورد نیاز برای تولید میلگرد را ندارند و سرمایه‌گذاری از سوی آنها نیز در این بخش صرفه اقتصادی ندارد. وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که با افزایش قیمت هر کیلو میلگرد به ۷۵۰ تومان و در صورت تامین شمش مورد نیاز آنها تولید کارخانجات به صرفه شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز اعلام کرد: با افزایش واردات فولاد از اواخر سال گذشته تاکنون، در این مدت در مجموع شش تا هفت میلیون تن فولاد وارد کشور شده است که این رقم حدود ۲برابر دوره مشابه قبل می‌باشد.

رسول خلیفه سلطانی افزود: عملکرد چین در خصوص مهار صادرات فولاد و افزایش قیمت‌های صادراتی آن، سبب شد تا قیمت محصولات فولادی در داخل کشور افزایش یابد.

وی در ادامه اظهار داشت: بیشترین میزان واردات فولاد در نیمه نخست امسال از چین صورت گرفت و زمانی که این کشور ۱۰درصد بهای محصولات فولادی خود را افزایش می‌دهد، به همین نسبت نیز این امر در بازار ما تاثیرگذار خواهد بود.

این مقام مسوول افزود: افزایش قیمت محصولات فولادی چین حتی بر روی بهای محصولات کشورهای آسیای میانه، اثر گذاشته است. خلیفه سلطانی ادامه داد: دلیل این که ما نتوانستیم در پایان برنامه سوم توسعه به تولید ۱۴میلیون تن فولاد دست یابیم و یا قادر نخواهیم بود تا پایان برنامه چهارم توسعه (سال ۱۳۸۸) به رقم ۲۹میلیون تن هدف این برنامه دست یابیم، به دلیل مشکلاتی است که باید ریشه آن را در عمل نشدن به الزام‌های اصل ۴۴قانون اساسی دانست.

وی در پایان افزود: چنانچه در صنعت فولاد مسیر خصوصی‌سازی صحیح طی شود، دسترسی به تولید فولاد خام و دیگر اهداف مورد نظر سهل‌تر خواهد بود.