در هفته گذشته قیمت نقدی مس با 8/0‌درصد افزایش به 8230‌دلار برای هر تن رسید. طی دوره معاملات، قیمت به بیش از 8350‌دلار هم افزایش یافت.

اما افزایش قیمت‌دلار در برابر یورو و گمانه‌زنی در مورد این که بانک مرکزی آمریکا به زودی اقدام به کاهش مجدد نرخ بهره نخواهد کرد، باعث شد تا مس قسمتی از افزایش قیمت چند روز اول هفته را از دست بدهد. آمار اشتغال مناسب در ایالات متحده در آخرین دوره معاملات در نیویورک قیمت مس را کمی تقویت کرد.
نگرانی‌ها در مورد روند اقتصاد ایالات متحده هنوز ذهن معامله‌گران را به خود مشغول کرده است. اما با وارد شدن به فصل افزایش تقاضا، بهبود روند نقدینگی در بازارهای مالی، تقاضای بالا در آسیای جنوب شرقی و اوضاع نسبتا خوب اقتصاد جهان، انتظار می‌رود که فعلا روند قیمت جهانی مس مستحکم باقی بماند.
مشکلات مربوط به اعتصابات در پرو و ادامه اعتصابات در برخی معادن مکزیک نیزبه روند قیمت مس کمک کرده است. اما با توجه به گفت‌وگوها بین مدیران و سندیکای کارگران در پرو، ممکن است مشکلات مربوط به اعتصابات در پرو به زودی حل شود.
چینی‌ها هم که در هفته گذشته در تعطیلات به سر می‌بردند، در هفته آتی معاملات خود را آغاز خواهند کرد. آمار هفته پیشین موجودی‌های شانگهای به دلیل تعطیلات هنوز اعلام نشده است. ولی موجودی‌ها در انبارهای LME در حدود 131هزار تن تقریبا ثابت بود.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با 3‌درصد کاهش به 2375‌دلار رسید. موجودی‌های لندن نیز که اخیرا با افزایش شدید مواجه بوده‌اند، با 1/0‌درصد کاهش به 937800 تن رسید. همچنین در برخی دوره‌های معاملاتی قیمت آلومینیوم با افزایش مواجه بود ولی مجددا روند کلی و ضعیف قیمت آلومینیوم ادامه یافت. قیمت نقدی آلومینیوم و قیمت قراردادهای آتی دوردست، روندهای مخالفی را طی می‌کنند. با وجود کاهش قیمت نقدی آلومینیوم از 2600‌دلار به کمتر از 2400‌دلار در چند هفته اخیر، قیمت قراردادهای آتی دوردست افزایش یافته است. مثلا قرارداد دسامبر 2011 از 2340‌دلار به 2510‌دلار رسیده است. بنابراین در مورد آینده قیمت آلومینیوم تا حدی خوش‌بینی وجود دارد و بسیاری از شرکت‌ها در نظر دارند تا ظرفیت خود را افزایش دهند (مثلا Rusal ظرفیت تولید آلومینا را تا سال 2013 حدود 2/6‌میلیون تن افزایش خواهد داد).
همچنین قیمت بوکسیت که در سال ۲۰۰۶ معادل ۲۶‌درصد رشد کرده بود و در سال ۲۰۰۷ نیز ۱۲‌درصد رشد کرده است، ممکن است به دلیل تقاضای بالای چین در سال آینده افزایش یابد. چین ۷۰‌درصد بوکسیت مورد نیاز خود را از اندونزی وارد می‌کند و با بستن برخی از معادن در اندونزی، موجودی‌ها تا حدی کاهش یافته است. چین در ۷ ماهه اول سال جاری ۵/۱۲‌میلیون تن بوکسیت وارد کرده است که ۸۱/۸‌میلیون تن آن از اندونزی بوده است. با کاهش سهم واردات بوکسیت چین از اندونزی، واردات بوکسیت از هند افزایش یافته است.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با ۴/۰‌درصد افزایش به ۳۰۷۰‌دلار رسید. موجودی‌های لندن نیز با ۳‌درصد کاهش به ۵۹‌هزار تن رسیدند. این که کاهش موجودی‌های لندن از ۷۵‌هزار تن به ۶۰‌هزار تن در چند هفته گذشته نتوانسته روند قیمت روی را تقویت کند، قابل توجه است. یکی از علل این پدیده وجود موجودی‌های کافی در خارج از LME است که ممکن است از خلوص کمتری برخوردار باشد ولی برای بسیاری از مصارف مناسب است. همچنین انتظار می‌رود که در آینده نسبتا نزدیک، با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه، تولید مازاد بر مصرف افزایش یابد. در هفته گذشته حادثه در معدن Mount Isa که تولید کننده ۳۰‌هزار تن روی و ۲۰‌هزار تن سرب است نیز نتوانست اثر قابل توجهی بر روند قیمت روی بگذارد. به نظر می‌رسد که تأثیر این حادثه بر قیمت سرب بیشتر بوده است.
همچنین، شرکت Lundin (کانادا) استخراج از معادن روی در پرتغال و سوئد را چندین برابر افزایش خواهد داد و تصمیم دارد استخراج خاک از معادن پرتغال را از 400‌هزار تن به 4/2‌میلیون تن و در سوئد به 2/2‌میلیون تن برساند.
سرب
در هفته گذشته قیمت سرب با افزایش 2/10‌درصدی به 3804‌دلار رسید و موجودی‌های سرب در بازار لندن در حدود 22‌هزار تن ثابت بود. طی دوره معاملات قرارداد 3 ماهه سرب به رکورد تاریخی 3700‌دلار نیز افزایش یافت.
ادامه عدم صادرات از معدن Magellan از طریق بندر Esperance (به دلایل محیط زیستی) و افزایش مالیات صادرات در چین به افزایش قیمت سرب کمک کرده است. موجودی‌های لندن به کمترین سطح پس از سال ۱۹۹۰ کاهش یافته‌اند و هم‌اکنون وارد فصل تقاضا برای ساخت باطری اتومبیل شده‌ایم، بنابراین احتمالا روند قیمت سرب همچنان قدرتمند باقی می‌ماند.
نیکل
هفته گذشته قیمت نیکل با ۳/۳‌درصد کاهش به ۳۰۰۳۵‌دلار برای هر تن رسید و موجودی‌های نیکل در لندن نیز با ۹‌درصد افزایش به ۳۵۳۰۰ تن رسیدند. افزایش موجودی‌های نیکل بر روند منفی قیمت تاثیرگذار بود.
همچنین شرکت Norilsk Nickel روسیه که بزرگترین تولیدکننده نیکل جهان محسوب می‌شود، سود 6 ماهه خود را در 6 ماه اول سال میلادی با 61‌درصد افزایش به 81/3میلیارد ‌دلار رسانید. فروش 645/7میلیارد ‌دلاری شرکت از 27/8‌میلیارد ‌دلار مورد نظر تحلیل‌گران کمتر بود که دلیل آن کاهش مقدار فروش عنوان شده است.


منبع:
شرکت کارگزاری فلز مفید