گروه بورس کالا- علی غفوری، با توجه به پروژه‌های متعدد مس که در‌حال‌حاضر در دست اجرا است این احتمال وجود دارد که بازار از سال ۲۰۱۱ به بعد به با تلاقی از مس مبدل شود اما شاید ترس از عرضه مازاد چندان جایگاهی نداشته باشد.

یک تحلیلگر می‌گوید معدنچیان در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری سنگینی روی اکتشافات کرده‌اند و تا سال ۲۰۱۱ به تدریج پروژه‌ها راه‌اندازی خواهند شد. تخمینی زده می‌شود که بین سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۱ سالیانه ۳/۱میلیون تن مس جدید به بازار عرضه شده و بازار را به باتلاقی مبدل کند.

به نظر می‌رسد در سال‌های فوق رشد سالیانه تولید مس در جهان ۵درصد باشد.

در صورت چنین اتفاقی می‌بایستی به تقاضای جهانی مس نیز حداقل سالیانه ۳/۴درصد افزوده شود تا بازار با نوعی کمبود مواجه شود که می‌توان آن را با نرخ رشد سالیانه ۹/۳درصد از سال ۱۹۹۷ مقایسه کرد.این حجم مس بسیار بالا است و در ظاهر می‌تواند کاملا فعالیت در بازار را دگرگون و مخدوش کند.

اما به دلیل کمبود نیروی کار و تجهیزات نوع نامرغوب مس و هزینه بالای تولید در بعضی از معادن ممکن است محدودیت در عرضه به وجود آورد.

تخمین زده می‌شود که سناریوی احتمالی این باشد که از سال ۲۰۱۰ هر پروژه‌ای با یک سال تاخیر اجرا شده و فقط از ۹۰درصد ظرفیت اسمی خود در بلند مدت استفاده کند.

شاید به راحتی نتوان اظهار نظر کرد که عرضه مازاد وجود خواهد داشت. این پروژه‌ها کاملا برای بازار ضروری و حیاتی است. در اینجا صحبت بسته شدن واحدهای ذوب مطرح بوده و معدن زیادی نیز وجود ندارد.واحدهای ذوب نیز با توجه به محدودیت عرضه مواد اولیه و تلاش برای کاهش هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر سعی داشته‌اند که سودآور باشند.شاید رقابت شدیدتر شود اما واحدهای ذوبی که از این معرکه جان سالم به در آورند آسان‌تر به مواد اولیه دسترسی داشته و قادر خواهند بود با ظرفیت کامل به فعالیت خود ادامه دهند.

از طرف دیگر تعداد پروژه‌های معدنی بسیار زیاد است و نیز پروژه‌های واحدهای ذوب نیز بسیار متعدد است. اگر شرکتی بخواهد رقابت خود را شدت بخشد سایرین قادر خواهند بود با کارایی بیشتری فعالیت کرده و کنستانتره بیشتری را مصرف کنند.

تمامی تولید معادن جدید توسط چینی‌ها و هندی‌ها خریداری خواهد شد چون تقاضا در این کشورها در هفت سال گذشته به ترتیب ۳/۱۴ و ۸درصد در سال افزایش داشته است.

حتی اگر تقاضا در آمریکا کاهش پیدا کند در چین بالا خواهد رفت.

ولی به هر حال نگرانی‌هایی برای احتمال عرضه مازاد مس در جهان وجود دارد.

تولید کنندگان مس همگی تصمیم دارند که با کمترین هزینه بیشترین تولید را داشته باشند و شکی نیست که با مصرف جهانی مس هماهنگ نخواهند بود و تا حدی عرضه بازار به وجود خواهد آمد.

قیمت مس به سراشیبی نمی‌رود

شرکت ذوب مس CODELCO شیلی در پاییز آینده در مذاکرات مربوط به قراردادها با وجود قیمت‌های نقد ضعیف در این سال مجددا هزینه‌ها را شدیدا افزایش خواهد داد.

در حال حاضر میزان موجودی قطعی مس در انبارهای بازار بورس فلزات لندن حدود ۱۴۰هزار تن است که فقط ۴۰درصد میانگین بلندمدت ماهانه ۳۵۰هزار تن است. میزان موجودی مس در کارخانه‌ها نیز قابل توجه نیست.

چیزی که می‌توان نتیجه گرفت این است که بازار با کمبود مواجه است و عرضه یا تولید معادن نیز منفی است و موجودی نسبتا پایین هستند.

میزان موجودی انبارهای LME تا حدی است که فقط می‌تواند کمتر از سه روز مصرف جهانی را تامین کند و رشد مستمر تقاضا به رونق بازار همچنان می‌افزاید.

پیش‌بینی می‌شود که تقاضای جهانی برای مس در سال ۲۰۰۸ با ۴درصد رشد مواجه بود و چین با ۱۵درصد رشد نقش بسزایی در این افزایش تقاضا خواهد داشت.

تولیدکنندگان نیز انتظار دارند که در اروپا تقاضا چشم‌گیر باشد که در سال ۲۰۰۸ حداقل به ۵/۱میلیون تن مس نیز خواهد بود.

حتی این امکان وجود دارد که پریمیوم یک عدد سه رقمی باشد. میتواند امسال همان رقم ۱۲۵دلار یا کمی کمتر اما نه چندان بالا باشد.

بحثی که مصرف‌کنندگان می‌توانند در مذاکراتشان در مقابل پریمیوم بالا مطرح کنند اختلاف زیاد بین شرایط نقد باز در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ است.

ضمنا این شایعه وجود دارد که Codelco شاید امسال در آمریکا یک قیمت پایه قرارداد سالانه تعیین نکند بلکه با مصرف‌کنندگان به صورت مجزا مذاکره کند.

به هر صورت مطرح است که آنها نمی‌توانند امسال در آمریکا یک قیمت پایه تعریف کنند بلکه به تیم مذاکرات انفرادی برگردند. در این صورت این کار آبها را گل‌آلود خواهد کرد. اما مصرف‌کنندگان به دنبال رقمی خواهند بود که با آن احساس راحتی کنند.