سرمایه‌ها به بازار آهن سرازیر می‌شود

آزاده حسینی

گروه بورس کالا- با توجه به اینکه قیمت آهن‌آلات روند رو به رشدی را در بازارهای جهانی و داخلی شروع کرده، لذا پیش‌بینی می‌شود که همچون سال گذشته علاوه بر سرمایه‌گذاری تجار و فعالان بخش آهن و فولاد سرمایه‌های سرگردان نیز وارد این بخش شوند. هم‌اکنون قیمت‌ها در بازارهای داخلی و جهانی نسبت به ماه گذشته از رشد برخوردار شده و فاصله کمی با بیشترین رشد و اوج قیمت‌ها را که در سال گذشته تجربه کرد، دارد.

این روند رشد قیمت که بیش از یک‌ماه است در بازارهای جهانی آغاز شده طی دو هفته اخیر در ایران نیز شکل گرفته است.

از دلایل رشد قیمت در بازارهای داخلی می‌توان به کاهش حجم واردات اشاره کرد. البته تا دو هفته پیش تمامی تولیدکنندگان از واردات بی‌رویه محصولات آهنی به کشور شکایت داشتند و می‌گفتند که قیمت ماده اولیه از قیمت محصول نهایی بیشتر شده و واردات صرفه اقتصادی ندارد و خودمان هم توان واردات شمش برای تولید نداریم.

در‌حال‌حاضر حجم ثبت سفارش نسبت به یک ماه پیش بسیار پایین آمده در حالی که حدود یک الی دو ماه پیش موجودی انواع آهن‌آلات در بنادر کشور به‌قدری افزایش یافته بود که این موضوع باعث شد تا از میزان ثبت سفارش‌ها کاسته شود.

کم شدن ثبت سفارش برای انواع آهن‌آلات روند رو‌به‌رشد قیمت‌ها را به بازارآهن تحمیل می‌کند.

علاوه بر پایین آمدن مقدار ثبت‌ سفارش هزینه حمل‌ونقل و مواد اولیه نیز در بازارها روبه‌رشد بوده است.

در حال حاضر هزینه‌های حمل‌ونقل افزایش یافته و مواد اولیه و محصول نهایی را تحت‌شعاع قرار داده و این موضوع یعنی رشد قیمت هزینه های حمل‌ونقل مواد اولیه به‌قدری بر روی محصول نهایی تاثیرگذار است که تولید‌کنندگان از این رشد قیمت آهن‌الات سودی نصیب‌شان نمی‌شود و از رشد قیمت‌ها بی‌بهره‌ می‌مانند.

در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن هندی در بازار جهانی معادل هر تن ۱۸۰دلار و قیمت کک معادل ۲۹۰دلار شده و قیمت شمش فولادی در هر تن ۵۲۰دلار شده که نسبت به ماه قبل میلادی در هر تن از رشد ۲۰درصدی برخوردار بوده است.

البته چینی‌ها هم که به دلیل مطرح‌شدن حجم تقاضای‌شان در بازارهای جهانی تاثیرگذارند فعلا از قیمت دادن خودداری می‌کنند و ارائه قیمت را به بعد از تعطیلات خود موکول می‌کنند. به همین دلیل فعلا نمی‌شود در مورد بازار جهانی نظرات دقیق‌تری ارائه کرد چراکه بازارهای جهانی از فعالیت‌های چین بسیار متاثر است. اما آنچه که واضح است این است که در حال حاضر چینی‌ها هم برای تامین مواد اولیه خود دچار مشکل شده‌اند و هندی‌ها هم که تامین‌کننده سنگ‌آهن چینی‌ها هستند قیمت محصولات‌شان را نسبت به سال گذشته ۲‌برابر کرده‌اند.