گروه بورس کالا- کتایون دارابی: مبادلات هفته گذشته رینگ پتروشیمی اگر چه در حالی انجام شد که نرخ دلار روند نزولی به خود گرفته بود، اما بسیاری از معامله‌گران ترجیح دادند برای خرید اکثر محصولات پتروشیمی رقابت کنند.
از این رو اگر چه پیش از عرضه‌های رینگ پتروشیمی در روز سه‌شنبه نرخ دلار به تاثیر از نشست ارزی نمایندگان با رییس‌جمهور و مدیران اقتصادی و همچنین قول کاهش نرخ دلار و سکه توسط وزیر اقتصاد با افتی معادل ۱۳۰ تومان روبه‌رو شده و به قیمت ۲ هزار و ۴۷۰ تومان رسید، اما این موضوع سبب نشد تا خرید معامله‌گران از بورس کاهش یابد، بلکه تقاضا همچنان نسبت به هفته‌های گذشته بالاتر رفت و در نتیجه اکثر محصولات پتروشیمی با سقف قیمت و در نهایت تسهیم به نسبت معامله شدند.

البته این اتفاق در حالی رخ داد که رشد قیمت‌ها در بازار آزاد با شدت بیشتری پی گرفته شده و سرعت افزایش قیمت‌ها در بورس کالا با توجه به محدودیت‌های موجود کمتر از بازار آزاد است و در نتیجه به گفته فعالان اقتصادی، بورس از بازار آزاد جا مانده است!
همین موضوع سبب شده تا بسیاری از محصولات پتروشیمی با اختلاف قیمت در بورس و بازار مواجه باشند و خرید کالاها برای معامله‌گران سودهای بالایی داشته باشد. از این رو بیشتر معامله‌گران در هفته گذشته سعی کردند با ثبت تقاضاهای بالا، از بورس خرید کنند.
این در حالی است که قیمت اکثر کالاهای پلیمری بیش از 500 تا 600 تومان در هر کیلو در یک هفته اخیر و در بازار آزاد رشد داشته‌اند. اتفاقی که به گفته بسیاری از کارشناسان بازار پتروشیمی از آینده‌ای نگران‌کننده خبر می‌دهد؛ چرا که تعداد قابل توجهی از کارخانه‌داران به دلیل به صرفه نبودن خرید و تولید محصولات در شرایط فعلی، ترجیح می‌دهند، کالاهای خریداری شده از بورس را در بازار به فروش برسانند و سود خوبی به جیب بزنند.
در همین حال نوسانات بازار ارز بیش از پیش در روزهای اخیر شدت گرفته و در نتیجه بسیاری از معامله‌گران اطمینان دارند که دیگر نرخ‌های محصولات پتروشیمی پایین نخواهد آمد. از این رو بازار پتروشیمی با کاهش شدید فروشندگان روبه‌رو است، از سوی دیگر خریداران نیز در شرایطی قرار گرفته‌اند که حاضر هستند هر قیمتی را قبول کنند و کالاهای پتروشیمی را با نرخ‌های دلخواه فروشندگانی که نیاز مالی دارند، خریداری کنند. اطمینان از رشد قیمت‌ها متاثر از نوسان مثبت قیمت دلار، تنها عاملی است که معامله‌گران را به خرید با نرخ‌های بالا تشویق می‌کند.
بیشتر معامله‌گران روند بازار داخل را با توجه به تداوم رشد قیمت دلار، منطقی می‌دانند و سرعت پایین رشد قیمت‌ها در بورس را با توجه به محدودیت ثبت نرخ‌ها، تنها فرصتی برای دلالان و واسطه‌ها می‌دانند که از این فرصت استفاده کرده و در نتیجه سودهای بیشتری کسب کنند.
از این رو در مبادلات بورس کالا هفته گذشته اکثر محصولات پتروشیمی به طور میانگین با اختلاف قیمتی معادل ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان در هر کیلو مواجه بودند. به گفته معامله‌گران؛ بیشترین اختلاف قیمت در این روز و در بازار و بورس متعلق به BL۳ بود که تولیداتش در روزهای اخیر با مشکلات زیادی مواجه بوده است. این کالا در بورس کالا ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان ارزان تر از بازار داخل معامله شد. البته در این روز کمترین اختلاف قیمت هم متعلق به گریدهای متفاوت PETها بود. این کالاها در رینگ پتروشیمی ۳۰۰ تومان ارزان تر از بازار داخل خریداری شدند.
با این حال بیشتر آگاهان بازار معتقدند؛ قیمت‌ها در بازار پتروشیمی کاهش نخواهد یافت و بعید به نظر می‌رسد روند مبادلات نزولی باشد، از سوی دیگر شایعه افزایش قیمت دلار نیز هر روز در بازار به گوش می‌رسد. علاوه بر این عواملی همچون کاهش ارزش ریال در مقابل دلار، عدم عرضه برخی از محصولات و کاهش تولید مجتمع‌ها و همچنین کاهش تعداد فروشندگان خواه ناخواه باوجود اینکه رشد قیمت‌ها در هفته‌های اخیر چشمگیر بوده، اما سبب می‌شود تا نرخ‌ها در آینده هم روند صعودی به خود بگیرد. در همین حال برخی از آگاهان بازار از عرضه تعدادی محصول صادراتی پلیمری در هفته آینده و در تالار کیش خبر می‌دهند.
لغو محدودیت‌ها شکاف قیمتی را کاهش می‌دهد
فاصله قیمت اکثر محصولات پلیمری در بازار و بورس که در روزهای اخیر شدت بیشتری گرفته از نگرانی‌های عمده فعالان حوزه پتروشیمی است که به گفته فعالان اقتصادی تنها با لغو محدودیت‌های موجود در بورس کالا کاهش خواهد یافت.
این در حالی است که بیشتر معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند قیمت پایه اکثر محصولات پلیمری در آینده‌ای نزدیک در بورس کالا رشد داشته باشد. حال آنکه در هفته گذشته اختلاف قیمت برخی از محصولات پلیمری مانند BL۳ ، EX۳ و گریدهای متفاوت پلی پروپیلن‌ها به ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو هم رسید. به گفته معامله‌گران رشد قیمت‌ها در بازار داخل با شدت بیشتری تحت تاثیر افزایش قیمت دلار پی گرفته شده است. اما رینگ پتروشیمی با وجود اعمال محدودیت‌ها و ثبت نرخ‌ها ۵ درصد بالاتر از نرخ پایه با فاصله بیشتری از بازار داخل رشد قیمت‌ها را ادامه می‌دهد.
حال آنکه به عقیده آگاهان بازار شدت این اختلاف قیمت‌ها تنها سبب ایجاد رانت در بازار و سرازیر شدن سودهای کلان به جیب عده‌ای خاص خواهد داشت که قادر هستند از بورس کالا خرید کنند. این گروه می‌گویند: اگر روند رو به رشد قیمت دلار در بازار ادامه یابد، در آینده شاهد شکاف بزرگ قیمتی در رینگ پتروشیمی و بازار خواهیم بود؛ چرا که کنترل دستوری قیمت‌ها بازار را از روال عادی خود خارج می‌کند.
ارسال خوراک به پتروشیمی اصفهان
البته هفته گذشته مدیر روابط عمومی پالایشگاه اصفهان در پی تعطیلی مجتمع پتروشیمی اصفهان از برگزاری جلسه‌ای در شرکت پخش و پالایش و توافقاتی برای ارسال خوراک از پالایشگاه اصفهان به پتروشیمی اصفهان خبر داد.
محمد صادق حاجیان در ادامه گفت: طبق این توافقات مقرر شده پتروشیمی اصفهان ۷۹ میلیارد تومان از بدهی ۲۴۰ میلیارد تومانی را به صورت نقد و باقی را در ۸ ماه پرداخت کند. از طرف دیگر مقرر شد مسوولان پتروشیمی اصفهان قرارداد ارسالی را که با تخفیفاتی در قیمت خوراک همراه بوده، امضا کنند تا زمینه ارسال مجدد خوراک فراهم شود.
وی با بیان اینکه از قیمت خوراک اطلاعی ندارد، تاکید کرد: مدیرعامل پتروشیمی اصفهان ضمن امضای صورتجلسه اعلام کرده این توافقات باید به تصویب هیات مدیره شرکت برسد، بنابراین به محض دریافت مصوبه هیات مدیره پتروشیمی اصفهان، خوراک مورد نیاز این شرکت مجددا از سوی پالایشگاه اصفهان ارسال خواهد شد.