رونق معاملات را باید در التهاب بازار ارز و بازار نقدی جست‌وجو کرد
گروه بورس کالا - سردار خالدی: معاملات سکه در بورس کالای ایران اگر چه در هفته گذشته برای اولین بار به ارزش بالای یک تریلیون تومان طی یک هفته معاملاتی رسید اما افزایش قیمت دلار و التهاب در بازار نقدی را می‌توان مهم‌ترین دلیل رونق حجم و ارزش مبادلات این بازار دانست.

طلا تا یک ماه دیگر به 1800 دلار می‌رسد؟
قیمت طلا در بازارهای جهانی در شرایطی از روز پنج شنبه به بالای سطح یک هزار و ۷۷۰ دلار به ازای هر اونس رسید که دلیل اصلی این وضعیت نشست دو روزه ۱۲ و ۱۳ سپتامبر فدرال رزرو
(FOMC) در رابطه با سیاست‌های پولی جدید بود. بانک مرکزی ایالات‌متحده در بیانیه‌ای اعلام کرده قصد دارد هر ماه مقداری برای خریداری اوراق قرضه و بدهی اختصاص دهد و تاکید کرده این برنامه تا زمانی ادامه خواهد یافت که وضعیت بازار کار این کشور بهبود یابد. البته منتقدین سیاست‌های بانک مرکزی ایالات‌متحده بر این باورند اجرای این سیاست‌ها تاثیری بر بازار کار نخواهد داشت.
اگر چه شرایط برای خرید وام مسکن و خریداری اوراق قرضه براساس گفته تصمیم سازان یک گام رو به جلو و بی‌سابقه توصیف شده؛ اما منتقدان سیاست‌های اقتصادی اوباما همچون «میت رامنی» نامزد جمهوری‌خواهان بر این باورند این سیاست‌ها با شکست همراه خواهد شد. علاوه بر سیاست‌های پولی جدید ایالات‌متحده، بانک مرکزی اروپا برنامه خرید اوراق قرضه صندوق نجات منطقه یورو را پیش رو دارد. این در شرایطی است که طی روزهای اخیر دادگاه قانون اساسی آلمان از طرح خریداری اوراق قرضه حمایت کرده است. با تمام این اوصاف، تحلیلگران نسبت به افزایش اشتغال با اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر تردید دارند و معتقدند دور دیگری از خریداری اوراق قرضه در اروپا و ایالات‌متحده روی روند بازارهای مالی و کالایی تاثیرگذار خواهد بود. با پارامترهای موجود قیمت طلا روندی افزایشی خواهد داشت؛ اما نباید از ریزش آن بدون هیچ گونه دلیلی به راحتی گذشت؛ براساس پیش‌بینی موسسه بی‌بی اچ (B.B.H) طلا در شرایط کنونی می‌تواند در معرض خطر باشد. برخی دیگر بر این باورند قیمت جهانی طلا تا یک ماه آینده از مرز یک هزار و ۸۰۰ دلار به ازای هر اونس عبور می‌ کند.
سکه و ارز در هفته‌ای که می‌تواند ملتهب باشد!
دادوستدهای بازار داخلی سکه و ارز در هفته گذشته به تاثیر از تحولات مربوط به بازار ارز و افزایش قیمت دلار شرایط جدیدی را تجربه کرد. در حالی که اخبار و گزارش‌های متفاوتی از فاکتورهای سیاسی منتشر شده و به دلیل موضوع واریز وجوه قانون هدفمندی یارانه‌ها ، عرضه دلار از چند روز قبل از این موضوع متوقف شده و دادوستدها در بازار با شیب افزایشی مواجه شده بود. معامله‌گران معتقدند در شرایط کنونی تنها یک عامل روی افزایش قیمت سکه تاثیرگذار بوده و آن قیمت دلار است. افزایش قیمت طلای جهانی می‌تواند از دیگر گزینه‌های تحرک بازار سکه باشد. البته پس از واریز وجوه یارانه‌ها با تزریق دلار به بازار، روند قیمت‌ها مسیر دیگری به خود گرفت و دادوستد سکه نیز به تاثیر از این وضعیت با کاهش همراه شد. برخی اخبار که پیش روی بازار است می‌تواند در روند مبادلات بازار ارز و سکه تاثیرگذار باشد؛ طرح دو فوریتی اصلاح ساختار بانک مرکزی در هفته جاری در مجلس، ضرب الاجل ۱۵ روزه بانک مرکزی به صرافی‌های غیر‌مجاز ارز برای ارائه اطلاعات، شروع عرضه ارز با هماهنگی بیشتر رییس‌جمهور و ذخایر بالای بانک مرکزی کشورمان از جمله مهم‌ترین گزارش‌هایی است که می‌تواند در روند معاملات تاثیرگذار باشد و مسیر قیمت‌ها را عوض کند. کارشناسان با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون اینکه محدودیت‌هایی از سوی برخی کشورها علیه کشورمان ایجاد شده بر این باورند این اخبار می‌تواند به عنوان عاملی برای تحریک قیمت‌ها در نظر گرفته شود. دادوستدهای امروز نیز علاوه بر اینکه با توجه به عوامل مذکور می‌تواند نوسان رو به پایینی را تجربه کند آماده و منتظر اخبار غیر‌اقتصادی است که در هر حال تاثیر آنها روی افزایش قیمت‌ها قابل درک است.
افت و خیز احساسی در بازار آتی
قراردادهای آتی سکه در هفته گذشته با التهاب زیادی همراه شد و حجم و ارزش معاملات نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در این بازار همچنان به دنبال موقعیت‌های خرید و کسب سود از دادوستدها هستند. در بازار آتی روند قیمت‌ها بیشتر افزایشی سپری شد و معامله‌گران نیز به تبع از شرایط بازار ارز و بازار نقدی سکه سعی کردند همگام با آن مبادرت به گرفتن موقعیت‌های خرید کنند. این در حالی است که تحلیلگران افت قیمت‌ها در روزهای پایانی هفته را به عنوان اصلاح یا بازگشت پیش‌بینی می‌کردند و بر این باورند دادوستدها در این بازار بیشتر به سمتی می‌رود که بعد از این افت، افزایش دوباره قابل پیش‌بینی است. در هفته پیش رو شرایط برای روند قیمت‌ها متفاوت است؛ در حالی که برخی از برگشت یا اصلاح و به نوعی افت قیمت‌ها صحبت به میان می‌آوردند، برخی دیگر بر این باورند افزایش دور از انتظار نخواهد بود؛ زیرا برخی پارامترها اجازه کاهش قیمت‌ها را به سطح قیمتی پایین‌تری نمی‌دهد.
در مجموع طی تنها 4 روز ابتدایی هفته جاری (مبادلات روز پنج شنبه احتساب نشده است) 143 هزار و 386 قرارداد به ارزش 13 تریلیون و 921 میلیارد و 254 میلیون و 160 هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته‌های ماقبل با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بوده است. این برای اولین بار است که ارزش معاملات بازار قراردادهای آتی سکه به بالای مرز یک تریلیون تومان طی یک هفته کاری می‌رسد. البته آنچه تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند نشان می‌دهد بازار ظرفیت‌های بیشتر از این را هم دارد و دلیل اصلی این رونق معاملات را می‌توان در بازار نقدی سکه و التهاب‌های موجود در بازار ارز جست‌وجو کرد. برای سررسید شهریورماه 13 هزار و 633 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 248 میلیارد و 44 میلیون ریال، سررسید مهرماه 3 هزار و 773 قرارداد به ارزش 358 میلیارد و 440 میلیون و 270 هزار ریال، سررسید آبان‌ماه 107 هزار و 263 قرارداد به ارزش 10 تریلیون و 434 میلیارد و 238 میلیون و 820 هزار ریال، سررسید شهریورماه 18 هزار و 717 قرارداد به ارزش یک تریلیون و 880 میلیارد و 531 میلیون و 70 هزار ریال معامله شد.
روند قیمت‌ها در بازار آتی نیز اگرچه در تمامی سررسیدها تا ظهر روز دوشنبه با افزایش ۵ درصدی
روبه‌رو شده بود، اما از عصر روز دوشنبه تا پایان مبادلات روز پنج‌شنبه عوض شد. قیمت سکه سررسید شهریورماه در روز پنج شنبه هفته گذشته نسبت به روز شنبه 10 هزار و 946 تومان (24/1 درصد) و سررسید آبان‌ماه 2 هزار و 355 تومان (25/0 درصد) افزایش و قیمت سکه سررسید مهرماه 8 هزار و 750 تومان (95/0 درصد) و سررسید آذرماه 13 هزار و 782 تومان (41/1 درصد) کاهش داشت.
افزایش وجه تضمین
طبق مصوبه هیات پذیرش در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا و با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادهای فعال طی روزهای اخیر، از روز یکشنبه 26 شهریورماه سال‌جاری پس از اتمام روز معاملاتی وجه تضمین اولیه برابر دو میلیون و 850 هزار تومان می‌شود.
با توجه به وجه تضمین اضافی اعلام شده به میزان ۳۰۰ هزار تومان، وجه تضمین موردنیاز برای هر قرارداد برابر با مبلغ ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان خواهد بود.