ساز ناکوک بازار!

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: افت و خیز دلار و رسیدن آن به مرز ۲ هزار و ۵۰۰ تومان روز گذشته بازار پتروشیمی را بیش از روزهای دیگر ملتهب کرد. اگر چه در این روز فروشندگان اندک بودند، اما به گفته فعالان اقتصادی در این روز پیشنهادهای قیمتی فروشندگان در هر سطحی که قرار داشت با استقبال خریداران مواجه می‌شد. البته در این روز اکثر محصولات پتروشیمی نسبت به روز یکشنبه به طور میانگین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان رشد قیمت را تجربه کردند. این در حالی است که به گفته معامله‌گران طی هفته گذشته اکثر کالاهای پتروشیمی متاثر از رشد قیمت ارز بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند. با این حال در این روز پیشنهادهای یکسانی برای فروش کالاها در بازار وجود نداشت و فروشندگان محصولات ذخیره خود را با نرخ‌های دلخواهشان به فروش رساندند.

البته در حال حاضر بیشتر معامله‌گران نرخ‌های اعلام شده در بازار پتروشیمی را غیرواقعی می‌دانند و می‌گویند: نرخ‌های محصولات پتروشیمی در حال حاضر حباب دارد و واقعی نیست؛ چرا که قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی به طور میانگین در هفته‌های اخیر ۱۰ تا ۲۰ دلار رشد داشته است، اما در داخل کشور به دلیل افزایش قیمت دلار با رشد چشمگیر قیمت‌ها روبه‌رو بوده است.

حال آنکه مجتمع‌های پتروشیمی نیز با حداقل ظرفیت خود در حال تولید هستند و تا مشخص نشدن قیمت دلار نمی‌توان آینده بازار را پیش‌بینی کرد، به طوری که خط تولید VCM (ماده اولیه تولید پی‌وی‌سی) در پتروشیمی اروند و بندرامام با مشکل تهیه کاتالیست و قطعات مواجه است و به این ترتیب سودکاستیک و پی‌وی‌سی نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و میزان عرضه‌های این دو کالا کاهش یافته است.

این در حالی است که نرخ پی‌وی‌سی در حال حاضر در بازارهای جهانی هر تن ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ دلار است، اما در بازار داخل این کالا با نرخ ۲۳۵۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود. در همین حال نرخ EX۳ هم در بازارهای جهانی ۱۶۰۰ دلار در هر تن است، حال آنکه در بازار داخل نرخ این کالا با رشد چشمگیری روبه‌رو شده و روز گذشته هم به گفته معامله‌گران اختلاف قیمت این کالا در بازار و بورس به ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو رسید. حال آنکه در بازار داخل بیشتر فروشندگان از فروش این کالا به خریداران اجتناب کردند.

EX۵ هم در بازارهای جهانی ۱۶۵۰ دلار معامله شد. علاوه بر این، خط تولید BL۳ و ۰۰۳۵ هم با مشکل روبه‌رو است و در نتیجه حجم تولیدات به شدت کاهش یافته است. حال آنکه BL۳ در بازارهای جهانی ۱۶۰۰ دلار معامله می‌شود، اما در بازار داخل فروشندگان از مبادله این کالا خودداری کردند. ۷۲۴۰ و ۱۵۴۰ هم در بازارهای جهانی با قیمت ۱۸۵۰ دلار در هر تن معامله می‌شود.

این درحالی است که قیمت گاز اتیلن در حال حاضر و در بازارهای جهانی ۱۳۵۰ دلار است که در ماه اخیر ۵۰ دلار رشد را نشان می‌دهد که این موضوع منطقی است؛ چرا که همواره در ماه سپتامبر قیمت گاز اتیلن با رشد مواجه می‌شود و سپس به روال عادی خود باز می‌گردد. اما بازار داخل تشنه است و نوسان قیمت دلار هم به این موضوع اضافه شده و نهایتا اگر پیشنهادی با قیمت‌های بالا هم از سوی فروشندگان وجود داشته باشد، خریدار هم در بازار وجود دارد. در همین حال موجودی کارخانه‌ها در حالی به شدت کاهش یافته است که بازار پتروشیمی همواره از ماه شهریور کار خود را آغاز می‌کند.