باید و نبایدهای بازار ورق

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: به دنبال حذف دوباره تعدادی از کدهای معاملاتی و با در نظر گرفتن سیاست مبارکه در عدم افزایش قیمت‌ها، انتظاری که تا ابتدای هفته در بازار ورق وجود داشت این بود که معاملات ورق‌های فولادی در بورس کالا طی این هفته، با تقاضای پایینی مواجه شده و قیمت‌ها در سطوح قبلی باقی می‌ماند. اما نوسان قیمت ارز و التهابی که در بازار ایجاد شده، شرایط دیگری را رقم زد به طوری که دیروز تقاضا در رینگ فولاد بالا رفت. البته بالا بردن حجم عرضه، دوباره از افزایشی شدن قیمت ورق جلوگیری کرد و در این میان فقط یکی از کالاهای این شرکت (ورق گرم c) وارد رقابت شد و با قیمت بالاتری از نرخ عرضه معامله شد.

در حالی که مبارکه برای بالا بردن حجم عرضه این کالا هم آماده بود، اما بورس با مطرح کردن آیین‌نامه معاملاتی مبنی بر اینکه اجازه عرضه دوباره کالا پس از رقابتی شدن وجود ندارد، از آغاز دوباره معامله این کالا و بالا رفتن حجم عرضه مخالفت کرد و در نهایت با وجود اصرار کارگزار عرضه‌کننده، رقابت انجام شده روی این کالا تایید شد و در نهایت قیمت آن از یک هزارو ۱۷۱ تومان به یک هزار و ۲۲۰ تومان رسید.

میانگین قیمت محموله‌های فروش رفته از این کالا یک هزارو ۱۸۱ تومان بود.

تداوم حذف بعضی کدها از معاملات ورق

همواره سناریوهای متفاوتی از سوی معامله‌گران بازار ورق مطرح می‌شود و در حال حاضر هم حذف کدهای معاملاتی یکی دیگر از مواردی است که برخی از معامله‌گران، نسبت به آن بدبین بوده و بروز این شرایط را عاملی برای انحصاری شدن بازار ورق می‌دانند به خصوص که عرضه‌های بالاتر از تقاضا از سوی مبارکه در بورس و در مقابل رشد قیمت‌ها در بازار آزاد، خریدهای بورسی را به صرفه کرده است. اما حذف این کدهای معاملاتی در این مدت به علت پایین بودن تولید برخی واحدها یا عدم تولید آنها بوده و این امر موضوعی است که به لحاظ قانونی باید اجرا شود .

به گفته یکی از معامله‌گران بورس در شرایطی که حتی با حذف کدهای معاملاتی، تقاضا باز هم در بورس افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، منطقی است که خریداران غیر واقعی که تولیدکننده نیستند از بازار حذف شوند، اما به هر صورت این اقدام همچنان مخالفان و موافقان زیادی دارد.

در مورد بالارفتن حجم عرضه در بورس و عدم افزایش نرخ ورق هم تحلیل‌های متفاوتی وجود دارد برای مثال برخی از معامله‌گران معتقدند در صورتی که قیمت‌ها در بورس افزایش زیادی داشته باشد چند نتیجه و تبعات دارد. نخست اینکه التهاب بازار آزاد پس از افزایش قیمت‌های بورس بیشتر می‌شود و فاصله قیمتی بین بورس و بازار آزاد هم اگر از بین برود با رشد قیمت بازار آزاد دوباره برمی‌گردد. دوم اینکه رشد قیمت‌ها در بورس یا بازار در نهایت قدرت خرید مشتریان را کم کرده و همین موضوع حجم معاملات را کاهش می‌دهد به خصوص که مصرف‌کنندگان ورق برخلاف بازار مقاطع، تولیدکننده‌ها و صنایع هستند از این رو اگر قیمت ورق رشد شدیدی داشته باشد، در نهایت هم فروش ورق کاسته شده و هم صنایع وابسته به مشکل برخواهند خورد. البته در خصوص ثبات قیمت ورق در بورس هم، همچنان نگاه‌ها و تحلیل‌های منفی وجود دارد چرا که ثبات قیمت‌ها در حالی که تعداد خریداران مجاز در حال کاهش است این نگرانی را ایجاد می‌کند که رانت معاملات بورس افزایش پیدا کرده و شرایط بازار تنها به نفع عده معدودی باشد.

در همین حال خبرها حاکی از آن است که دیروز ورق‌های ضخیم فولادی (گرم c و سایز ۶ به بالا) با نرخ یک هزار و ۴۰۰ تومان یا بالاتر معامله می‌شد ضمن اینکه ورق گرم سایز پایین تا یک هزارو ۶۰۰ تومان معامله شد .

دیروز در بورس کالا ورق گرم B با نرخ یک هزارو ۱۳۵ تومان عرضه و با همین نرخ ۵ هزارو ۱۷۰ تن معامله شد.

ورق گرم C هم با نرخ یک هزار و ۱۷۱ تومان عرضه و در نهایت در رقابت با نرخ یک هزار و ۲۲۰ تومان ۱۴ هزار و ۶۳۰ تن فروخته شد.

ورق سرد B با نرخ یک هزار و ۳۳۵ تومان عرضه و با همین نرخ ۳ هزار و ۶۰۰ تن فروخته شد.

ورق گالوانیزه با نرخ یک هزار و ۶۳۵ تومان عرضه و با همین نرخ ۳هزار و ۸۰۰تن فروش رفت. میلگرد کلاف نطنز هم دیروز با قیمت یک هزار و ۶۵۹ تومان عرضه و در نهایت در رقابت با نرخ یک هزار و ۷۷۹ تومان فروش رفت. میانگین قیمت این کالا یک هزار و ۷۳۴ تومان بود. ورق قلع اندود ۲۰۰ تن با نرخ یک هزار و ۷۱۱ تومان عرضه و با همین نرخ فروش رفت.