گروه بورس کالا - بازار محصولات کشاورزی اگر چه با آرامش خاصی رو‌به‌رو است؛ اما دادوستد برای برخی محصولات همچون جو دامی با تغییرات قیمتی قابل توجه و چشمگیری رو‌به‌رو است.
در شرایطی که برخی عوامل بین‌المللی و داخلی در گرانی‌های اخیر نقش دارند، اما سودجویی دلالان و واسطه‌ها در بخش کشاورزی و دامی مهم‌ترین عامل افزایش قیمت تولیدات و فرآورده‌های این بخش است.

تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی علاوه بر گلایه از سودجویی دلالان و واسطه گران بر این باورند در چند ماه اخیر به دنبال افزایش قیمت سویا و ذرت و کمبود این نهاده‌ها با افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی مواجه شده‌اند.
این در حالی است که تغییرات قیمتی در بازار کشاورزی همچنان که برخی کارشناسان اعلام کرده‌اند زیاد محسوس نیست. سامان یگانه یکی از فعالان بازار کشاورزی با بیان اینکه به دلیل نبود پارامترهای تغییردهنده، حداکثر تغییر قیمتی که طی دو هفته گذشته در بازار ایجاد شده نوسان بین ۱۰ تا ۱۵ تومانی قیمت کالاهای اساسی همچون ذرت و سویا است، بر این باور است تنها محصولی که به صورت غیر تصادفی و کاذب قیمت آن افزایش قابل توجهی داشته جو بوده که قیمت آن براساس شنیده‌ها به ۷۰۰ تومان نیز رسیده است.
(در بورس کالای ایران عرضه‌های جو داخلی با حداکثر قیمت 685 تومان به ازای هر کیلو انجام می‌گیرد که البته چند روزی است دادوستدهای آن صورت نمی‌گیرد.)
یگانه با اشاره به اینکه «کمبود واردات» عامل اصلی افزایش قیمت جو و عدم ایجاد شرایط رقابتی برای تعادل بازار این محصول است، اعتقاد دارد شرایط ورود این محصول به کشور تغییر کرده به طوری که در برخی بنادر تنها حجم اندکی از این کالا وجود دارد. ناگفته نماند بارگیری محموله‌های سویا طی یک ماه اخیر بدون مشکل خاصی انجام گرفته است. به باور این فعال کشاورزی، تغییرات قیمت گندم همانند گذشته است و نوسان این کالا بسیار اندک است، به طوری که قیمت این کالا از ۴۸۰ تا ۵۰۰ تومان در هر کیلو در نوسان بود. البته در بورس کالای ایران، دیروز یک هزار و ۴۵۰ تن گندم سرخس با قیمت ۵۰۵ تومان به ازای هر کیلو عرضه شد که برای آن معامله‌ای انجام نشد.