گمانه‌زنی‌ها پیرامون راه‌اندازی بورس ارز، مهم‌ترین دلیل تغییرات بازار آتی
گروه بورس کالا - دادوستدهای بازار آتی اگر چه روز گذشته با افت و خیز دنبال شد اما تحلیلگران همچنان از باقی ماندن نوسانات در صورت گمانه‌زنی‌ها پیرامون راه‌اندازی بورس ارز خبر می‌دهند.

الهام خوشنویسان یکی از کارشناسان بازار آتی با بیان اینکه یکی از دلایل تغییرات بازار سکه، نوسان دلار بوده، بر این باور است قراردادهای آتی سکه روند مشابه بازار نقدی را دنبال می‌کند. اخبار مربوط به راه‌اندازی بورس ارز و گمانه‌زنی‌ها درباره تعویق این بازار از دلایل تحرکات قیمتی براساس گفته این کارشناس است. البته در شرایط کنونی قیمت سکه سررسید شهریورماه زیر بازار نقدی معامله می‌شود، به گفته خوشنویسان، توصیه به معامله گرانی که در سررسید ابتدایی؛ یعنی شهریورماه موقعیت معاملاتی دارند این است که به دلیل نزدیک شدن موعد این قرارداد با سررسید بازار نقدی، بهتر است وارد ماه‌های دیگر شوند؛ زیرا اختلافات قیمت سکه در بازار آتی با بازار نقدی در سررسیدهای دور همچنان فاصله زیادی دارد و به نظر می‌رسد در شرایط کنونی برای نوسان‌گیری، بهتر است سرمایه‌گذاران معاملات را به سررسیدهای دیگر انتقال دهند.
خوشنویسان افت و خیز دلار و طلای جهانی را مهم‌ترین پارامترهای تغییر قیمت سکه در بازار نقدی و آتی می‌داند، اما بر این باور است وزنه تاثیرگذاری دلار نسبت به طلا بیشتر است.
به اعتقاد این کارشناس، با توجه به اختلاف زیاد قیمتی سکه سررسید آبان و آذرماه با بازار نقدی به نظر می‌رسد در صورت اصلاح قیمت‌ها تا قبل از دور جدید تحویل سکه‌های پیش فروش 8 ماهه توسط بانک مرکزی، روند تغییرات بیشتر به سمت پایین باشد، ناگفته نماند در صورتی که قیمت دلار و طلا دستخوش تغییر شود به تبع این وضعیت روند مبادلات با افت و خیز رو‌به‌رو خواهد شد.
در همین رابطه برخی اخبار حاکی از آن است که دولت در پی تدابیر جدید برای برخورد با اخلالگران بازار ارز است؛ زیرا مسوولان بر این باورند بخشی از التهاب ایجاد شده در بازار و دامن زدن به شایعه دلار ۳ هزار تومانی بیرون از دایره منطق عرضه و تقاضا است. هر چند شایعات در بازار هر روز با اخبار و گزارش‌های متفاوتی همراه است اما بیشترین گمانه‌زنی‌ها در این رابطه پیرامون راه‌اندازی بورس ارز از اوایل مهرماه است؛ به طوری که چند روز گذشته برخی از اعضای اتاق و فعالان بازار همچون عسگر اولادی خواستار تعویق راه‌اندازی بورس ارز در شرایط فعلی بودند. در هر صورت با توجه به وضعیت موجود به نظر می‌رسد همه چیز به آینده موکول شود.
قیمت سکه روز گذشته در بازار قراردادهای آتی با کاهش زیر نیم درصد رو‌به‌رو شده؛ به طوری که سکه سررسید شهریورماه با افزایش 76/0 درصدی در مبادلات ظهر و کاهش 73/0 درصدی در مبادلات عصر در محدوده 834 تا 847 هزار تومان، سررسید مهرماه با 46/0 درصد افزایش در مبادلات ظهر و کاهش 23/0 درصدی در مبادلات عصر در محدوده 864 تا 869 هزار تومان، سررسید آبان‌ماه با افزایش 74/0 درصدی در مبادلات ظهر و کاهش 79/0 درصدی در مبادلات عصر در محدوده 897 تا 910 هزار تومان و سررسیدآذرماه با افزایش 63/0 درصدی در مبادلات ظهر و کاهش 44/0 درصدی در مبادلات عصر در محدوده 920 تا 929 هزار تومان قرار گرفت. تعداد موقعیت‌های تعهدی باز نیز در دو سررسید شهریور و مهرماه کاهشی و در دو سررسید آبان و آذرماه افزایشی بود.

طلا به 1800 دلار می‌رسد؟
سایت طلا - موسسه جی اف اس ام در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: با توجه به رشد فزاینده تقاضا در بازارهای بین‌المللی، قیمت طلا تا قبل از پایان سال ۲۰۱۲ به بیش از ۱۸۰۰ دلار به ازای هر اونس خواهد رسید. به گزارش فاکس بیزینس ادامه روند صعودی خریداری طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان و تمایل بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین‌المللی برای خرید طلا تاثیر زیادی روی رشد تقاضای جهانی این فلز گرانبها و افزایش قیمت آن تا پایان امسال خواهد داشت. این گزارش در حالی منتشر شده که بن‌برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا در تازه‌ترین اظهارات خود بر اجرای سیاست‌های انبساط پولی و محرک بیشتر در این کشور تاکید کرده است، شاید به همین دلیل است که برخی تحلیلگران بر این باورند هر اونس طلا تا شش ماه نخست ۲۰۱۳ میلادی نیز به بیش از ۲ هزار دلار به ازای هر اونس خواهد رسید.این موسسه تحقیقاتی افزود: بعید به نظر می‌رسد قیمت طلا تا پایان امسال به بیش از یک هزار و ۹۰۰ دلار به ازای هر اونس برسد. میزان تقاضای جهانی طلا نیز امسال با ۱/۰ درصد رشد به بیش از ۴ هزار و ۵۰۹ تن خواهد رسید.