خریداران در انتظار فولاد ارزان‌تر

گروه بورس کالا - در حالی که از ابتدای هفته میانگین قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد روند آرامی داشت و معاملات در سطح پایینی قرار داشت، دیروز به دلیل محدود بودن عرضه‌های بورس در مقایسه با میزان تقاضا، میانگین قیمت عرضه در رینگ فولاد صعودی شد اما این افزایش قیمت‌ها خیلی محدود بود و با در نظر گرفتن اینکه محصول خراسان که با نرخ بالاتر از ۱۷۰۰ تومان عرضه شده بود با تقاضای خوبی مواجه نشد و بیشتر خریداران انتظار قیمت‌های پایین‌تری را داشتند؛ در نتیجه به نظر می‌رسد بازار به طور کلی هم در بورس هم در بازار آزاد در انتظار کاهش قیمت فولاد است؛ چرا که افزایش قیمت‌های بورس که هم در مورد مقاطع و هم در مورد شمش فولاد رخ داد تاثیری در بازار آزاد نداشت و میانگین قیمت میلگرد در بازار آزاد دیروز ثابت ماند.

به گفته برخی از فعالان بازار آهن به دنبال انتشار اخباری مبنی بر واردات محموله‌های شمش فولاد و توزیع آن در واحدهای فولادی، این انتظاردر بین خریداران ایجاد شده و به همین دلیل بیشتر خریداران خریدهای خود را به تعویق انداخته‌اند. از این رو بازار با کاهش تقاضا روبه‌رو شده از سوی دیگر معدود خریدارانی هم که در بازار حضور دارند، نیاز خود را از عرضه‌های بورس یا سلف‌هایی که قبلا در بورس فروخته شده تامین می‌کنند. از این رو تقاضای مازادی در بازار وجود ندارد.

به گفته یکی از معامله‌گران بازار آهن خرید قبل از فصل بارش در یک محدوده زمانی بین مهر و آبان افزایش پیدا می‌کند؛ اما پس از این دوره معمولا تقاضای زیادی در بازار دیده نمی‌شود.

از این رو خرید با قیمت‌های بالا حتی به صورت نقدی که محصول خراسان هم به همین صورت در بورس عرضه می‌شود، برای خریداران منطقی و به صرفه نیست؛ به خصوص که شرکت‌هایی همچون خراسان شمش خود را تامین کرده و نیازی به واردات ندارند و به همین دلیل هزینه‌های پایین‌تری هم دارند.

البته با در نظر گرفتن اینکه محموله‌های زیادی برای سلف مهر ماه فروخته شده، برخی از معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که مقاومت در برابر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار تا زمان تحویل و فروش کامل این کالاها ادامه داشته باشد؛ چرا که عموما تجار تا زمانی که محصولات سلف را تحویل نگرفته و به فروش نرسانده‌اند از کاهش قیمت‌ها خودداری کرده و تا حد امکان سعی می‌کنند سطح قیمت‌ها را نگه دارند. البته در این مورد به نظر می‌رسد تنها نرخ ارز و کاهش قیمت آن می‌تواند این سد مقاومت را بشکند؛ کما اینکه در حال حاضر هم خریدها بسیار محدود و خریداران بسیاری از بازار عقب‌نشینی کرده و در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند. از این رو پیش‌بینی می‌شود با این مقاومت‌هایی که در برابر کاهش قیمت و از سویی عقب‌نشینی خریداران به وجود آمده، برای هفته آینده بازار یا روند ثابت داشته یا میانگین قیمت‌ها کمی نزولی شود.

اما در معاملات دیروز برخلاف همیشه که تقاضا برای محصولات فولاد خراسان بالاتر بود و خریداران زیادی داشت، تقاضا در مقایسه با عرضه پایین‌تر بود؛ به طوری که در مقابل ۲ هزارو ۲۰۰ تن عرضه ۲ هزار و ۹۰ تن تقاضا در بازار وجود داشت و معامله آن هم وارد رقابت نشد.

به گفته خریداران قیمت این کالا که ۱۷۳۲ تومان بوده علت اصلی پایین بودن تقاضای آن در معاملات دیروز بود، به گفته آنها در حالی که شمش فولاد وارداتی در بالاترین قیمت از ۱۶۰۰ تومان بیشتر نیست و در روزهای اخیر تا حدودی ارزان‌تر هم شده خرید این کالا بالاتر از ۱۷۰۰ تومان سودده نیست به خصوص در مقایسه با قیمت عرضه ذوب آهن. از این رو به گفته تجار در صورتی که عرضه‌کننده نرخ را کاهش می‌داد احتمال اینکه برای این کالا همانند قبل تقاضای زیادی وارد می‌شد وجود داشت.

از سوی دیگر برخی از خریداران حتی خریدهای سلف ذوب‌آهن را هم پر ریسک دانسته و معتقدند تنها در صورتی که شرایط بازار به همین صورت باقی بماند و میانگین قیمت ارز بالاتر از ۲ هزار تومان باشد و در نهایت شمش محدودتری وارد بازار شود، می‌توان به این قیمت‌ها خرید کرد در صورتی‌که اگر کوچک‌ترین نوسانی به سمت کاهش در قیمت ارز داشته باشیم قطعا قیمت محصولات فولادی و به خصوص هزینه خرید شمش برای واحدها کاهش یافته و فروشنده‌ها ناگزیر به کاهش قیمت خواهند شد، به خصوص که با نزدیک شدن به فصل پاییز قاعدتا باید با محدودتر شدن تقاضا هم روبه‌رو شویم.

نوسان ۳ درصدی فولاد بورسی

دیروز در رینگ فولاد بورس کالا، ۲۵ هزار تن شمش فولاد خوزستان با تقاضای ۳۵ هزار تنی مواجه شد که در نهایت پس از رقابت کارگزاران قیمت آن رشد کرد و از یک هزارو ۳۴۶ تومان به یک هزار و ۴۵۶ تومان رسید. میانگین محموله‌های فروخته شده در این روز یک هزارو ۴۳۵ تومان بود.

سبد میلگرد و تیر آهن آلیاژسازی ذوب‌آهن اصفهان هم به قیمت یک هزارو ۶۰۰ تومان و سلف یک ماهه عرضه شد که با توجه به تقاضای بیش از ۸۳ هزار تنی، معامله این کالا وارد رقابت شد و قیمت آن به طور متوسط به یک هزارو ۶۴۶ تومان رسید.میانگین محموله‌های فروخته شده از این کالا یک هزارو ۶۳۸ تومان بود.

بر این اساس، با توجه به اینکه تقاضا برای میلگرد نسبت به تیر آهن در بازار بیشتر است، تیر آهن سنگین و نیمه‌سنگین ذوب آهن با قیمت پایه فروش رفت و رقابتی روی آنها صورت نگرفت. اما تیرآهن مخلوط این شرکت با نرخ یک هزارو ۵۴۰ تومان عرضه شد که در رقابت به یک هزارو ۶۷۰ تومان رسید.

دیروز علاوه بر محصولات ذوب آهن و خراسان، میلگرد نورد ایوان غرب هم با نرخ یک هزارو ۷۲۰ تومان عرضه شد، اما تقاضایی برای آن وارد نشد. میلگرد کلاف نطنز هم با نرخ یک هزارو ۶۵۹ تومان عرضه شد، اما معامله ای روی آن انجام نشد.

سبد میلگرد و تیرآهن طول کوتاه هم با نرخ یک هزار و ۲۵۰ تومان ۲۰ هزارو ۲۰ تن عرضه و با همین نرخ معامله شد.