گروه بورس کالا - در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوسان همراه بود. به طور کلی طلا در هفته اخیر روندی صعودی داشت. قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین 1571 دلار و 87 سنت به ازای هر اونس در 23 جولای سال 2012، به میانگین قیمت 1618 دلار و 50 سنت در 27 جولای رسید.

به گزارش کارگزاری سی‌ولکس کالا، اهم اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی افتاده و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌ است، به شرح زیر هستند:
به گزارش خبرگزاری Reuters، چشم‌انداز مثبتی که در بین سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به اجرای سیاست‌های انبساط پولی از سوی بانک‌های مرکزی جهان به وجود آمد، موجب شد این امیدواری در بین معامله‌گران بین‌المللی ایجاد شود که حوزه یورو، توانایی مقابله با بحران مالی و بدهی این منطقه را خواهد داشت. براساس این موضوع، نرخ برابری یورو در بازارهای جهانی در مقابل دلار آمریکا با افزایش همراه شد و با رویکرد سرمایه‌گذاران به خرید طلا به عنوان کالایی کم ریسک و تورم‌زدا در بازارهای جهانی، قیمت این فلز ارزشمند در هفته گذشته روندی افزایشی یافت.
به گزارش Bloomberg، پس از اعلام بانک مرکزی اروپا (ECB) و بانک مرکزی آمریکا مبنی بر داشتن برنامه‌هایی به منظور کمک به اقتصاد جهانی برای مقابله با بحران مالی منطقه یورو، به خصوص تزریق نقدینگی به بازارهای مالی، موجب شد اقبال سرمایه‌گذاران به فلزات گرانبها مانند طلا در هفته گذشته افزایش یابد و به دنبال آن بهای طلا در هفته اخیر روندی صعودی یافت. به گزارش سایت KitcoNews، بهای طلای فیوچرز تحویل ماه آگوست، با افزایشی ۲۲/۲ درصدی در روز جمعه هفته قبل به قیمت ۱۶۱۸ دلار به ازای هر اونس، در بورس فلزات نیویورک معامله شد.
این اتفاقات در حالی روی داده است که با احتمال زیادی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، نحوه اقدام اتحادیه اروپا در مقابله با بحران بدهی به وجود آمده در کشورهای این منطقه، سیاست‌‌های تورم‌زدایی چین و نیز آمار داده‌های اقتصادی این کشور، فستیوال‌های چین و هند، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا و گزارش اداره کار آمریکا، بروز بلایای طبیعی، بهای نفت در بازارهای جهانی و همچنین بروز تنش‌‌های سیاسی در کشورهای جهان خواهد بود.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلندمدت طلا صعودی است، هرچند که ممکن است طلا در این بین اصلاح قیمت نیز داشته باشد.
برای هفته معاملاتی آتی این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته با روندی صعودی همراه باشد. در این صورت اگر طلا بخواهد روندی افزایشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح مقاومتی مهم خود که ۱۶۳۰ دلار است، با احتمال زیادی درسطح مقاومت قیمتی ۱۶۶۰ دلار که مقاومت تاریخی طلا محسوب می‌شود، رشد کند. در غیر این صورت چنانچه طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از ساپورت قیمتی ۱۶۰۰ دلار، احتمال اینکه قیمت آن درسطح حمایت قیمتی ۱۵۷۰ دلار به ازای هر اونس نیز نزول پیدا کند، وجود دارد.
با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته روندی صعودی داشته باشد، اگرچه ممکن است در این بین با نوسان نیز همراه شود. شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.


سکه پایین آمدنی نیست!
گروه بورس کالا - دادوستدهای قرارداد آتی سکه بورس کالای ایران روز گذشته در صبح افزایش محسوسی را تجربه کرد و به تاثیر از موضوع محدود شدن ارز مسافری و مسدود شدن حواله‌های ارزی همچنان با تب افزایشی رو‌به‌رو بود. تحلیلگران بر این باورند سه نرخی شدن ارز که بانک مرکزی بارها در اطلاعیه‌های خود با آن مخالفت کرده از عواملی است که روی روند دادوستدها در بازار آتی و نقدی به عنوان عنصر تغییر دهنده تاثیرگذار بوده است. انتشار برخی اخبار غیراقتصادی و عوامل برونزای سیاسی از جمله مهم‌ترین پارامترهایی بوده که روی تغییرات قیمت تاثیرگذار است. افزایش قیمت سکه در بازار داخلی تنها به بحث دلار مربوط نمی‌شود، افزایش قیمت طلای جهانی نیز از دیگر عواملی بود که تحرکات مثبتی را در بازار ایجاد کرد. تحلیلگران پیش‌بینی روزهای آینده را به نوسانات بازار ارز و استقبال مردم از سکه‌های پیش فروش موکول کرده‌اند، البته افت‌‌و‌خیز قیمت طلا می‌تواند به عنوان عنصر حمایتی مسیر معاملات را تغییر دهد. بازار آتی در حالی از امروز شاهد کاهش میزان وجه تضمین است که نزدیک ۵ روز است قیمت سکه با تحرکات مثبتی رو‌به‌رو شده است. فعالان بازار با اشاره به این وضعیت بر این باورند کاهش سپرده‌ها با توجه به اینکه قیمت‌ها در چند روز گذشته بیشتر سیر صعودی به خود گرفته همخوانی ندارد، این در شرایطی است که برخی دیگر معتقدند بورس بهتر است در تعیین مکانیزم میزان وجه تضمین تغییرات جدی ایجاد کند. در بازار آتی قیمت‌ها در شرایطی صبح با نوسان رو به بالایی پی گرفته شد که بعدازظهر از شدت روند افزایشی کاسته شد؛ به طوری که قیمت سکه مردادماه با افزایش ۶۱/۲ درصدی در محدوده ۷۵۵ تا ۷۶۶ هزار تومان، سکه شهریورماه با افزایش ۴۸/۲ درصدی در محدوده ۷۹۸ تا ۸۱۶ هزار تومان، سکه مهرماه با افزایش ۲۵/۲ درصدی در محدوده ۸۳۷ تا ۸۵۰ هزار تومان و سررسید آبان‌ماه با افزایش ۴۵/۲ درصدی در محدوده ۸۷۸ تا ۸۹۷ هزار تومان قرار گرفت.