گروه بورس کالا- هفته گذشته بیلت دوران پر التهابی را پشت سر گذاشت. شنبه قیمت بیلت نزولی بود. سایز ۱۵۰ میلی‌متر در انزلی هر کیلو ۱۳۰۰ تومان اعلام شد، ولی معاملات زیر این قیمت بسته می‌شد البته با تناژ محدود. از دوشنبه بعدازظهر که بازار مقاطع بهبود پیدا کرد فروشنده‌های بیلت هم دست از معامله کشیدند، در حالی که بیلت به ۱۲۸۵ تومان در انزلی و ۱۲۷۰ تومان در بندر امام رسیده بود. تا روزپنج‌شنبه قیمت بیلت حداقل ۱۰ تومان در هر کیلو افزایش یافت. در بازار مقاطع هم در اول هفته گذشته تا روز دوشنبه که کمتر کسی در پی خرید بود و همه به حالت انتظار نشسته بودند، همه انتظار هفته ای راکد را داشتند. ولی عدم عرضه مقاطع در بورس توسط ذوب آهن و اهواز باعث شد تا سرمایه‌ها به سمت خرید از فولاد خراسان برود. روزدوشنبه فولاد خراسان با فروش ۸۰ هزار تن میلگرد در قیمت پایانی ۱۴ هزار و ۶۹۳ ریال بازار را منفجر کرد. قیمت تمام شده میلگرد نیشابور با عوارض ارزش افزوده برای خریدار حداقل هر کیلو ۱۵ هزار و ۴۳۰ ریال خواهد بود. این عدد اکثر دست‌اندرکاران را قانع کرد که قیمت فروش میلگرد در بازار باید هر کیلو حداقل ۱۶ هزار ریال باشد.

روند عرضه شمش توسط فولاد خوزستان موید این نکته است که قیمت رو به افزایش است. روز سه شنبه بیلت این کارخانه با احتساب عوارض ارزش افزوده ۱۱ هزار و ۸۵۰ ریال معامله شد، ولی روز بعد این کالا ۳۲۰ ریال گران‌تر در بورس فروخته شد. در واقع اگر قیمت نهایی روز ۴ مرداد را پایه قرار دهیم با احتساب هزینه‌های کارگزاری و مالیات ارزش افزوده و خواب سرمایه قیمت تمام شده این کالا ۱۲ هزار و ۵۴۰ ریال خواهد بود.

بالطبع قیمت میلگرد نباید کمتر از ۱۴۵۰۰ ریال در هر کیلو باشد. در هر حال محدودیت عرضه کارخانه‌ها باعث اوج گرفتن قیمت میلگرد و تیرآهن شد، اما در این میان نشانه‌هایی از تمایل به واردات هم دیده می‌شود. ادامه کاهش قیمت میلگرد در خارج از کشور بخشی از سرمایه‌ها را به سمت واردات سوق خواهد داد. شنیده شده که میلگرد چینی تحویل دبی ۵۹۰ دلار فروخته شده است. این قیمت خیلی از تجار را تشویق به واردکردن کالا می‌کند البته اگر شرایط ورود اجازه دهد. مقاطع دیگر مثل تیرآهن، نبشی و ناودانی هم همین روند را طی هفته گذشته نشان دادند، به طوری که قیمت همه این کالاها صعودی بود، ولی چشم‌انداز تیرآهن مثل میلگرد یا دیگر مقاطع چندان روشن نیست. گفته می‌شود محموله‌های بزرگی از بیلت در راه است. از آنجا که قیمت این کالا در خارج از ایران کاهش یافته واردات بیلت سود خوبی برای تجار دارد، اما مشکلات گشایش اعتبار اجازه ورود کالا را نمی‌دهد. ضمن آنکه انبارها هم خالی است بنابراین باید واردات بیلت به طور مستمر برای یک دوره سه ماهه ادامه یابد تا بازار به تعادل برسد. اکثر دست‌اندرکاران اعتقاد دارند قیمت ۱۳۰۰ تومان در هر کیلو برای بیلت قیمت بالایی است و احتمال افزایش قیمت آن نمی‌رود؛ هر چند که هفته‌های قبل برای یک دوره ۲ تا ۳ روز به مرز ۱۳۳۰ تومان هم رسیده بود، ولی بازار کشش این قیمت را ندارد.

ورق

بازار ورق هم هفته قبل در آرامش بود، به غیر از ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر رول که از اول هفته روند صعودی داشت و تا پایان هفته به ۱۳۰۰ تومان در هر کیلو (روی تریلی در انزلی) رسید. ولی بازار ورق‌های دیگر همچنان آرام بود. سطح تقاضا پایین است به همین علت ورق‌های اکسین و کاویان برای بعضی ضخامت‌ها تا هر کیلو ۱۰ تومان به نسبت اول هفته بالا رفتند. ورق‌های ضخامت زیر ۱۵ میلی‌متر با عرضه مداوم فولاد مبارکه روبه رو است در حالی‌که رکود فصلی و ماه رمضان بازار مصرف را تحت فشار گذاشته است . از طرف دیگر ورق‌های با ضخامت ۱۵ میلیمتر به بالا با رقابت نوع وارداتی از یکسو و رکود تقاضا از طرف دیگر روبه‌رو است. احتمالا با محدود شدن عرضه محصولات وارداتی، بازار ورق گرم بهبود خواهد یافت.ورق سرد با نوسان محدود روبه‌رو بود، به طوری که قیمت آن در اول هفته افت کرد ولی تا پایان هفته با افزایش قیمت تا سقف ۲۰ تومان در هر کیلو روبه‌رو شد. محموله‌های ورق سرد در امیرآباد و انزلی تحویل روزهای آینده پیشنهاد می‌شود که به خریداران امید ثبات قیمت را می‌دهد.ورق گالوانیزه بازار ساکتی را پشت سر گذاشت. به‌رغم محدودیت تقاضا، فروشنده‌ها تمایلی به کاهش قیمت ندارند و همه انتظار دارند تا بعد از ماه مبارک قیمت افزایش یابد. کلا بازار ورق با رکود مواجه است که بیشتر ناشی از تعطیلات فصلی کارخانه‌ها و رکود ماه رمضان است.

بازار بیلت؛ همچنان در رکود

بازار بیلت منطقه سی آی اس در هفته گذشته راکد بود. معاملات ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار در هر تن (فوب) هفته قبل دیگر تکرار نشد و برخی قیمت رایج بازار را ۵۲۰ دلار می‌دانند که البته کسی در این قیمت نمی‌فروشد. ترک‌ها در بازار حضور داشتند، ولی قیمت‌های درخواستی پایین آنها مانع از بستن قرارداد شد. قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی سی‌آی‌اس به ترکیه ۵۶۰ دلار در هر تن (سی اف آر) و قیمت مورد نظر ترکیه ۵۵۰ دلار بود چون تجار ترکیه بازار قراضه آمریکا را صعودی می‌بینند و برای آن که در فروش میلگرد ضرر ندهند خرید بیلت را بر قراضه ترجیح می‌دهند. اخیرا بیلت دریای سیاه در ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار به شمال آفریقا فروخته شده و اوکراین در ۵۴۲ دلار به مصر فروش داشت. در اوکراین برخی هنوز به دنبال عرضه در ۵۵۰ دلار در هر تن (فوب ماریوپل) هستند که از نظر بازار این قیمت غیر منطقی است. بیلت صادراتی ترکیه نیز ۵۷۰ تا ۵۷۵ دلار در هر تن است و در ۵۶۵ دلار نیز احتمال خرید وجود دارد، ولی خریداران به دنبال ۵۵۵ تا ۵۶۰ دلار بودند. در چین بازار بیلت نزولی بود و در ایالت هبی قیمت به ۵۲۰ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات) رسید که ۲۹ دلار افت داشت.

نوسان قیمت میلگرد

هفته گذشته قیمت میلگرد صادراتی ترکیه ۵ دلار کاهش یافته و به ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار در هر تن (فوب) رسید، ولی قیمت درخواستی خریداران منطقه منا ۶۰۰ تا ۶۰۵ دلار بود. ترکیه فعلا در بازار داخلی با ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار در هر تن (درب کارخانه) بهتر می‌تواند فروش داشته باشند تا بازار صادرات. در امارات میلگرد چین ۵۹۰ دلار در هر تن (سی اف آر) و میلگرد ترکیه ۶۳۰ دلار در هر تن بود. مصری‌ها به دنبال میلگرد ترکیه در ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار بودند، ولی اروپایی‌ها نیز در ۵۸۰ تا ۵۸۲ دلار عرضه داشتند و به دنبال بازارهای ترکیه‌اند، البته باید اختلاف قیمت را تا ۱۰ دلار دیگر افزایش دهند تا بر ترکیه چیره شوند. ایتالیا و اسپانیا میلگرد خود را به الجزایر در ۴۸۰ تا ۴۸۵ یورو فروختند که ثبات داشت. عرضه‌کنندگان جنوب اروپا به دنبال رساندن قیمت معاملاتی به ۵۰۰ یورو در هر تن (فوب) هستند. در شمال اروپا یک هفته قبل قیمت میلگرد به

۴۹۰ یورو کاهش یافته بود، اما تولید کننده‌ها اکنون به دنبال افزایش ۱۰ تا ۱۵ یورویی و رساندن قیمت میلگرد به ۵۱۰ تا ۵۱۵ یورو هستند. بازار سی آی اس تغییر خاصی نداشت؛ گرچه قیمت پیشنهادی اروپایی‌ها در بازارهای سی آی اس تا ۱۰ دلار پایین تر بود، ولی عرضه‌کنندگان سی آی اس عجله‌ای در فروش نداشتند. میلگرد آرسلورمیتال از ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار به ۶۰۰ دلار کاهش یافت. در کل قیمت‌های تولیدکنندگان سی آی اس بین ۶۰۰ تا ۶۳۰ دلار در نوسان بود. قیمت پیشنهادی میلگرد چین در جنوب شرق آسیا

۱۵ دلار در هر تن افت داشته و به ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار رسید. میلگرد ترکیه در این منطقه ۶۲۵ دلار هر تن (سی اف آر) بود که ۵ دلار نسبت به اوایل ماه پایین آمد. در بازار نقدی پکن چین قیمت میلگرد افت داشته از ۶۲۰ تا ۶۲۳ دلار هفته قبل به ۵۸۵ تا ۵۸۷ دلار

(با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) رسید. در بازار فیوچرز افزایش قیمت اواسط هفته مجددا جبران شد و قیمت به سطح ۵۸۸ دلار اول هفته بازگشت.