گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی روز گذشته در حالی برگزار شد که طی دو روز اخیر بازار پتروشیمی دستخوش نوسانات بسیاری بوده و رکود شدت بیشتری یافته است.

از سوی دیگر بسیاری از معامله گران از خرید و فروش کالاهای پتروشیمی در دو روز اخیر اجتناب کرده و می‌گویند: افزایش قیمت‌ها تا حدی است که بیشتر تولیدکنندگان رغبتی برای خرید محصولات پتروشیمی نداشته و ترجیح می‌دهند به نرخ های پیشنهاد شده در بازار بسنده کنند. این در حالی است که اعلام ۱۰ اولویت کالاهای اساسی برای تعلق گرفتن ارز دولتی، بیش از پیش بازار پتروشیمی را در التهاب فرو برد؛ چرا که پلی اتیلن در چهارمین رده این کالاها قرار گرفته است.

برخی از فعالان این حوزه قرار گرفتن پلی اتیلن را در رده چهارم این کالاها خوشبینانه تصور می‌کنند و معتقدند؛ قرار گرفتن پلی‌اتیلن در رده چهارم این گروه می‌تواند نگرانی فعالان این حوزه را کاهش دهد، البته عده‌ای از فعالان این حوزه نیز می‌گویند: نمی‌توان آینده بازار را پیش‌بینی کرد و به همین دلیل نگرانی هنوز در بازار محصولات پتروشیمی وجود دارد.در همین حال روز گذشته برخی از محصولات پتروشیمی در بورس کالا، با رقابت معامله‌گران مواجه شدند.

البته اقدام بازرگانی پتروشیمی هنگام عرضه دو کالای پی‌وی‌سی ۶۵ و ۷۰ در زمان سبز رنگ، تعجب بسیاری از فعالان این حوزه را برانگیخت. پیش از این رسم بر این بود که عرضه‌کننده می‌توانست در زمان سبز رنگ، نرخ پایه کالای عرضه شده را کاهش دهد، به شرط اینکه تقاضا از عرضه کمتر باشد، اما اینکه بازرگانی پتروشیمی روز گذشته در زمان سبز رنگ اقدام به کاهش قیمت پی وی سی ۶۵ کرد، در حالی که تقاضا بیشتر از عرضه بود، بسیاری از معامله گران را متعجب کرد؛ چرا که این موضوع فقط می‌تواند جو روانی رینگ پتروشیمی را تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاقی بود که زمان عرضه پی‌‌وی‌سی ۷۰ و در زمان سبز رنگ نیز دوباره تکرار شد، اما این بار ناظر تالار با توجه به اینکه نرخ‌ها از سوی معامله گران پذیرفته شده بود، اجازه کاهش نرخ را به عرضه‌کننده نداد.البته در این روز PET۷۸۵، با رقابت ۵ درصدی از سوی معامله‌گران مواجه شد.

به گفته فعالان اقتصادی، نرخ پایین این کالا سبب شد تا در این روز تقاضای بالایی برای PET۷۸۵ ثبت شده و در نتیجه کارگزاران برای خرید این کالا ۵ درصد رقابت کنند. علاوه بر این ۰۰۷۵ نیز در این روز با رقابت جزئی معامله‌گران روبه‌رو شد. اما ۱۵۴۰ برخلاف بازار داغ روزهای اخیر وارد زمان مچینگ شد.در همین حال بازار پتروشیمی در روز دوشنبه اندکی با نزول قیمت‌ها همراه شد. به گفته فعالان اقتصادی، افزایش رکود و عدم کشش در بازار داخل سبب شد تا در این روز نرخ‌ها اندکی روند نزولی به خود گیرد. علاوه بر این توان خرید معامله‌گران نیز بسیار کاهش یافته و این موضوع توانسته رکود موجود در بازار پتروشیمی را افزایش دهد. علاوه بر این روز گذشته نیز بازار داخل با عدم مبادلات و همچنین نرخ‌های غیرواقعی روبه‌رو بود.

در همین حال ضعف مبادلات در دو روز اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است. با این حال بیشتر آگاهان اقتصادی، از پیش‌بینی بازار پتروشیمی خودداری کرده و می‌گویند: نوسان نرخ دلار و همچنین افزایش بیش از حد قیمت‌ها سبب شده تا آینده بازار پتروشیمی در هاله‌ای از ابهام باشد.