مبین سرمایه - آمارهای اعلامی نشان می‌دهد کارخانه‌های اوکراینی به دلیل ضعف تقاضا و پایین بودن قیمت‌ها همچنان به کاهش تولید ورق گرم ادامه می‌دهند.
به گزارش متال اکسپورت این ماه نرخ تولید کارخانه‌ها به 57 درصد می رسد، در حالی که این نسبت در ماه ژوئن 64 درصد بود. در مجموع فولادسازان این کشور قصد تولید 570 تا580 هزار تن ورق کویل گرم را دارند که بیانگر 11 درصد کاهش ماهانه است.
وضعیت صادرات در اوکراین
برآوردهای اولیه نشان می‌دهد صادرات اوکراین در آینده کاهش بیشتری نسبت به عرضه داخلی خواهد داشت، به طوری که با 12 درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به 390 تا 395 هزار تن خواهد رسید.
در این میان شرکت آزواستال بیشترین کاهش را خواهد داشت و عرضه آن با کاهش ۵۰ درصدی به ۲۴ تا ۲۵ هزار تن خواهد رسید که بیشتر ناشی از کافی نبودن تقاضا است. شرکت آلچوسک نیز عرضه محصولاتش را به دلیل تعمیرات با ۱۸ درصد کاهش به ۷۷ تا ۷۸ هزار تن خواهد رساند. سایر فولادسازان تغییرات اندکی در تولید نسبت به ماه ژوئن خواهند داشت.




بر اساس آمار اولیه، عرضه داخلی نیز با کاهش ۷ درصدی روبه‌رو خواهد بود و به ۱۸۰ تا ۱۸۵ هزار تن می‌رسد؛ چون معامله‌گران عمده موجودی کافی ذخیره کرده‌اند و معامله‌گران جزء پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها کاهشی باشد و بنابراین تمایلی به خرید ندارند. لذا در مجموع تمایل به خرید از سوی کلیه فعالان بازار کم است.
همچنین عرضه ایلیچ (Ilyich) در بازار محلی به 50 هزار تن کاهش خواهد یافت. این کاهش بیشتر بخش کویل گرم را متاثر کرده است و پیش‌بینی می‌شود تولید با 44 درصد کاهش به 17 تا 18 هزار تن برسد.
آزواستال (Azovstal) تصمیم به افزایش عرضه داخلی به ۴۵ هزار تن دارد در حالی که این میزان در ماه گذشته ۲۰ هزار تن بود. این افزایش بیشتر ناشی از راه‌اندازی مجدد خط تولید لوله خواهد بود. بقیه فولادسازان سطح فروش خود را حفظ می‌کنند.
خط تولید کویل گرم DMZ همچنان به دلیل کم بودن مواد اولیه غیر فعال است و شرکت برنامه‌ای برای فعال کردن مجدد خط تولید در ماه جاری ندارد.
در مجموع تولیدکنندگان امیدی به افزایش فروش کویل گرم در ماه آگوست ندارند و انتظارات همچنان بر کاهش تولید و ثابت ماندن فروش در سطح ماه جولای است.
در نیمه اول سال میلادی جاری تولید کویل گرم در این کشور به 2/4 میلیون تن رسیده که مقایسه سال به سال نشان‌دهنده 10 درصد کاهش است. عرضه داخلی هم با 3/1 میلیون تن 11 درصد کاهش را نشان می‌دهد ضمن اینکه صادرات با 9/2 میلیون تن 10 درصد کاهش داشت. مصرف شش ماهه محصولات فولادی با 6 درصد کاهش به 5/1 میلیون تن رسیده است.