با راه‌اندازی بورس فلزات در سال ۸۲ تا به امروز انواع فولاد، آلومینیوم، مس، روی، سرب، فلزات گرانبها، نیکل، کک، سولفور مولیبدن و در این اواخر سیمان و سنگ‌آهن به بورس کالا راه پیدا کردند. اما در این مدت ۹ سال همیشه جای یک محصول در تالار نقره‌ای خالی بود که سرانجام بهمن‌ماه سال گذشته هیات پذیرش با ورود این محصول به بورس کالا موافقت کرد. این محصول تازه وارد زغال‌سنگ است که چهارشنبه این هفته دو محموله سنگین آن روی تابلوی رینگ صادراتی می‌رود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری کالای خاورمیانه در این باره به خبرنگار سنا گفت: پس از صادرات موفق سنگ‌آهن از طریق بورس کالا طی یک سال گذشته، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی قصد دارد تا حجم عرضه‌های دو محصول کک و زغال‌سنگ خود را در بورس افزایش دهد که چهارشنبه این هفته دو محموله سنگین زغال‌سنگ توسط شرکت زغال‌سنگ کرمان روی تابلوی معاملات می‌رود.

محمدحسن کمال‌آبادی افزود: تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ‌آهن از بورس کالا به بازارهای جهانی صادر شده و عرضه‌های کک در بورس موفق بوده است. از چهارشنبه این هفته نیز عرضه‌های زغال‌سنگ در رینگ صادراتی آغاز می‌شود که البته این محصول در یک نوبت خرداد ماه امسال روی تابلو رفت، اما معامله نشد،‌ به این ترتیب این هفته دومین عرضه صادراتی زغال‌سنگ خواهد بود که امیدواریم این بار شاهد معامله این محصول باشیم.

به گفته کمال آبادی، به احتمال زیاد عرضه زغال‌سنگ در دو محموله ۵ هزار تنی زغال‌سنگ کک خواهد بود که در صورت وجود تقاضا هر کدام از این محموله‌ها امکان افزایش تا ۲۵ هزار تن را خواهند داشت که به این ترتیب چهارشنبه شاهد عرضه ۵۰ هزار تن زغال‌سنگ در بورس کالا هستیم.

وی درخصوص عرضه سنگ‌آهن نیز اظهار کرد: عرضه سنگ‌آهن صادراتی به دلیل درخواست فولادسازان مبنی بر نیاز داخلی فعلا انجام نخواهد شد تا تکلیف این موضوع به طور کامل مشخص شود.

کمال آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا زغال‌سنگ نیز در رینگ صادراتی بورس کالا به اندازه سنگ‌آهن طرفدار دارد؟ گفت: به طور طبیعی استقبال خریداران و میزان مصرف سنگ‌آهن بیش از زغال‌سنگ است، اما در همین چند روز که عرضه روز چهارشنبه زغال‌سنگ اعلام شده است، چند خریدار چینی برای معامله این محصول اعلام آمادگی کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری کالای خاورمیانه معتقد است، هر چه به جلو برویم عرضه انواع کالاهای مهم و استراتژیک در بورس کالا افزایش می‌یابد، زیرا هیچ بازاری قوانین و شفافیت موجود در بورس را ندارد و رفته رفته تمام تولید کنندگان به مزیت معاملات بورس پی می‌برند.