دلایل کاهش و افزایش قیمت سکه در بازار آتی از نگاه کارشناسان
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات بازار آتی بورس کالای ایران همچنان سیر نزولی را طی می‌کند و با توجه به تداوم این روند و پیش بینی فعالان بازار از پایین بودن قیمت، انتظار صف فروش دور از ذهن نیست (برخی شب ماقبل به صورت تلفنی و غیر رسمی دلار را به قیمت زیر یک هزار و ۹۰۰ تومان نیز معامله کردند.

گمانه‌زنی‌ها پیرامون عرضه دلار تقلبی و ترس مشتریان برای خرید از بازار آزاد تا حدودی از التهاب دلار و بالا رفتن قیمت‌ها جلوگیری کرده است). همچنین نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز یکی از دلایل تغییر قیمت‌ها در بازار داخلی است، مساله کاهش نرخ تورم در چین و سردرگمی برای آینده رشد اقتصادی در این کشور در کنار اعلام بانک مرکزی ایالات‌متحده مبنی بر اینکه اطلاعات ناامید‌کننده‌ای از سوی وزارت‌کار این کشور در مورد افزایش فرصت‌های شغلی و عدم علاقه به ارائه محرک‌های اقتصادی وجود دارد می‌تواند روی تقاضا برای اونس جهانی طلا موثر باشد. به نظر می‌رسد بازار در روزهای آینده تا حدودی با بازار جهانی طلا همگام شود و تابع سایر بازارها باشد.
سیاوش سلیمانی یکی از مدیران بازار آتی بورس کالا با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیلی که بازار در سراشیبی قرار گرفته به بحث دلار بر‌می‌گردد، گفت: تزریق دلار به بازار توانسته روی کاهش التهاب‌ها تاثیرگذار باشد، زیرا قیمت دلار بیشتر از طریق سیستم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. در این میان پارامترهای روانی غیر اقتصادی نیز می‌تواند مسیر دلار را تعیین کند.
سلیمانی پس از صحبت درباره وضعیت دادوستد دلار به موضوع اصلاح قیمت‌ها در سررسیدها اشاره می‌کند و بر این باور است که با توجه به تحویل سکه‌های پیش فروش شده به مردم در مردادماه، بانک مرکزی قصد دارد سطح قیمت‌ها را به گونه‌ای پایین بیاورد که مردم سکه‌های خود را به اوراق تبدیل کنند.
این کارشناس بازار آتی با اشاره به اینکه دلایل متعددی برای نزول قیمت‌ها عنوان شده افزود: یکی از مهم‌ترین دلایلی که روی نزول قیمت‌ها تاثیرگذار است نزدیک شدن به زمان تحویل سکه‌های قرارداد تیرماه است، این در حالی است که انجام عملیات آربیتراژ در سررسیدهای مرداد و تیرماه یکی از دیگر فاکتورهایی بوده که توانسته روی کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار باشد. اصلاح اختلاف قیمت‌ها در سررسیدها نیز به عنوان سومین دلیل نزول افت سکه بازار آتی عنوان شده است.
براساس آنچه معامله گران اعلام کرده‌اند سود سالانه بالای آربیتراژ که چند وقت پیش 60 درصد بود و در شرایط فعلی نزدیک 40 درصد شده به نظر می‌رسد تا رسیدن به سود منطقی سالانه 34 تا 32 درصد هنوز فاصله دارد و به همین دلیل ادامه شرایط نزولی می‌تواند افت قیمت‌ها را در پی داشته باشد.
به نظر سلیمانی در ماه مرداد با توجه به وعده‌های بانک مرکزی در قبال تحویل سکه‌های پیش فروش شده و در پیش رو بودن ماه رمضان تقاضا برای سکه‌های نیم و ربع کاهش پیدا می‌کند و ممکن است قیمت‌ها به تبع از این شرایط با کاهش همراه شود. شاید به همین دلیل است که حبابی شدن قیمت‌ها دور از ذهن و بعید به نظر می‌رسد.
این کارگزار بورس کالا در پایان با اشاره به تزریق دلار به عنوان فاکتور کاهشی اظهار کرد: تجربه تاریخی نشان داده ممکن است پس از اینکه تزریق دلار متوقف شود به تناسب آن قیمت‌ها شروع به بالا رفتن کند، اما تصمیمات و رفتار بانک مرکزی نشان می‌دهد که این نهاد در پی انجام تدابیری برای کاهش التهاب‌ها است.
معامله گران با اشاره به انتشار برخی اخبار مثبت پیرامون مذاکرات هسته‌ای از سوی نمایندگان مجلس تداوم کاهش قیمت‌ها را مربوط به همین موضوع می‌دانند و احتمال می‌دهند این وضعیت بسته به پارامترهای سیاسی موجود ممکن است تغییر کند. در بازار روز گذشته دامنه نوسان افت قیمت‌ها از ۳ تا نزدیک ۵ درصد در تغییر بود.
قیمت سکه سررسید تیرماه با 54/4 درصد افت در محدوده 738 تا 803 هزار تومان، سررسید مردادماه با 21/3 درصد افت در محدوده 702 تا 714 هزار تومان، سررسید شهریورماه با 54/3 درصد افت در محدوده 735 تا 754 هزار تومان و سررسید مهرماه با 68/4 درصد افت در محدوده 810 تا 841 هزار تومان قرار گرفت.