گروه بورس کالا - وجود واسطه‌گران در مسیر چرخه فروش، توزیع و خرید باعث شده دولت همواره با هزینه‌های زیادی روبه‌رو شود که حتی در پی آن، ضررهایی نیز به کشاورزان وارد می‌شود، البته در این میان برخی بر این باورند به دلیل نبود آمار صحیح میزان تولید و مصرف، عرضه و تقاضا همواره مبهم بوده و تنظیم بازار با مشکل روبه‌رو شده است.

بازار کشاورزی در شرایطی بدون تبعیت از بازار داخلی و براساس نرخ‌های جهانی حرکت می‌کند که به دلیل سیاست صادراتی دولتی این تبعیت از بازارهای جهانی بیشتر خواهد شد. دادوستدها در بازار انجام می‌گیرد، اما براساس گفته فعالان، به دلیل نبود شفاف سازی و وجود واسطه‌ها بخش کشاورزی هنوز نتوانسته توان بالقوه را به بالفعل تبدیل کند. وجود دلالان در بازار باعث شده که برخی از محصولات کشاورزان توسط این عده از افراد خریداری شده و همین واسطه گران با قیمتی متفاوت دوباره آن را به دولت می‌فروشند. به همین خاطر در سیاست جدید دولت که با خرید تضمینی، حمایت از تولیدکننده را پیگیری می‌کند انتظار بر این است که دست دلالان از بازار قطع شده تا در صورت وجود محصول کشاورز و عدم خریداری آن، دولت به کمک تولیدکننده بشتابد. در این راستا برخی از فعالان هر چند نسبت به آینده امیدوار هستند، اما در عین حال تاکید دارند دولت باید اقدامات حمایتی بیشتری برای تولید کننده فراهم آورد تا با تعادل عرضه و تقاضا و تولید و مصرف، قیمت‌ها به صورت منطقی افزایش یا کاهش پیدا کند.
البته به جز این تفاسیر برخی نیز ریشه‌ای‌تر به قضیه نگاه می‌کنند و اعتقاد دارند به دلیل نبود آمار صحیح میزان تولید و مصرف در بخش کشاورزی، همواره عرضه و تقاضا و تنظیم بازار با مشکل روبه‌رو بوده است.