بازگشت تعادل به بازار پتروشیمی‌تا یک ماه آینده

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌ پس از طی تحولات گسترده در سال ۸۹ در حالی به سال جدید وارد شد که بالاخره طلسم فروش محصولات با فوب مردادماه شکسته شد و در هفته‌جاری نیز کارگزاران توانستند محصولات عرضه شده در رینگ پتروشیمی‌ را با رقابت آزاد خریداری کنند. اگر چه بازار داخلی روز گذشته با شوک آزادسازی قیمت‌ها در رینگ پتروشیمی ‌شروع به کار کرد و در نتیجه قیمت‌ها نیز افزایش چشمگیری داشتند، اما بسیاری از کارشناسان حوزه پتروشیمی ‌براین باورند که زمان زیادی برای بازگشت به تعادل در بازار پتروشیمی ‌نیاز نیست و تلاطم بازار با افزایش واردات و همچنین افزایش عرضه‌ها در بورس کالا رفع خواهد شد.

بازار به روال عادی باز می‌گردد

حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ‌با اشاره به اینکه یک ماه زمان برای به تعادل رسیدن بازار پتروشیمی‌نیاز است، در این باره می‌گوید: دخالت‌های سازمان حمایت در سازو کار بورس کالا طی چندماه گذشته سبب شد تا بازار از روال طبیعی و منطقی خود خارج شده و قیمت‌ها مصنوعی شود؛ اما با آزادسازی قیمت‌ها و برطرف شدن محدودیت‌ها و افزایش واردات مطمئنا بازار به روال عادی خود بازخواهد گشت.

وی در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار پتروشیمی ‌واقعی نیست و مصرف تولیدکنندگان و خریداران محصولات پتروشیمی ‌باید با این بازار آشفته مدارا کنند، در عین حال افزایش واردات، کاهش صادرات و افزایش عرضه توسط مجتمع‌های پتروشیمی‌نیز می‌تواند بازار را به مرور زمان به تعادل برساند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی‌همچنین به حذف واسطه‌ها از رینگ پتروشیمی‌اشاره می‌کند و می‌گوید: آزادسازی قیمت‌ها و حذف محدودیت‌های خرید از رینگ پتروشیمی‌در آینده‌ای نزدیک واسطه‌ها را نیز حذف خواهد کرد؛ چرا که با واقعی کردن قیمت‌ها، مصرف‌کنندگان نهایی برای خرید به بورس کالا مراجعه خواهند کرد.

نرخ واقعی پی وی سی ۱۳۰۰ تومان است

محمدصادق سهلانی، مدیربازرگانی پتروشیمی‌غدیر درباره افزایش چشمگیر نرخ پی وی سی در بازار داخلی می‌گوید: افزایش نرخ‌های محصولات پتروشیمی‌به خصوص پی وی سی در بازار داخلی و در پی آزادسازی رقابت در بورس کالا، واقعی نیست و تا هفته آتی نرخ‌ها باز خواهد گشت.

وی به نرخ واقعی پی وی سی اشاره می‌کند و می‌گوید: نرخ واقعی پی وی سی با توجه به بازارهای جهانی در حال حاضر ۱۳۰۰ تومان در هر کیلو است و بازار نیز کشش افزایش قیمت‌ها را بیشتر از این مقدار ندارد.

وی در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر تاجران پی وی سی که کالای انبار شده دارند، می‌خواهند به بازار متشنج پی وی سی با افزایش قیمت‌ها دامن بزنند و از فرصت استفاده کرده و سود کنند.

به گفته سهلانی، اختلاف نرخ‌ها در بورس کالا و بازار داخلی پیش از آزادسازی رقابت بسیار زیاد بود، در حال حاضر نیز برخی برای به دست آوردن سودهای کلان، بازار را آشفته کرده و در تلاش برمی‌آیند تا تصمیم‌گیران را گمراه کنند.

وی همچنین به عدم مبادلات در بازار پی وی سی اشاره کرده و می‌گوید: بسیاری از مصرف‌کنندگان می‌دانند که نرخ‌ها در حال حاضر واقعی نیست به همین دلیل ترجیح می‌دهند در این روزها اقدام به خرید کالا نکنند و در انتظار تعادل بازار باقی بمانند.

سعید سلیمانی، کارشناس معاملات کارگزاری تامین سرمایه نوین نیز در خصوص بازار پتروشیمی ‌می‌گوید: بعید به نظر می‌رسد که نرخ محصولات پتروشیمی ‌در بازار داخلی با کاهش روبه‌رو شود و به نرخ‌های ثابت برگردد؛ چرا که نرخ محصولات پتروشیمی‌در بازارهای جهانی با افزایش روبه‌رو شده است و قطعا نرخ‌ها پایین نخواهد آمد.

وی همچنین به ورود مصرف کنندگان کالاهای پتروشیمی ‌به بورس کالا اشاره می‌کند و می‌گوید: در هفته جاری و با آزادسازی قیمت‌ها، بسیاری از واسطه‌ها از بازار حذف شده و بیشتر مصرف‌کنندگان در صف‌های خرید قرار گرفتند.

احتمال وضع عوارض برای صادرات محصولات پتروشیمی

افتخاری، کارشناس بازار پتروشیمی ‌نیز در این خصوص می‌گوید: آزاد سازی نرخ‌ها در رینگ پتروشیمی‌همزمان با توقف تولید برخی از مجتمع‌های پتروشیمی ‌رخ داد و این موضوع سبب شد تا بازار متاثر از این اتفاقات، دستخوش تشنج و افزایش قیمت‌ها شود. وی در ادامه می‌افزاید: با ورود تولیدکنندگان بزرگ به بازار پتروشیمی ‌و ورود تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت به بورس کالا در مدت زمان کوتاه، تعادل به بازار برخواهد گشت.

وی همچنین به احتمال پرداخت عوارض برای صادرات برخی محصولات پتروشیمی‌در آینده اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر برای صادرات برخی محصولات پتروشیمی‌ عوارض در نظر گرفته شود، مطمئنا بازار پتروشیمی‌ در آینده وضعیت بهتری خواهد یافت.