گروه بورس کالا - سردار خالدی‌: روز گذشته روند معاملات ۲۴ هزار تن محصول ذوب‌آهن در قالب سبد مخلوط تیرآهن و میلگرد کوتاه در شرایطی با حالت رقابت با نرخ ۷۳۳ تومان و ۳ ریال به ازای هر کیلو فروخته شد که فعالان از عدم تغییر نرخ تا سه ماه آینده خبر دادند. روز گذشته رینگ فلزات در بورس کالا تنها با انجام یک معامله و چند عرضه از سوی ذوب‌آهن ارومیه، ذوب‌آهن بناب و فولاد قزوین انجام گرفت. در مبادلات روز گذشته در ابتدا از سوی ذوب‌آهن اصفهان ۲۴ هزار تن تیرآهن و میلگرد طول کوتاه با نرخ ۷۲۵ تومان وارد بازار شد که در حدود ۴۸ هزار تن محصول از سوی متقاضیان با بالاترین نرخ ۷۳۳ تومان و ۳ ریال درخواست شد تا در نهایت با رقابتی شدن بازار، با افزایش ۸ تومان و ۳ ریال همان میزان عرضه ۲۴ هزار تنی به قیمت ۷۳۳ تومان و ۳ ریال فروخته شود.

حسین خاک، ناظر تالار با اشاره به اینکه ذوب‌آهن اصفهان همواره در جریان عرضه‌ها همسو با بورس کالا عمل کرده، افزود‌: عرضه‌های این شرکت از طریق بورس به فروش می‌رسد و ذوب‌آهن با توجه به ظرفیت بالای تولیدی هیچ گاه با عرضه‌هایش مشکلی در روند قیمت‌ها یا معامله بازار به وجود نمی‌آورد.

ناظر تالار معاملات بورس کالا درباره تاخیر و عدم عرضه روز یکشنبه ذوب‌آهن اصفهان، گفت‌: روز یکشنبه هفته‌جاری عرضه‌های ذوب‌آهن در سه سبد معاملاتی انجام گرفت که در یکی از سبدها بدون مشکل خاصی معامله انجام شد. دیگر سبد معاملاتی به دلیل نبود مشتری نیز بدون انجام دادوستد به پایان رسید، این در حالی بود که در یکی از سبدهای معاملاتی که برای معامله گران نیز جذابیت داشت به دلیل عدم اطلاع عرضه‌کننده که باید میزان افزایش عرضه را بازار ۴۸ ساعت قبل در اطلاعیه‌ای که به بورس کالا ارائه می‌شود، ارائه دهد، انجام نگرفت و این معامله به تعویق انداخته شد.

ناظر تالار با بیان اینکه قانون جدید بورس کالا در راستای شفاف‌سازی بازار صورت گرفته است، اظهار امیدواری کرد: با انجام عرضه‌های مختلف از سوی ذوب‌آهن مشکل خاصی در این زمینه به وجود نمی‌آید.

از سویی دیگر، براساس گفته بسیاری از فعالان، بورس مطلوب عمل کرده است. جمال حاجی اسماعیلی یکی از تجار بازار آهن با اشاره به اینکه، بازار تا سه ماه آینده از لحاظ قیمتی بدون تغییر باقی می‌ماند، افزود‌: با توجه به اینکه قیمت‌ها از سوی بورس نظارت می‌شود و به نوعی تغییری در آنجا مشاهده نمی‌شود به نظر روند قیمت‌ها با همان روال سابق، فعلا ادامه پیدا کند.

این تاجر بازار آهن درباره اینکه بازار به کدام سمت می‌رود و آیا مشکلی در آینده به وجود می‌آید یا نه؟ افزود‌: درنظر گرفتن این سیاست در پیش گرفته دولت به گونه‌ای است که در حال حاضر هم منافع تولید‌کننده را در نظر بگیرد و هم منافع مصرف‌کننده، به همین خاطر رضایت این دو طیف از بازار را جلب کرده است.

حاجی اسماعیلی با بیان اینکه خود به عنوان تاجر بیشترین ضرر را داشته در عین حال گفت: دولت توانسته با روش علمی ‌در نظر گرفته شیوه مناسبی برای رضایت در نظر بگیرد و تنها بخشی که در این وضعیت ممکن است صرفه اقتصادی برای آنها از بین برود، تهیه‌کنندگان مواد اولیه هستند.

وی در پایان تاکید کرد علاوه بر عوامل گفته شده، تاثیرگذاری بازارهای جهانی به عنوان یکی از فاکتورهای اساسی نیز مهم است.