در هفته گذشته، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود و به طور کلی روندی صعودی داشت. به‌ نحوی‌که قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین 75/1468 دلار در تاریخ 11 آوریل، به میانگین قیمت 625/1474 دلار به ازای هر اونس، در روز 15 آوریل 2011 رسید. این در حالی است که طلا در مقطعی از زمان در روز 15 آوریل، با رسیدن به قیمت 1488 دلار به ازای هر اونس، مجددا رکوردی جدید در تاریخ معاملاتی‌اش به ثبت رساند.

مهمترین اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی رخ داد و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، به شرح ذیل است:
در ابتدای هفته گذشته معاملاتی، گزارش صندوق بین‌المللی پولIMF و پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی دنیا و کاهش بهای نفت در ابتدای هفته به دنبال این مساله موجب شد تا بهای فلزات گرانبها مانند طلا نیز در ابتدا با کاهش همراه شود اما به دنبال افزایش بهای بنزین و هزینه انرژی در آمریکا و به دنبال آن بروز فشارهای تورمی شدیدی در اقتصاد این کشور، با اقبال نشان‌دادن سرمایه‌گذاران و سفته بازان به فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی به عنوان کالایی سرمایه‌ای و تورم‌زدا، موجب افزایش بهای چشمگیر این فلز گرانقیمت در بازارهای جهانی شد.
در همین حال به گزارش سایت Bloomberg، تداوم تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه عربی و نیز اثرات از ناشی زلزله در کشور ژاپن و مشکلات هسته‌ای در نیروگاه فوکوشیمای ژاپن موجب شد تا بهای نفت در بازارهای جهانی به نحوی چشمگیر افزایش یابد و به دنبال آن بهای طلا نیز با افزایش هیجانی در بازارهای جهانی همراه شد.
در همین حال به گزارش سایت Kitco، ارزش نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا از 4483/1 در روز ابتدایی معاملاتی هفته قبل به 4426/1 واحد در روز جمعه هفته قبل کاهش یافت که این امر بیشتر به دلیل ترس از بحران بدهی در کشورهای اروپایی - که عمدتا به دلیل افزایش هزینه انرژی و افزایش نرخ تورم و بیکاری در این کشورهای این منطقه است- بود.
در نتیجه این مساله، با رویکرد معامله‌گران به سرمایه‌گذاری در بازار فلزات گرانبها مانند طلا، بهای این کالای سرمایه‌ای و ریسک زدا در بازارهای جهانی، این فلز ارزشمند با رشدی هیجانی در روز آخر معاملاتی هفته قبل همراه شد و رکوردی جدید را در تاریخ معاملات خود به ثبت رساند.
این در حالی است که قراردادهای فیوچر طلای تحویل ماه ژوئن با 801/0 درصد افزایش در بورس نیویورک مواجه شد. به عقیده کارشناسان اقتصادی به نظر می‌رسد افزایش نرخ تورم در چین نیز عامل مهم دیگری در افزایش قیمت طلا در هفته گذشته در بازارهای جهانی بوده است.
این اتفاقات در حالی است که در هفته‌های اخیر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی، به دلیل ترس از ازدست‌دادن دارایی‌های خود و به منظور تورم‌زدایی، به طلا به عنوان کالایی کم ریسک، رویکرد نشان داده‌اند و همین مساله نیز موجب تداوم قیمت بهای این کالای ارزشمند در بازارهای جهانی و ثبت رکوردهای جدید برای طلا شده است.
در همین حال به نظر می‌رسد طلا همچنان به عنوان کالایی ریسک‌گریز و امن برای سرمایه‌گذاری در شرایط نامطمئن اقتصادی در بین معامله‌گران جهانی محسوب می‌شود و احتمالا مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، سیاست‌های تورم‌زدایی چین، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو و نیز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان و منطقه خاورمیانه خواهند بود.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد مشاهده شده در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد روند بلند مدت طلا صعودی است، هرچند که ممکن است طلا در این بین نوساناتی نیز داشته باشد.
برای هفته آینده این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی طلا روندی صعودی داشته باشد. بنابراین در هفته پیش رو اگر طلا بخواهد صعود پیدا کند، با شکاندن نزدیک‌ترین مقاومت قیمتی خود که ۱۴۸۰ دلار است، احتمالا تا سطح قیمتی ۱۵۰۰ دلار به ازای هر اونس نیز رشد خواهد کرد و در غیر اینصورت، چنانچه طلا بخواهد نزول کند، در صورت عبور کردن از سطح حمایتی قیمتی ۱۴۷۰ دلار، احتمال اینکه بهای آن تا محدوده ساپورتی مهم ۱۴۶۰-۱۴۵۰ دلار نیز نزول پیدا کند، وجود خواهد داشت.
در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر‌منتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود روند قیمتی طلا در هفته آتی معاملاتی صعودی باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا