گروه بورس کالا - هفته گذشته با وجود تثبیت نرخ میلگرد در بازار آهن، تیرآهن با رشد قیمت مواجه شد. فعالان بازار علت این موضوع را کم بودن میزان عرضه تیرآهن در بازار و کم بودن تعداد عرضه‌کننده‌های این کالا می‌دانند.

بر این اساس گفته می‌شود از آنجا که برخی از عرضه‌کننده‌ها برای فروش میلگرد در بازار آزاد اقدام به عرضه با نرخ‌های پایین تر و با شرایط بهتری از بورس کرده‌اند در نتیجه قیمت میلگرد نوسان زیادی را متاثر نشده است، اما در مقابل، تیرآهن عرضه زیادی ندارد و تعداد کم تولیدکنندگان خصوصی،زمینه را برای مانور دادن تیرآهن ذوب آهن در بازار آزاد فراهم کرده است.
این در حالی است که معمولا تا سال قبل بیشترین نوسان‌ها روی میلگرد بود و تیرآهن در درجه دوم قرار داشت. این موضوع در حالی در بازار میلگرد ایجاد شده که درمقابل تولیدکننده‌ها معتقدند واردات شمش با وجود حجم زیادی که داشته، اما هنوز هم فروش را با نرخ‌های موجود بازار برای آنها به صرفه نمی‌کند؛ چرا که شمش در حال حاضر 680 دلار وارد کشور می‌شود که با نرخ میلگرد 770 تومانی بورس و 818 تومانی بازار هماهنگی ندارد.
معاملات بورس نیز هفته گذشته با نرخ‌های ثابت دنبال شد و با توجه به نظارت‌هایی که وجود دارد و ارائه سبدهای مخلوط تیرآهن و میلگرد عملا نرخ تیرآهن نیز همانند میلگرد و برخلاف بازار آزاد، نوسانی نداشت.
در روز یکشنبه با وجود بالارفتن حجم معاملات اما از آنجا که بیشتر خریدها پروژه‌ای بود، بسیاری بر این عقیده بودند که تقاضا کشش زیادی نداشت و در نتیجه حجم معاملات را در اصل پایین می‌دانستند.
طی هفته گذشته قیمت میلگرداگرچه در برخی روزها افزایش داشت، اما در نهایت در انتهای هفته نرخ آن برگشت و به نرخ ۸۱۸ تومان که در ابتدای هفته معامله می‌شد، رسید.
اما تیرآهن در مقابل از 190 هزار تومان به 195 تومان در پایان هفته رسید.

واردات 5 میلیون تن شمش فولاد
سال گذشته معادل ۴ میلیون و ۹۹۲ هزار تن شمش فولاد به کشور وارد شد که ارزش این میزان واردات از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران ۲ میلیارد و ۹۳۵ میلیون و دلار عنوان شده است.
این میزان واردات برای شمش فولاد در حالی صورت گرفت که حجم عمده واردات شمش در ماه‌های پایانی سال و با هدف تامین نیاز داخل صورت گرفت، البته عدم تعرفه شمش فولاد نیز از دیگر عوامل رشد واردات شمش نسبت به سایر محصولات فولادی بود.
از این رو در بین ده قلم کالای عمده وارد شده به کشور در سال ۱۳۸۹ شمش فولاد بر رتبه نخست تکیه زد و سهم بیش از ۱۱ درصد به لحاظ حجمی و ۵/۴ درصد به لحاظ ارزشی از کل میزان واردات به کشور را از آن خود کرد.
در همین حال میزان واردات شمش فولاد در سال 1389 معادل 88/13 درصد رشد به لحاظ وزنی و 26/40 درصد افزایش به لحاظ ارزشی را نسبت به سال 1388 تجربه کرد.
ورق تخت از دیگر محصولاتی بود که طی سال ۱۳۸۹ در لیست ده قلم کالای عمده وارد شده به کشور قرار گرفت.
میزان واردات ورق گرم طی سال 1389 یک میلیون و 643 هزار تن به ارزش یک میلیارد و28 میلیون و تن بود که به لحاظ حجمی رشد 68/0 و به لحاظ ارزشی 92/17 درصد رشد را تجربه کرد.