برق قیمت‌ها، بازار سکه را‌گرفت
معامله‌گران معتقدند بازار جهانی طلا علاوه بر رشد ادامه‌دار، با نوسان قیمت همراه می‌شود
گروه بورس کالا - سردار خالدی: دادوستد سکه در بازار داخلی طی مبادلات هفته گذشته از رشد قیمت ۱۰ الی ۱۶ هزار تومانی برخوردار بود و ارزش معاملاتی سکه در بازار آتی بورس کالا بیش از ۳۱۰ میلیارد ریال شد.

از آغاز سال جدید، دادوستد طلا در بازارهای جهانی و داخلی روند رو به رشد مناسبی داشته است، اما طی هفته گذشته این افزایش نرخ با نوسان مواجه شد؛ به طوری که قیمت طلا به ازای هر اونس در بازارهای جهانی بین محدوده یک هزار و 450 و یک هزار و 470 دلار بود، حتی این قیمت گاهی اوقات به بالای یک هزار و 470 دلار هم رسید. سیاست‌های اعلامی بانک مرکزی اتحادیه اروپا برای کاهش بدهی‌های منطقه تا حدودی بر کاهش ذخایر طلای این قاره تاثیر گذاشت و به همین دلیل قیمت طلا تا حدودی افت کرد. این در شرایطی بود که گزارش صندوق بین‌المللی پول مبنی بر افزایش نرخ رشد اقتصادی برخی از کشورها و تاثیر بر کاهش فشارهای ناشی از نرخ تورم نیز در کاهش نرخ طلا موثر بود.
بر اساس گفته فعالان، دادوستد طلا تا پایان سال جاری میلادی در طیف وسیعی از نوسان قرار دارد؛ به طوری که این میزان نوسان نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته بی‌نظیر است.
اما چشم‌انداز تحلیلگران حاکی از آن است با توجه به ادامه‌دار بودن ناآرامی‌ها در خاورمیانه، بحران مالی بدهی‌های مستقل در اتحادیه اروپا، رشد نرخ تورم و بحران هسته‌ای ژاپن پس از زلزله مرگبار بهتر است، همچنان رشد قیمت طلا را با جدیت بیشتری دنبال کرد. برخی معتقدند تا پایان سال جاری میلادی نرخ طلا به یک هزار و 600 دلار نیز می‌رسد. از سویی معامله‌گران بر این باورند اعتماد در بازار ارز همچنان با شک و تردید روبه‌رو است و به نظر بازارهای تجاری در حال حاضر بهترین فرصت سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران باشد.
همچنین در بازار داخلی قیمت‌ها به تبع از تاثیرات جهانی و افزایش تقاضا در بازار داخلی با رشد بالایی همراه بود. به طوری که قیمت سکه طرح جدید در بازار نقدی از ۴۰۴ هزار تومان از روز شنبه به ۴۲۰ هزار تومان در روز چهارشنبه رسید که رشد بالای ۱۵ هزار تومان را تجربه کرد.
تقاضای بالا در بازار یکی از عواملی است که با وجود شکسته شدن حباب در بازار، قیمت‌ها را با سیر صعودی مواجه کرد. این در حالی است که فعالان نسبت به حبابی بودن بازار هشدار می‌دهند؛ اما برخی دیگر معتقدند با توجه به حراج سکه از سوی بانک مرکزی و افزایش عرضه نمی‌توان به طور قطعی از واقعی نبودن قیمت‌ها سخن به میان آورد. اما پس از اجرا شدن قانون یارانه‌ها، مردم نقدینگی را به سمت بازارهای پرسود همچون سهام و طلا سوق داده‌اند که به نظر همین موضوع یکی از عوامل اصلی افزایش تقاضا در بازار بوده است.
از سویی بسیاری از معامله‌گران، روند افزایشی قیمت‌ها را با توجه به وضعیت بازارهای جهانی و رشد تقاضا، ادامه‌دار پیش‌بینی می‌کنند.
اما در بازار آتی نیز به تبع بازار نقدی و تاثیرپذیری از بازارهای جهانی، قیمت سکه با رشد نزدیک 10 هزار تومان همراه بود.
سکه تحویلی اردیبهشت ماه از ابتدای هفته تا پایان روز چهارشنبه ۹ هزار و ۱۸۵ تومان و ۸ ریال رشد کرد. این در حالی بود که قیمت سکه تحویل تیر ماه نیز با افزایشی مشابه،۹ هزار و ۲۷۱ تومان و ۶ ریال بالا رفت. همچنین دادوستد سکه شهریور ماه رشد ۹ هزار و ۳۲۸ تومان و ۸ ریال را از لحاظ قیمتی تجربه کرد. معامله‌گران در بازار آتی بر این باورند افزایش قیمت‌ها همچنان که تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد، ادامه دار خواهد شد؛ اما در این میان نوسان قیمت‌ها نیز با شدت بیشتری دنبال می‌شود.
در مجموع طی هفته گذشته در سومین هفته معاملاتی فروردین ماه، 7 هزار و 484 قرارداد به ارزش 310 میلیارد و 441 میلیون و 520 هزار ریال معامله شد که نسبت به دو هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب 20/46 و 55/65 درصد رشد داشت.
افزایش دادوستدها و رسیدن به عدد بالای ۳۱۰ میلیارد ریال در طول یک هفته معاملاتی برای بازار یک رکورد محسوب می‌شود که به نظر با توجه به افزایش تقاضاها، امکان شکسته شدن این رکورد در هفته‌های آینده نیز امکان دارد.
برای سکه معاملاتی اردیبهشت ماه 4 هزار و 94 قرارداد به ارزش 167 میلیارد و 207 میلیون و 190 هزار ریال دادوستد شد که بیشترین تعداد قرارداد را در میان قراردادهای معاملاتی داشت.
همچنین برای سکه‌های تیرماه ۲ هزار و ۷۶۱ قرارداد به ارزش ۱۱۶ میلیارد و ۷۶ میلیون و ۵۲۰ هزار ریال معامله انجام شد. دادوستد سکه‌های تحویل شهریور ماه نیز ۶۲۹ قرارداد به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۵۷ میلیون و ۸۱۰ هزار ریال بود که با کمترین تعداد قرارداد روبه‌رو شده بود.