گروه بورس کالا- طی روزهای گذشته مدیر توسعه بورس کالای ایران از موافقت وزیر جهاد کشاورزی برای عرضه همه محصولات کشاورزی در بورس کالا خبر داد و به دستور وزیر جهاد کشاورزی برای تشکیل کارگروهی که روی ورودی‌ کالاها با خرید‌های تضمینی به بورس کار می‌کند، اشاره کرد. امسال با توجه به دستور وزیر جهاد کشاورزی و ورود کالاهای خریداری شده به صورت تضمینی در پی تصمیمات کارگروه گفته شده و تصویب آیین‌نامه اجرایی کانون بهره‌وری برای ورود کلیه نهاده‌های کشاورزی به بورس، حجم کالاهایی که دراین بازار معامله می‌شود، افزایش خواهد یافت.

تا آن جا که مسوولان بورس کالا افزایش حجم کالاها در بورس کالا را وابسته به اجرایی‌شدن برنامه‌های پیش‌بینی شده عنوان کرده و معتقدند با این کار رینگ کشاورزی در سال‌جاری رونق خواهد گرفت.

بر اساس گفته مدیر توسعه بازار بورس کالا چگونگی کارگروه اجرایی ماده ۳۲ قانون بهره‌وری کشاورزی در حال پیگیری است و در واقع این کارگروه فعال است، اما تشکیل نشده است. عباس بنازاده در این باره گفت: هفته آینده طی جلسه‌ای که علی‌اکبر هاشمیان، مدیرعامل بورس کالا با حسن نیکبخت معاون برنامه‌ریزی برگزار خواهد شد درباره تشکیل این کارگروه و آیین‌نامه اجرایی همسو با این قانون بحث خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مساله موجود پیگیری کارگروه اجرایی و ارائه و تصویب آیین‌نامه مربوط به آن است تا بدین وسیله با داشتن برنامه مدون و مشخص، دولت بتواند در راستای بهره‌وری این بخش نقش خود را ایفا کند.

در این راستا صادق خلیلیان - وزیر جهاد کشاورزی - درباره تشکیل کارگروه برای تعیین قیمت و عرضه‌ محصولات کشاورزی در بورس کالا، اظهار کرد: این کارگروه فعال است و سال گذشته سازمان تعاون روستایی، بخشی از جو خرید تضمینی خود را از طریق بورس عرضه کرد که امسال با سطح وسیع‌تری انجام خواهد شد.

البته در ماه‌‌های پایانی سال ۸۹ عرضه جو در دو استان تهران و قم از طریق بورس با دلایلی چون فروش این کالا از سوی این دو استان به دیگر استان‌‌ها و تامین نشدن نیاز داخلی آنها، متوقف شد و هنوز از سر گرفته نشده است.

خلیلیان همچنین با اشاره به مذاکرات با مسوولان بورس کالا در اوایل امسال، ‌گفت: قرار شد برای حضور محصولات کشاورزی در بورس بیش از گذشته اقدام کنیم و مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در این راستا همکاری کنند تا سطح ارائه محصولات کشاورزی در بورس نسبت به گذشته افزایش یابد.

سال قبل بین هفت تا هشت میلیون تن ذرت، جو، برنج و شکر وارد کشور ‌شد و اگر وزارت بازرگانی طی برنامه‌هایی عرضه اولیه‌ این دست واردات را در بورس داشته باشد، این عمل نیز منجر به افزایش حجم کالاهای عرضه‌شده در بورس و در نتیجه حجم معاملات می‌شود.

به اعتقاد عباس بنازاده مدیر توسعه شرکت بورس کالای ایران با عملیاتی‌شدن موارد گفته شده و تحقق انتظارات از وزارتخانه‌‌های مذکور در تعامل با بورس کالا، حجم عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا از حجم فرآورده‌های پتروشیمی‌بیشتر خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر بالای صد میلیون تن تولیدات کشاورزی در کشور داریم که بورس توان عرضه بیش از ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن از آن را داراست، اما از این ظرفیت به طور کامل استفاده نمی‌شود و برای رسیدن به این رقم باید برنامه‌ریزی‌های انجام شده را اجرایی کرد.

علاوه بر برنامه‌های اعلام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی و بورس در راستای افزایش حجم و ارزش معاملات رینگ کشاورزی باید کشاورزان نیز در گذار از معاملات سنتی به نوین آموزش دیده و راهنمایی شوند.

اما با اجرایی شدن آیین‌نامه مربوط به کارگروه اجرایی ماده ۳۲ که هدف اصلی آن بالا بردن بهره‌وری در بخش کشاورزی است دولت ملزم است که همه کالاها با خرید تضمینی را از طریق بورس کالا به فروش برساند.

در واقع با اجرایی شدن این قانون تمامی مبادلات در استانداردهای علمی و عرفی انجام می‌گیرد و آن وقت در صورت مابه التفاوت قیمتی در معامله، مشخص می‌شود که این میزان از سوی چه کسی داده شود تا تولیدکننده یا عرضه‌کننده در این میان متضرر نشود.

بر اساس گفته مسوولان بورس کالا، همه محصولات خرید تضمینی در بازار به عنوان کالای بورسی پذیرفته شده‌اند و مشکل خاصی در این میان وجود ندارد تنها مساله اساسی تدوین آیین‌نامه اجرایی است که به نظر با هماهنگی مسوولان مربوطه به زودی انجام می‌گیرد.