گروه بورس‌کالا- در شرایط فعلی اولویت اصلی تولید‌کنندگان فولاد تامین نیاز بازار داخلی است. رضا زائر حیدری، عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان محصولات فولادی با بیان مطلب فوق گفت: هر چند که در شرایط فعلی اولویت اصلی تولید‌کنندگان فولاد تامین نیاز بازار داخلی است؛ با این حال همه ما کم و بیش می‌دانیم که با تکمیل طرح‌های توسعه زیر سقفی و همچنین پروژه‌های جدید فولادی طی دو تا سه سال آینده کشورما وارد مرحله خودکفایی خواهد شد‌. وی ادامه داد: اشباع بازار داخلی می‌تواند مهم‌ترین عامل بازدارنده صنایع رو به گسترش فولاد در کشور باشد. در واقع این اشباع هم اکنون نیز در بخش‌هایی از بازار محصولات پایین دستی قابل مشاهده است و صنعتگران ما باید تلاش کنند تا بازار‌های خود را به فرا سوی مرز‌های کشور توسعه دهند. حیدری تاکید کرد: فولاد می‌تواند نقش مهمی‌در رشد تولید ناخالص ملی ایفا کند. ایران تنها تولیدکننده کامل فولاد در منطقه است؛ به این معنا که ما تنها کشوری هستیم که همه عوامل تولید فولاد را در کنار هم در یک نقطه در دست داریم بنا بر این انتظار داریم که با هزینه کمتر و کیفیت بالاتری نسبت به دیگر رقبایمان در منطقه محصول خود را تولید کنیم.

وی گفت: انجمن صادرکنندگان محصولات فولادی به عنوان یک سازمان غیردولتی دو وظیفه مهم پیش روی خود دارد. تعامل با دستگاه‌ها و موسسات ذی‌ربط در کشور به منظور تدوین استراتژی صادرات فولاد و اجرای آن با هدف افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر. در واقع وقتی ما به هدف خود نزدیک شده‌ایم که بتوانیم ارزش محصولات خود را نسبت به تناژ آن افزایش دهیم. در این راه تولیدکنندگان فولاد به حمایت دولت نیاز دارند. وی افزود: معتقدم در این خصوص در دوره قبلی اقدامات موثری صورت پذیرفته از جمله صادرات مشترک تولید کنندگان محصول فولادی و واحد‌های پروفیل‌سازی با هدف صدور محصول پروفیل به جای ورق، که در اینجا جا دارد از مدیریت قبلی انجمن تشکر به عمل آید. عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان فولاد ایران افزود: بخش دوم وظایف انجمن به چالش‌هایی برمی‌گردد که صادرکنندگان در خارج از مرز‌های کشور با آن روبه‌رو هستند. به جرات می‌توانم که بخش مهمی‌از موفقیت صادر کنندگان فولاد در ترکیه که به‌رغم کمبود مواد اولیه و انرژی در این کشور طی سالیان متمادی بازار کشور حوزه خلیج فارس و اینک عراق و افغانستان را در دست دارند، مرهون فعالیت و عملکرد خوب تشکل‌های صادراتی این کشور و حمایت صادرکنندگان از این تشکل‌ها از جمله انجمن صادر‌کنندگان آهن و فولاد ترکیه است.

وی ادامه داد: این کشور طی ده سال گذشته در هر سال بین ۱۲ تا ۱۹ میلیارد دلار تنها از طریق صادرات فولاد به دست آورده که رقم قابل توجهی است. انجمن صادر‌کنندگان فولاد در ایران باید راه صادرکنندگان را به بازار‌های جدید هموار کند. این وظیفه دشواری است که غیر ممکن نیست. خودکفایی کشور در تولید فولاد، دو نتیجه می‌تواند در پی داشته باشد. صنایع فولاد ایران می‌تواند در ظرفیت ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن در سال متوقف شود یا به سمت بازار‌های جدید برای ایجاد ظرفیت‌های جدید حرکت کند. دومین جلسه هیات مدیره انجمن صادرکنندگان محصولات فولادی ایران AISPEX در تاریخ ۱۱ بهمن در محل انجمن تشکیل شد.

در این جلسه برنامه‌ها و طرح‌های کوتاه مدت و بلند مدت انجمن و همچنین تجربه دیگر کشور‌ها در توسعه صادرات فولاد مورد بحث و تبادل نظر گرفت‌. انجمن صادر کنندگان فولاد ۳۹ عضو دارد که ۹۵ درصد از ظرفیت تولید فولاد خام و بخش بزرگی از حجم تولید محصولات نهایی و صنایع پایین‌دستی فولاد کشور را در اختیار دارند. در اولین جلسه هیات‌مدیره انجمن صادرکنندگان محصولات فولادی ایران AISPEX علی شریفی از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان به سمت ریاست هیات مدیره انتخاب شد. همچنین روزنامه دنیای اقتصاد نیز به عنوان روزنامه رسمی‌ انجمن انتخاب شد.