افزایش توان رقابتی صنایع فولاد در کشور

زهرا مسافر

شرکت گروه ملی فولاد ایران به‌عنوان تامین کننده ۳۵ درصد ازمیلگرد مورد نیاز کشور از جمله شرکت‌های بزرگ فولادی است در همین حال مدیرعامل این شرکت چشم‌انداز صنعت فولاد در کشور را مثبت ارزیابی کرده و معتقد است ... طی سال‌های اخیر با اقدامات انجام شده در صنایع بزرگ فولادی از جمله اصلاحات تجهیزات و بومی‌سازی، افزایش ضریب بهره‌وری و نیروی کار، میزان رقابت‌پذیری به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت. از آنجا که ظرفیت نصب شده در واحدهای نوردی در بخش خصوصی و دولتی حدود ۳۰ میلیون تن است، از این رو با اجرای طرح‌های ۸ گانه فولادی نیاز کشور به مواد اولیه از طریق واردات به حداقل خواهد رسید.

عبدالرضا رسولی در حاشیه همایش چشم‌انداز صنعت فولاد کشور که از سوی روزنامه دنیای اقتصادبرگزار شد با بیان این مطلب که نیاز واقعی کشور به فولاد حدود ۲۰ میلیون تن است، گفت: این درصورتی است که مواد اولیه مورد نیاز واحدهای نوردی تامین شود.

وی افزود: هم‌اکنون ظرفیت نصب شده در واحدهای نوردی در بخش خصوصی و دولتی حدود ۳۰ میلیون تن است، که در صورت تامین مواد اولیه، نیاز کشور به مواد اولیه از طریق واردات به حداقل خواهد رسید.

مدیر‌عامل گروه ملی فولاد ایران درخصوص مزیت‌های نسبی تولید فولاد در ایران تصریح کرد: وجود معادن غنی سنگ‌آهن و زغال سنگ، گاز طبیعی، نیروهای متخصص، تسریع در خودکفایی و بومی‌سازی صنعت فولاد، نزدیکی به کشورهای خلیج‌فارس را می‌توان از جمله مزیت‌های نسبی تولید فولاد در ایران برشمرد.

وی به قیمت تمام شده فولاد در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: بهره‌وری تن به ازای هر نفر تولید کارخانه‌ها، استفاده از تسهیلات با بهره‌های پایین، هزینه پایین حمل و نقل، تکنولوژی به روز صنایع موجب شده تا قیمت تمام شده صنعت فولاد کشور به نرم‌های جهانی نزدیک شود.

به گفته رسولی، طی سال‌های اخیر با اقدامات انجام شده در صنایع بزرگ فولاد کشور از جمله اصلاحات تجهیزات و بومی‌سازی، افزایش ضریب بهره‌وری و نیروی کار، میزان رقابت‌پذیری افزایش یافت.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن فولاد خام در کشور تولید می‌شود، افزود: البته ظرفیت‌های بالقوه حدود ۱۷ میلیون تن است که در پروسه‌های طرح‌های فولادی طی ۳ تا ۴ سال آینده به ظرفیت اسمی می‌رسند. مدیر‌عامل گروه ملی فولاد ایران تصریح کرد: با رشد و توسعه برنامه‌های آتی کشور مصرف فولاد با افزایش روبه رو خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به علت ناهمگونی بین محصولات نوردی و فولاد خام در کشور، دولت از سال‌های اخیر به سوی توسعه فولادسازی در کشور گام برداشته که طرح‌های ۸ گانه فولاد از جمله اقدامات مهمی است که براساس آن سه میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده خواهد شد.

رسولی به صنعت فولاد پس از طرح‌های تحول اقتصادی و حذف یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: برای اجرای هرچه بهتر این طرح باید به اقدامات ویژه‌ای از جمله افزایش بهره‌وری کار، به روزکردن تکنولوژی، نزدیکی نرم مصارف داخلی به نرم مصارف جهانی، افزایش ظرفیت تولید و کاهش قیمت تمام شده در صنایع فولاد توجه کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های فولادی زمانبر هستند و هزینه زیادی نیاز دارند، افزود: صنایع باید به سمت رفع موانع گام بردارند تا در کوتاه مدت جوابگو باشند.

مدیر‌عامل گروه ملی فولاد ایران تصریح کرد: افزایش بهره‌وری، فرهنگ‌سازی در مصرف، تسریع در اجرای بسته حمایتی دولت موجب می‌شود تا طرح هدفمندی یارانه‌ها به رشد و شکوفایی صنعت فولاد و افزایش رقابتی این صنایع منجر شود.

به گفته وی، اعمال سیاست‌های دستوری در بورس و ثابت نگه داشتن قیمت محصولات فولادی صنایع را با مشکل مواجه خواهد کرد. رسولی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۴ تا ۶ میلیون تن شمش از خارج وارد کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: از آنجا که قیمت‌های جهانی تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده محصولات نوردی در کشوردارد و مواد اولیه تولید داخل پاسخگوی نیاز داخل نیست، از این رو دولت باید با شرایط مناسب نسبت به تامین مواد اولیه برای واحدهای نوردی اقدام کند. وی گفت: از آنجا که شمش فولاد ۸۵ تا ۹۰ درصد قیمت تمام شده محصولات نوردی را تشکیل می‌دهد، از این رو افزایش نرخ مواد اولیه موجب افزایش قیمت محصولات واحدهای نوردی می‌شود؛ بنابراین دولت باید با ارائه تسهیلات ارزان قیمت نسبت به واردات مواد اولیه اقدام کند. مدیر‌عامل گروه ملی فولاد ایران همچنین افزود: برای کاهش قیمت تمام شده مواد اولیه فولاد باید عوارض ورودی ۴ درصدی شمش فولاد حذف شود.

وی تصریح کرد: برای کاهش قیمت تمام شده محصولات فولادی همچنین دولت باید مواد اولیه تولید داخل را در اختیار تولیدکنندگان عمده کشور از جمله گروه ملی که حدود ۳۵ درصد میلگرد را در کشور تامین می‌کند، قراردهد.

رسولی به تعرفه به‌عنوان ابزاری برای حمایت از صنعت فولاد در برابر واردات بی‌رویه اشاره کرد و افزود: براساس سیاست‌های کلی نظام مبنی بر اشتغالزایی، دولت نسبت به تامین مواد اولیه کارخانه‌های نوردی کشور با بهترین و کوتاه‌ترین راه اقدام کند.