روند متفاوت سکه در قراردادهای آتی

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- سردار خالدی: بازار آتی بورس کالا تا حدودی متفاوت از بازارهای جهانی، همه روزهای هفته گذشته به جز روز ابتدایی هفته گذشته را با افزایش قیمت سپری کرد؛ اما ارزش و حجم مبادلات برخلاف روند رو به رشد قیمت‌ها، تا نزدیک ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد. نرخ طلا در بازار جهانی طی یک هفته گذشته با نوسان همراه بود؛ به طوری‌که معامله‌گران این بازار شاهد افت و خیز نرخ طلا از یک هزار و ۳۵۸ دلار تا نزدیک یک هزار و ۳۹۰ دلار بودند. براساس گزارش‌های منتشر شده رویترز، شدت گسترش بحران بدهی‌های اروپا و کاهش منابع طلا در بازارهای آسیایی باعث رشد نرخ این کالا شده بود. در اوایل و اواسط هفته، با افزایش و تقویت ارزش دلار نرخ طلا با نوسان روبه‌رو شد؛ به طوری‌که بعدازظهر روز چهارشنبه این نوسان تا یک هزار و ۳۸۵ دلار رسید. در روزهای پایانی هفته، بهای طلا به دنبال افزایش ارزش یورو در بازار سرمایه و کاهش نگرانی بحران مالی اروپا همراه با رشد تقاضا برای فروش اوراق قرضه منطقه پرتغال تا حدودی افت کرد.

براساس گفته فعالان، هر چند ممکن است نرخ طلا به طور موقت و کوتاه مدت بدون نوسان باشد و احتمالا سوددهی این کالا به پایین برسد؛ اما افزایش نرخ آن در یک دوره بلندمدت وجود دارد؛ به طوری‌که برخی سطح بالای یک هزار و ۴۰۰ دلار را عدد پایداری این نرخ می‌دانند. همچنین گسترش منابع طلا در هند به دنبال رشد تقاضا و سرمایه‌گذاری در این بازار، افزایش مالیات بر واردات این کالا و افزایش نرخ تورم در این کشور از دیگر دلایل افزایش نرخ طلا در آینده‌ای نزدیک عنوان شده است. بازار داخلی هر چند به تبع از بازارهای جهانی حرکت کرد، اما طی دادوستدهای صورت گرفته در بعضی از اوقات در مسیر نسبتا متفاوتی قرار می‌گرفت؛ به طوری‌که برخی از اظهارنظرها قیمت سکه را با توجه به رشد بیش از حد آن، حبابی می‌دانستند اما در همین حال بانک مرکزی اعلام کرد براساس تصمیمات، به محض اینکه بانک احساس کند قیمت طلا در بازارهای داخلی بالاتر از قیمت‌های جهانی است وارد عمل می‌شود به همین خاطر قیمت سکه حبابی نیست و دلیل این اختلاف نرخ را مربوط به بالارفتن قیمت دلار در بازارهای داخلی دانست.

معامله‌گران بر این باورند در هفته پیش‌رو بازار داخلی نیز تحت نوسانات بازار جهانی طلا چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت قرار خواهد گرفت و بهتر است منتظر نرخ طلا در هفته‌های آینده بود؛ زیرا تصمیمات اقتصادی کشورها در راستای بهبود وضعیت اقتصاد جهانی به طور مستقیم در روند قیمت طلا در بازارهای جهانی تاثیر خواهد گذاشت.

اما بازار آتی بورس کالا طی هفته منتهی به ۲۳ دی ماه با دادوستد ۳ هزار و ۱۵۹ قرارداد روبه‌رو شد که ارزش آن به ۱۱۵ میلیارد و ۶۳۱ میلیون و ۱۴۰ هزار ریال رسید و نسبت به هفته گذشته از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۸۰/۱۹ و ۰۱/۲۰ درصد کاهش داشت. به عقیده معامله‌گران، نوسان نرخ طلا و نزدیک شدن به سررسید قراردادهای آتی و بستن این موقعیت‌ها از مهم‌ترین دلایلی است که توانسته روی روند کاهشی حجم و ارزش بازار تاثیر گذاشته باشد. اما در این میان نرخ‌های تسویه ثبت شده روی تابلو معاملات نشان از تداوم روند افزایشی قیمت‌ها از ابتدا تا پایان هفته بود. در هفته گذشته علاوه بر مبادلات سکه، سیستم معاملات شمش طلای ۱۰ اونسی تحویل دی‌ماه هم باز بود؛ اما از سوی معامله‌گران بیشتر با جنبه احتیاط نگریسته می‌شد تا بازار همچنان بدون رونق این معاملات روندش را سپری کند. قراردادهای سکه دی ماه نیز ۹۳۶ عدد بود که ارزش آن ۳۳ میلیارد و ۴۹۴ میلیون و ۸۸۰ هزار ریال شد. دادوستد سکه اسفند و اردیبهشت ماه به ترتیب یک هزار و ۶۹۶ و ۵۲۷ قرارداد بود که ارزش آنها ۶۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون و ۳۹۰ هزار ریال و ۱۹ میلیارد و ۸۷۵ میلیون و ۸۷۰ هزار ریال برآورد شد.

قیمت تسویه سکه در بازار آتی طی هفته مورد بررسی با افزایش روبه‌رو شد؛ به طوری‌که قیمت سکه تحویل دی‌ماه از ابتدا تا پایان هفته ۶ هزار و ۹۵۳ تومان و ۸ ریال گران‌تر شد. سکه تحویلی اسفندماه از روز شنبه تا پایان روز چهارشنبه ۵ هزار و ۵۵۶ تومان و ۷ ریال بالاتر رفت. سکه اردیبهشت‌ماه نیز با رشد ۴ هزار و ۱۸۴ تومان و یک ریال طی هفته گذشته روبه‌رو شد. جزئیات روند قیمتی مبادلات در هر یک از روزهای هفته نیز به این ترتیب بود که در روز:

شنبه: قیمت سکه در این روز با افزایش بسیار اندکی روبه‌رو شد و نرخ تسویه سکه دی ۳۵۴ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت تسویه سکه اسفندماه ۳۶۴ هزار و ۴۶۸ تومان و ۲ ریال و قیمت تسویه سکه اردیبهشت ماه ۳۷۴ هزار و ۱۵۰ تومان بود. روند حجمی مبادلات نیز در این روز با توجه به اوایل هفته و تعطیلی بازارهای جهانی از میزان بالایی برخوردار نبود.

یکشنبه: در این روز روند بازار همچون روز گذشته با افزایش نرخ سپری شد تا معامله گران بازار تنها با واکنش اندک مثبتی دادوستدهایشان را به روز بعد موکول کنند. در این روز نرخ سکه دی‌ماه با یک هزار و ۲۲ تومان و ۲ ریال افزایش قیمت به ۳۵۵ هزار و ۱۲۲ تومان و ۲ ریال رسید که به تبع از این افزایش نرخ، قیمت سکه اسفندماه نیز ۷۳۴ تومان و ۸ ریال گران‌تر مورد دادوستد قرار گرفت تا نرخ تسویه آن ۳۶۵ هزار و ۲۰۳ تومان شود. همچنین سکه تحویل اردیبهشت‌ماه ۸۰۸ تومان و ۸ ریال بالاتر رفت و به ۳۷۴ هزار و ۹۵۸ تومان و ۸ ریال رسید. دادوستد شمش طلا در این روز بدون حتی انجام یک قرارداد همانند روز قبل پیگیری شد.

دوشنبه: یکی از آرام‌ترین روزهای هفته معاملاتی با وجود بازگشایی بازارهای جهانی این روز بود؛ به طوری‌که سکه دی ماه تنها ۱ تومان و ۸ ریال بالاتر رفت و به ۳۵۵ هزار و ۱۲۴ تومان رسید. سکه اسفندماه با رشد نسبتا بالاتری ۳۱ تومان و ۳ ریال به ۳۶۵ هزار و ۲۳۴ تومان و ۳ ریال رسید. سکه اردیبهشت‌ماه با بیشترین افزایش تنها ۲۸۵ تومان و ۶ ریال گران‌تر شد و به نرخ ۳۷۵ هزار و ۲۴۴ تومان و ۶ ریال رسید. همچنین دادوستد شمش‌های طلای ۱۰ اونسی نیز در این روز بدون انجام و ثبت هیچ معامله‌ای پایان یافت.

سه‌شنبه: در این روز روند بازار باز هم با افزایش نسبتا مناسب نرخ‌ها ادامه یافت؛ به طوری‌که سکه تحویل دی‌ماه ۳ هزار و ۷۸۷ تومان و ۵ ریال گران‌تر شد و به قیمت تسویه ۳۵۸ هزار و ۹۱۱ تومان و ۵ ریال رسید. نرخ سکه اسفندماه ۳ هزار و ۴۲۱ تومان و ۶ ریال بالاتر رفت و به عدد ۳۶۸ هزار و ۶۵۵ تومان و ۹ ریال رسید. سکه تحویل اردیبهشت‌ماه نیز ۳ هزار و ۲۵۸ تومان و ۲ ریال رشد کرد و ۳۷۸ هزار و ۵۰۲ تومان و ۶ ریال شد. شمش طلای ۱۰ اونسی بدون ثبت هیچ‌گونه معامله‌ای روز کاری خود را به پایان رساند.

چهارشنبه: در این روز روند قیمتی مبادلات با نوسان روبه‌رو شد؛ به طوری‌که قیمت سکه دی‌ماه با بیشترین افزایش ۲ هزار و ۱۴۲ تومان و ۳ ریال به ۳۶۱ هزار و ۵۳ تومان و ۸ ریال رسید. سکه تحویل اسفندماه یک هزار و ۳۶۹ تومان گران‌تر شد و به نرخ تسویه ۳۷۰ هزار و ۲۴ تومان و ۹ ریال رسید. سکه تحویل اردیبهشت برخلاف روند افزایشی دو سررسید معاملاتی با کاهش اندک ۱۶۸ تومان و ۵ ریال مواجه شد و به قیمت ۳۷۸ هزار و ۳۳۴ تومان و یک ریال رسید. در این روز شمش‌های طلای ۱۰ اونسی باز هم بدون ثبت انجام معامله‌ای آخرین روز مبادلاتی را به پایان رساندند.