فروش فولاد در بورس به 6 هزار تن محدود شد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: طی معاملات روز گذشته در بورس کالا با وجود عرضه‌های متعدد شرکت‌های خصوصی، مجددا معاملات محدودی در بورس به ثبت رسید. بر اساس این گزارش روز گذشته از میان عرضه‌های فولادسازان تنها ۲۲۰ تن میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان ، ۲ هزار تن ضایعات مقاطع نوردی و یکهزار تن میلگرد کوتاه ۱۴ تا ۲۰ این شرکت به همراه ۳ هزارو ۸۰ تن میلگرد ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی مورد معامله قرار گرفت. براساس این گزارش، در این روز میلگرد آذربایجان با نرخ ۷۷۰ تومان و میلگرد کوتاه آن ۷۰۰ تومان و میلگرد گروه ملی با نرخ ۷۶۰ تومان معامله شد.

این معاملات درحالی صورت گرفت که عرضه‌های دیگری هم در بورس انجام شده بود، اما تقاضایی برای این محصولات وجود نداشت. با توجه به اینکه ذوب‌آهن نیز روز گذشته عرضه‌ای نداشت، این معاملات همانند روز چهارشنبه هفته گذشته به آرامی دنبال شد. علاوه بر بحث تشدید نظارت‌ها در بازار که به انبارها و کنترل موجودی‌ها نیز رسیده، فعالان بازار سرد شدن هوا و سختی عبور و مرور را با توجه به بارش برف عاملی برای کاهش تقاضا عنوان می‌کنند. از سوی دیگر، از آنجا که عرضه‌ها در حال حاضر اغلب به صورت سلف ۳ ماهه و برای سال آینده انجام می‌شود، بسیاری از تجار از بازار این کالاها عقب کشیده و از آنجا که پیش‌بینی آینده برای بازار سخت شده، ترجیح می‌دهند که کالاهای مورد نیاز خود را به صورت نقدی و روزانه تهیه کنند. البته از سوی دیگر عرضه نشدن محصولات ذوب آهن عموما طی این هفته سایه سکوت و رکود را بر بازار افکنده و از حجم بازارسازی‌ها به شدت کاسته شده است.

از آنجا که در مورد میلگرد‌هایی که در بورس عرضه می‌شود واحدهای بازرگانی نیز امکان معامله دارند به نظر کارگزاران این کاهش تقاضا بیشتر مربوط به موضوع سلف بودن کالاها و تقاضای فصلی است و ارتباطی با حذف مستقیم تجار ندارد. در حال حاضر عمده نگرانی فعالان بورسی در مورد بازار ورق است، چرا که نه تنها تجار و افراد حقیقی بلکه واحدهای تجاری نیز امکان معامله در بورس را ندارند و تنها واحدهای دارای پروانه فعالیت توان معامله را دارند از اینرو این موضوع بازار را تشنه نگه داشته و تقاضاهای بالقوه زیادی را در بازار ورق ایجاد کرده است. این در حالی است که به گفته فعالان بازار ورق، افرادی که دارای مجوز پروانه بهره‌برداری هستند نیز توان مصرف تمامی این کالاها را ندارند و در نهایت این محصولاتی را که به صورت اعتباری از بورس خریده‌اند، در بازار به تجار مجددا می‌فروشند که این موضوع از نظر آنها عامل اصلی تفاوت نرخ قیمت ورق در بازار آزاد و بورس شده است.

به گفته تجار، این کالاها که مجددا به چرخه بازار اضافه می‌شود دوباره از سوی تجار به مصرف‌کننده‌ها به صورت اعتباری ارائه می‌شود که طبیعتا نرخ‌های بالاتری را برای آنها ایجاد می‌کند.

از این‌رو تجار ورق انتظار دارند برای از بین بردن این چرخه گردشی معاملات که تنها باعث می‌شود محصول گران‌تر دست مصرف‌کننده‌های نهایی برسد، بورس زمینه فعالیت تجار را همانند بازار میلگرد برای تجار ورق نیز فراهم کند تا در قالب واحدهای تجاری و ثبت شده زمینه فروش‌های خود را در بازار با نرخ‌های منطقی‌تر داشته باشند.

طی معاملات روز گذشته تیرآهن ۱۴و ۱۶ بناب با نرخ ۷۶۰ و میلگرد ۱۶ تا ۲۲ آن با نرخ ۷۷۰ تومان، میلگرد ۱۴، ۱۶ و ۱۸ فولاد قزوین با نرخ ۷۷۰ تومان، میلگرد A۲ و A۳ البرز تاکستان با نرخ ۷۷۰ تومان و A۲، ۱۰ تا ۱۸ فولاد سیادن عرضه شدند اما معامله نشدند.