خبرگزاری فارس- میزان صادرات فولاد خام و محصولات فولادی کشور طی ۷ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافت. میزان صادرات محصولات فولادی و فولاد خام واحدهای دولتی کشور طی ۷ ماه اول امسال به ۶۴۶ هزار و ۴۵۵ تن رسید که کاهش ۵۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

در این مدت، ارزش صادرات محصولات فولادی و فولاد خام نیز به ۲۷۲ میلیون و ۶۷۴ هزار دلار رسید که کاهش ۳۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

طی ۷ ماه امسال صادرات فولاد خام کشور از نظر وزنی به ۹۲ هزار و ۷۳۰ تن و از نظر ارزش به ۴۶ میلیون و ۷۸۸ هزار دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶۲ و ۴۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین در این مدت، میزان صادرات محصولات فولادی از نظر وزنی به ۲۲۹ هزار و ۹۳۸ تن و از نظر ارزشی به ۱۱۹ میلیون و ۵۰ هزار دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۴۳ و ۳۵ درصد کاهش داشته است.

صادرات محصولات فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، محصولات گرم و سایر محصولات است که در مورد تیرآهن می‌توان به صادرات ۵ هزار و ۸۵۲ تنی این محصول به ارزش

۳ میلیون و ۵۴۰ هزار تن اشاره کرد که از نظروزنی و ارزشی، کاهش ۴۹ و ۵۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

میلگرد تنها محصول فولادی بود که طی ۷ ماه امسال از نظر صادرات با روندی افزایشی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد.

در این مدت صادرات میلگرد ۲۴ هزار و ۲۳۷ تن به ارزش ۱۷ میلیون و ۹۰۶ هزار دلار بود که از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۵ و ۵۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

طی ۷ ماه امسال ۱۸۵هزار و ۴۶۱ تن محصولات گرم فولادی به ارزش ۸۷ میلیون و ۷۱۲ هزار دلار صادر شد که از نظر وزنی و ارزش، نشان ‌دهنده کاهش ۴۶ و ۴۲ درصدی است. در این مدت ۱۴ هزار و ۳۸۸ تن از سایر محصولات فولادی به ارزش ۹ میلیون و ۸۹۲ هزار دلار از کشور صادر شد که به ترتیب ۳۹ و ۲۰ درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

در ماه‌های فروردین تا مهر امسال، فولاد مبارکه در صادرات بین واحدهای فولادسازی دولتی کشور با سهم ۷۲ درصدی، بیشترین حجم صادرات را دارا بود و سهم ذوب‌آهن، فولاد خوزستان و شرکت ملی فولاد به ترتیب ۱۷/۶و ۵ درصد بوده است.

از نظر ارزش صادرات نیز سهم فولاد مبارکه به ۴/۶۴ درصد رسید و شرکت‌های ذوب آهن، فولاد خوزستان و ملی فولاد به ترتیب سهم ۳/۶ و ۱/۲۱ و ۲/۸ درصدی را تجربه کردند.

از لحاظ میزان فروش داخلی فولاد نیز شرکت فولاد مبارکه ۱/۳۷ درصد سهم را در بین واحدهای فولادسازی دولتی به خود اختصاص داد و این رقم برای شرکت‌های ذوب آهن، فولاد خوزستان و ملی فولاد به ترتیب به ۶/۲۲ و ۲/۲۱ و ۱/۱۹ درصد رسید.

در بررسی سهم واحدهای فولادی دولتی در ارزش فروش فولاد کشور نیز می‌توان به سهم ۴۱ درصدی فولاد مبارکه، ۱۹ درصدی فولاد خوزستان، ۲۵ درصدی ذوب آهن و ۱۵ درصدی شرکت ملی فولاد اشاره کرد.

به نظر می‌رسد ذخیره‌سازی فولاد و محصولات فولادی در آستانه هدفمند شدن یارانه‌ها دلیل اصلی این کاهش صادرات در بخش فولاد است.