پیش‌بینی رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی
عکس: آکو سالمی
در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی همان‌طور که پیش‌بینی کرده بودیم با روندی کاملا صعودی همراه بود.

در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین 1,314,500 دلار در تاریخ 4 اکتبر، به میانگین قیمت 1336 دلار در تاریخ 8 اکتبر 2010 رسید. همان‌طور که ملاحظه می‌‌شود طلا در هفته گذشته به طور متوسط رشدی برابر با 6/2 درصد داشته است.
مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی رخ داد و در بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، به شرح ذیل است: در هفته معاملاتی اخیر، مجددا قیمت طلا به روند رو به رشد خود در بازارهای جهانی تداوم بخشید و قیمت آن در مقطعی از زمان در روز پنج‌شنبه هفته گذشته (۷ اکتبر) به مرز قیمتی ۷۵/۱۳۶۴ دلار به ازای هر اونس نیز رسید.
در هفته گذشته به گزارش سایت Kitco، تداوم افزایش نگرانی‌ها در مورد بحرانی بودن وضعیت اقتصاد آمریکا که به دنبال انتشار احتمال تزریق بیلیون‌ها دلار توسط فدرال رزرو به اقتصاد این کشور که به منظور کاهش کسری تراز تجاری رخ خواهد داد، مهم‌ترین عاملی بود که سبب رویکرد سرمایه‌گذاران به خرید فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی شد که به دنبال افزایش تقاضا قیمت این کالای سرمایه‌ای نیز در بازارهای جهانی رو به صعود نهاد.
همچنین در هفته گذشته اقدام بانک مرکزی ژاپن (BOJ) به کاهش نرخ بهره موجب شد تا اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بهبود اوضاع مالی در جهان خدشه‌دار شود. بنا به گزارش خبرگزاری Reuters، کاهش نرخ بهره بانکی در ژاپن به نزدیک ۱/۰ درصد(تقریبا برابر با صفر) و تزریق ۵ تریلیون ین (۶۰ بیلیون دلار آمریکا) به اقتصاد این کشور، موجب شد تا سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به به‌وجود آمدن بحران دومی در جهان نگران شوند و به منظور ریسک زدایی به طلا به عنوان کالایی امن در این شرایط نابسامان اقتصادی رویکرد نشان دهند.
به دنبال این امر، بهای طلا در بازارهای جهانی مجددا به رکوردی جدید دست یافت. در همین حال در روز پنج‌شنبه هفته گذشته به گزارش SpdrShares، اقدام به فروش طلا توسط بزرگ‌ترین صندوق بین‌المللی طلا (SPDR) که در این روز 4/13 متریک تن از ذخایر خود را به فروش رساند و نوسان‌گیری از قیمت‌های بالای طلا توسط سفته‌بازان، اندکی کاهش قیمت طلا را در بازارهای جهانی به دنبال داشت. (لازم به توضیح است که اقدام به خرید یا فروش طلا توسط (ETF)ها یکی از ملاک‌های تصمیم‌گیری سفته‌بازان و معامله‌گران در بازار این کالای گرانبها محسوب می‌شود.)


علاوه براین، در روز جمعه هفته گذشته بنا به گزارش خبرگزاری Reuters، تداوم بحران مالی در آمریکا و انتشار جدیدترین گزارش اداره کار آمریکا مبنی بر اینکه نرخ بیکاری آمریکا در ماه سپتامبر کاهش نیافته است و در همان سطح 6/9 درصد باقی مانده است، موجب تقویت احتمال تزریق بسته نجات مالی دیگری به اقتصاد این کشور شد که به دنبال آن، تشویش‌های سرمایه‌گذاران از احتمال افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش دارایی‌ها موجب شد تا به دنبال یافتن کالایی تورم زدا و جایگزینی امن برای سرمایه‌گذاری به فلزات گرانبها رویکرد نشان دهند و متعاقبا به دنبال آن نیز قیمت فلزات گرانبها مانند طلا نیز در بازارهای جهانی با روندی صعودی همراه شد.
این در حالی است که در پایان هفته اخیر، U.S. Dollar Index (شاخص دلار) به کمترین میزان خود از ابتدای سال ۲۰۱۰ رسید. (یعنی از ۰۸/۷۸ واحد در هفته قبل به ۲۴/۷۷ واحد در روز پایانی هفته معاملاتی گذشته)
اتفاقات فوق در حالی است که به گزارش خبرگزاری Reuters، برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با تداوم کاهش ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای عمده جهان، احتمالا قیمت طلا در سه ماه آینده به قیمت‌های بالای 1500 دلار نیز خواهد رسید.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به گواه‌های مشاهده شده، روند بلند مدت طلا صعودی است و ممکن است طلا در این بین نوساناتی نیز داشته باشد.
در هفته گذشته به طور کلی طلا روندی صعودی داشت. برای هفته آینده نیز این پیش بینی وجود دارد که با احتمال زیادی طلا روندی افزایشی داشته باشد.
براساس این تحلیل، چنانچه طلا بخواهد روندی صعودی داشته باشد، در صورت شکاندن نزدیک‌ترین خط مقاومتی خود که 1366 دلار است، احتمالا تا محدوده قیمتی 1400-1380 دلار نیز رشد خواهد کرد. در غیر این‌صورت چنانچه طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح حمایتی مهم 1320 دلار، احتمال این که قیمت آن تا سطح ساپورتی 1300 دلار نیز نزول پیدا کند، وجود دارد.
در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که روند قیمتی طلا در این هفته صعودی باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
منبع: شرکت کارگزاری سی ولکس کالا