گروه بورس کالا- سردار خالدی: مبادلات محصولات کشاورزی با افزایش قیمت چند دلاری هر تن گندم خوراکی در رینگ صادراتی و مبادله یک هزار تن جو دامی سازمان تعاون روستایی به پایان رسید. دیروز در بخش کشاورزی رینگ صادراتی، در مجموع ۴ هزار تن گندم خوراکی معمولی به قیمت هر تن ۲۵۲ دلار معامله شد که ارزش آن بالغ بر یک میلیون و ۸ هزار دلار شد.

از این میزان گندم خریداری شده، ۳ هزار تن آن برای استان آذربایجان غربی و یک هزار تن آن برای استان خراسان رضوی بود. مبادلات جلسه معاملاتی گندم رینگ صادراتی در حالی برگزار شد که سیاست افزایش پلکانی قیمت‌ها همچنان در دستور کار شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی قرار دارد؛ به طوری که دادوستدهای روز گذشته با افزایش چند دلار به ازای هر تن نسبت به روز یکشنبه هفته جاری پیگیری شد و معاملات روز یکشنبه نیز با افزایشی اندک نسبت به جلسات قبل به پایان رسید.

به عقیده مسوولان شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، افزایش قیمت‌ها و سیاست بالابردن پلکانی نرخ‌ها براساس مبادلات جهانی و گرانی محصولات کشاورزی به دلیل آتش‌سوزی جنگل‌های بزرگ روسیه صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه سیاست انحصارگرایانه و غیرمنطقی محسوب نمی‌شود.

از سویی کارشناسان حاضر در تالار، ضمن تایید منطق بالابودن قیمت‌ها در بازارهای جهانی و تاثیرپذیری بازار داخلی از آن، مشکل اصلی نبود دادوستد در بازار را مربوط به نحوه خرید و شرایط سخت اعلام شده از سوی فروشنده می دانند. به باور تحلیل‌گران، مبادله محصولات کشاورزی بورس کالا به دلایل زیادی که مهم‌ترین آنها نبود ساختار علمی و مهندسی شده بخش کشاورزی و بازار این محصولات است کشش لازم برای جذب متقاضی و اعتماد سرمایه‌گذاران را ندارد.

براساس این گزارش علاوه بر مبادلات رینگ صادراتی در بخش داخلی نیز مبادلات محصولات کشاورزی با دادوستد تنها چند کالا به پایان رسانید. عرضه ۱۰۰ تن برنج‌هاشمی استان گیلان با نرخ هر کیلو ۲ هزار و ۵۲۰ تومان و یک تن گندم خوراکی روسیه با نرخ هر کیلو بدون معامله‌ای به پایان رسید. همچنین از یک هزار و ۱۰۰ تن شکر سفید عرضه شده دو کارخانه امیرکبیر و دعبل، که ۱۰۰ تن آن به صورت نقدی و یک هزار تن آن به صورت سلف به روی تابلو آمد، به دلیل نرخ بالای فروشنده سفارشی از سوی مشتری برای خرید صورت نگرفت.

این در حالی بود که در دیگر سوی مبادلات بخش کشاورزی، عرضه جو دامی تضمینی سازمان تعاون روستایی همچنان ادامه دارد؛ به طوری که از ۳۳ هزار و ۵۳۵ تن محصول عرضه شده با نرخ پایه ۳۲۰ تومان، تنها ۵ هزار و ۳۲۵ تن آن سفارش خرید داشت که از این میزان نیز، یک هزار و ۷۵ تن کالا با همان نرخ عرضه‌کننده به ارزش ۳ میلیون و ۴۴۰ هزار ریال فروخته شد.