موج- بورس کالا با توجه به مصوبه هیات وزیران، از تولیدکنندگان فولادی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا دعوت کرد. محمود غفاری مدیر امور ناظرین و تالارهای شرکت بورس کالای ایران، اظهار داشت: به منظور شکل گیری بهتر بازار فولاد و ورق بهتر است که دیگر تولیدکنندگان فولادی نیز وارد بورس کالا شوند.

وی از فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولادی نام برد که در حال حاضر به تنهایی در بورس کالا اقدام به عرضه ورق تخت فولادی می کند.غفاری از فولاد گیلان، نورد و لوله و فولاد کاویان به عنوان دیگر تولیدکنندگان فولادی یاد کرد که می‌توانند با عرضه محصولات خود در بورس کالا، منجر به رونق بازار این محصولات شوند.به گفته وی، در حال حاضر تولید سالانه فولاد مبارکه چهارمیلیون تن و فولاد گیلان حدود یک میلیون است.

غفاری ادامه داد: امیدواریم با توجه به پیش‌بینی ابزارهای تشویقی در قانون توسعه ابزارهای مالی، ورود این تولیدکنندگان به بورس کالا با علاقه بیشتری صورت گیرد.

مدیر امور ناظرین و تالارهای شرکت بورس کالای ایران یادآورشد: براساس بند چهار مصوبه هیات وزیران در تیرماه سال ۸۶، تمام تولیدکنندگان (فولادساختمانی) مکلف به عرضه تمامی محصولات خود در بورس کالا شدند.وی افزود: همچنین در بند دو این مصوبه اشاره شده است که واردکنندگان عمده محصولات فولادی می توانند نسبت به عرضه کالای خود در بورس اقدام کنند.

۱۰ مزیت بورس کالا

مدیر توسعه بازار شرکت بورس کالا به مزیت‌های۱۰ گانه انتخاب بورس کالا جهت فروش محصولات به جای برگزاری مزایده و مناقصه اشاره کرد.

عباس بنازاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: طبق ماده ۱۷ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی خرید و فروش کالاهای پذیرفته شده در بورس‌های کالایی که با رعایت مقررات حاکم بر آن بورس‌ها مورد داد و ستد قرار می‌گیرد توسط وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های دولتی و عمومی و دستگاه‌های اجرایی نیاز به برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آنها ندارد.

وی افزود: لذا طبق این قانون چنانچه دستگاه‌های دولتی جهت خرید و فروش کالاها و محصولات خود به جای مزایده و مناقصه از طریق بورس کالا اقدام کنند سرعت در عرضه ، خرید و فروش محصول یا کالا افزایش می‌یابد.

وی توضیح داد: این در حالی است که اگر دستگاه‌های دولتی اقدام به برگزاری مزایده کنند باید ۱۵ روز صبر کنند تا آگهی مزایده در روزنامه‌های کثیرالانتشار چاپ شود و اگر محصول به فروش نرفت مجددا مزایده برگزار شود، اما در بورس کالا از روز اول سهم روی تابلو رفته و قیمت شفاف می‌شود لذا حداقل یکماه در فروش کالا صرفه‌جویی می‌شود.

وی مزیت دوم خرید و فروش محصولات در بورس کالا را انجام حراج به صورت حضوری و الکترونیک و بدون هرگونه غل‌وغش دانست و تصریح کرد: در انجام حراج به صورت حضوری نماینده دستگاه می‌تواند حضوری قیمت‌های کشف شده را ببیند و در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

مدیر توسعه بازار شرکت بورس کالا تصریح کرد: مزیت سوم امکان حضور فعالان بازار اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از سراسر کشور و حتی در شهرستان‌های کوچک است، در حالی که در مزایده تنها کسانی که آگهی روزنامه را مشاهده کرده و از آن آگاهی دارند می‌توانند شرکت کنند.

بنازاده ایجاد شفافیت قیمت در بازار و آگاهی عامه از قیمت کشف شده را از دیگر مزایای عرضه محصول در بورس کالا دانست و تصریح کرد: در مزایده قیمت پنهان بوده و به صورت پاکت‌های در بسته است، ولی در بورس قیمت شفاف شده و مصرف‌کننده و تولیدکننده در جریان قیمت قرار می‌گیرد.

وی مزیت پنجم را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: امکان خرید جزئی و کلی با توجه به نقدینگی مصرف‌کنندگان از دیگر محاسن عرضه محصولات در بورس کالا به جای برگزاری مزایده یا مناقصه است، به طوری که در صورت عرضه روی تابلوی بورس خریدار به هر میزان که مایل است اقدام به خریداری می‌کند در صورتی که در مزایده این امر امکان‌پذیر نیست.

بنازاده مزیت بعدی را امکان کنترل و نظارت دستگاه‌ها به صورت آن لاین دانست و گفت: در تابلوی بورس معاملات ضبط و ثبت می‌شود و دستگاه‌ها می‌توانند بر قیمت‌ها نظارت کنند، در صورتی‌که در مزایده این کار بعد از فروش محصول صورت می‌گیرد.

وی مزیت هفتم عرضه در بورس را اطمینان‌خاطر فروشنده از برگشت سریع وجه فروش دانست و در توضیح گفت: بورس برای عرضه محصول تضامین لازم را می‌گیرد و فروشنده دیگر کاری به تضمین ندارد و تا ۷۲ ساعت می‌تواند وجه خود را دریافت کند.

وی تنظیم بازار محصولات را هشتمین مزیت عرضه در بورس کالا ذکر کرد و در توضیح مزیت بعدی گفت: در صورت عرضه محصولات از طریق بورس، اختیار فروش به صورت نقدی، نسیه و سلف ممکن می‌شود، در صورتی‌که در مزایده این امر امکان‌پذیر نیست.

وی به مزیت دهم و آخر عرضه محصولات دستگاه‌های دولتی در بورس به جای برگزاری مزایده اشاره کرد و افزود: در صورت عرضه در بورس اقدام به فروش محصول در تناژهای مختلف با کمترین پرسنل امکان‌پذیر می‌شود، در صورتی‌که در مزایده باید کمیسیون برگزار شود ولی در بورس یک نفر به عنوان نماینده قیمت‌ها را روی تابلو مشاهده می‌کند.

مدیر توسعه بازار شرکت بورس کالا اظهار امیدواری کرد که با توجه به مصوبه قانون توسعه ابزارهای مالی در این زمینه دستگاه‌های دولتی اقدام به عرضه محصولات خود از طریق بورس کالا کنند.