التهاب بازار بالا گرفت عرضه‌ها به تعویق افتاد

وعده ذوب‌آهن به متقاضیان برای عرضه انبوه میلگردبا نرخ ۶۶۰ تومان در هفته آینده

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: نخستین عرضه محصولات ذوب‌آهن برای تحویل شهریور ماه دیروز در بورس کالا عرضه شد که به واسطه بالا بودن تقاضا و التهابی که این روزها به دلیل نگرانی از کمبود موجودی بنادر و انبارها ایجاد شده، نرخ آنها با افزایش قیمت روبه‌رو شد تا آنجا که نرخ یکی از میلگردهای عرضه شده مرز ۷۰۱ تومان را رد کرد. ذوب‌آهن این کالاها را به صورت محدود و برای خریداران پروژه‌ای عرضه کرده بود و بر همین اساس، وعده داد تا هفته آینده عرضه‌های بیشتری را در بازار برای عموم عرضه کند، در نتیجه بورس پس از عرضه چهارمین سبد میلگرد ذوب‌آهن که نرخ آن به ۷۱۰ تومان رسید، از عرضه محصولات بعدی این شرکت جلوگیری کرد.

عرضه‌ها به هفته آینده موکول شد

بورس دیروز از ذوب‌آهن درخواست کرد تا هفته آینده تمامی عرضه‌های خود را یکجا به روی تابلو بیاورد و برای اینکه از رشد بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند، از این شرکت خواسته شد تا عرضه‌های تناژ بالا و عمومی خود را به عنوان اولین عرضه وارد سیستم کند تا عرضه‌های پروژه‌ای که عموما تناژ پایین‌تری دارند به واسطه تقاضای بالای بازار، میانگین نرخ‌ها را بالا نبرند. در همین حال قرار بر این شد تا هفته آینده عرضه‌های ذوب‌آهن با نرخ‌های پایه دیروز و همان ۶۶۰ تومان عرضه شود. البته دیروز، شایعاتی در بازار مطرح شده بود مبنی بر اینکه بورس معاملات پروژه‌ای را تایید و خریدهای غیرپروژه‌ای را ابطال کرده است. برخی نیز از احتمال ابطال معامله ۷۰۰ تومانی ذوب‌آهن خبر می‌دادند؛ اما مدیر تالارهای بورس کالا طی گفت‌وگویی با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد تا ساعت ۱۵ روز یکشنبه هیچ تصمیمی مبنی بر ابطال معاملات گرفته نشده و تنها عرضه‌هایی که از ثبت آنها در تابلو جلوگیری شد، به هفته آینده موکول شده است.

تاثیر معامله بورس بر قیمت‌های بازار آزاد و بنادر

اگرچه بورس با عرضه‌های بعدی دیروز با هدف ملتهب نشدن بیشتر بازار مخالفت کرد؛ اما این اقدام نیز در نهایت اثرات منفی در بازار گذاشت؛ به طوری که دیروز گفته می‌شد پس از اینکه از عرضه‌های ذوب‌آهن جلوگیری شد، قیمت‌ها در بازار آزاد به سرعت رشد کرد. برای مثال یکی از تجار گفت میلگرد یکی از شرکت‌های خصوصی به واسطه چند ساعت، از ۷۱۰ به ۷۴۰ تومان رشد پیدا کرد و در بنادر نیز نرخ میلگرد از ۶۶۰ به ۷۲۰ رسید. از این رو تعدادی از کارگزاران و تجار از اینکه عرضه‌ها انجام نشده، گله‌مند بوده و این اقدام را عاملی در جهت التهاب بیشتر تقاضا عنوان کردند. به گفته یکی از تجار، عرضه نشدن محصولات ذوب‌آهن با توجه به شرایط فعلی بازار، شرایط را بدتر می‌کند خصوصا اینکه دیروز فعالان بازار از این خبر که تا هفته آینده عرضه‌ای در بورس انجام نمی‌شود، اطلاع پیدا کردند. از سوی دیگر، برخی از کارگزاران نسبت به نحوه عرضه‌های دیروز که ابتدا عرضه‌های پروژه‌ای بر روی تابلو آمد نیز اعتراض داشته و خواستار مقاومت بیشتر بورس در برابر خواسته‌های عرضه‌کننده‌ها شدند. به گفته آنها بورس نباید به هیچ وجه قبول می‌کرد تا عرضه‌کننده، عرضه‌های پروژ‌ه‌ای و تناژ پایین خود را ابتدا بیاورد، بلکه باید در ابتدا عرضه‌هایی که تناژ بالاتری دارند و امکان پاسخگویی به تقاضا را دارند، بر روی تابلو می‌آمد.

قیمت‌ها در هر صورت صعودی است

با وجود مطرح شدن این اعتراض‌ها از سوی تعدادی از فعالان بورس؛ اما در مقابل برخی از کارشناسان و دست‌اندرکاران بازار آهن معتقدند دیروز در هر صورت قیمت‌ها بالا می‌رفت و هیچ تفاوتی نمی‌کرد اگر ابتدا عرضه‌های تناژ بالا عرضه می‌شد یا عرضه‌های پروژه‌‌ای.

به گفته فعالان بازار، آنچه که این تقاضا را پس از یک دوره رکود در بازار ایجاد کرده نگرانی از کاهش واردات و کمبود موجودی در بازار است و در هر صورت، این پتانسیل در بازار وجود دارد و عرضه‌های بورس تنها یک بهانه برای عیان شدن این شرایط است؛ کمااینکه ذوب‌آهن نیز حجم عرضه را به بیش از ۱۱ هزار تن هم رساند؛ اما باز هم نتوانست جوابگوی بازار باشد. البته ذوب‌آهن نیز علت پایین بودن عرضه‌های دیروز را تعهدات قبلی خود می‌داند؛ چراکه هفته‌های قبل این شرکت فروش کم‌سابقه‌ای را به لحاظ تناژ در بورس داشته است؛ البته برخی با اشاره به تعطیلی روز سه‌شنبه در هفته جاری یکی از دلایل موکول شدن عرضه‌های انبوه ذوب‌آهن به هفته بعد را همین تعطیلی دانستند؛ چراکه معمولا عرضه‌کننده‌ها در هفته‌هایی که روز تعطیل در آن وجود دارد این اعتقاد را دارند که وجوه کالاها دیرتر به دستشان می‌رسد.

نیاز به نظارت جدی‌تر وزارت صنایع

با توجه به اینکه معمولا در روز‌های پرالتهاب بازار، عدم حضور فروشنده‌های دیگر در بورس کالا کاملا به چشم می‌آید، دیروز نیز بسیاری نسبت به این امر اعتراض داشته و خواستار حضور مستمر شرکت‌های فولادی دیگر در بورس شدند.

در همین حال، یکی از مسوولان بورس نیز با اشاره به مصوبه وزارت صنایع در خصوص ارائه شمش به شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنند، می‌گوید: متاسفانه در حالی که این قانون مصوب شده؛ اما هنوز به صورت جدی پیگیری نمی‌شود و شرکت‌ها هنوز نسبت به عرضه مستمر در بورس کالا این الزام را حس نمی‌کنند؛ در حالی که وزارت صنایع با استناد به آن می‌تواند شرکت‌ها را به حضور در بورس تشویق کند. یکی از کارشناسان بازار نیز در این خصوص با اشاره به اثرات منفی حذف و ابطال معاملات در بورس کالا معتقد است برای جلوگیری از ازدحام تقاضا و رشد قیمت در بورس، به جای اینکه معاملات ابطال شود یا اینکه از عرضه‌ها جلوگیری شود، بهتر است چاره‌ای برای حضور بیشتر دیگر تولید‌کننده‌ها پیدا کرد؛ چراکه در هر صورت، چه قیمت‌ها و معامله تایید بشود یا نه، التهاب بازار در شرایطی که تقاضا بالا است، بیشتر می‌شود و تنها این امر به نفع کسانی خواهد بود که در دوره رکود بازار، تناژ بالایی را از ذوب‌آهن خریده‌اند و امروز بازار را در اختیار گرفته‌اند.

فروش کالا‌ها در رقابت

دیروز از مجموع کالاهایی که برای عرضه اعلام شده بود، سبد طول کوتاه میلگرد و تیرآهن بود که ۱۱ هزار تن ۶۶۰۰ ریال عرضه شد که در بالاترین نرخ، قیمت آن به ۶۸۸۱ ریال رسید. سبد میلگرد A-۳، و۱۰ تا ۲۲ نیز دیروز با نرخ ۶۶۰۰ ریال عرضه شد که در رقابت قیمت آن به ۷۰۱۳ ریال رسید. از این کالا ۱۳۵۰ تن معامله شد. سبد میلگرد A-۳، و۱۲ تا ۲۲ ذوب‌آهن دیروز با نرخ ۶۶۰۰ ریال عرضه شد که ۱۹۲۰ تن از آن معامله شد. بالاترین نرخ ثبت شده برای این کالا ۶۹۵۲ ریال بود. میلگرد A-۳، و۱۶ تا ۲۰ ذوب‌آهن دیروز با نرخ ۶۶۰۰ ریال عرضه شد که ۳۵۰۰ تن از آن با نرخ ۶۸۰۵ ریال فروش رفت. تیرآهن کوتاه ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ذوب‌آهن دیروز با نرخ ۵۸۰۰ ریال در حجم ۱۰ هزارو ۶۸۰ تومان فروش رفت.