مرکز خدمات فولاد ایران- تجار و کارشناسان چینی بر این باورند که تصمیم دولت چین برای انعطاف‌پذیر کردن ارزش یوآن، بر میزان تقاضای سنگ‌آهن وارداتی تاثیری نخواهد داشت، ولی مطمئنا بازار شکننده صادرات فولاد این کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. سرانجام بانک مرکزی چین که از نیمه دوم سال ۲۰۰۸ تا کنون نرخ یوآن را ثابت نگه داشته بود، اعلام کرده که ارزش یوآن را افزایش خواهد داد.

صادرات محصولات فولادی چین در سال ۲۰۰۹ به میزان ۵/۵۸ افت نمود و تجار نگران این مساله بودند که بهبود تدریجی دسامبر گذشته به بعد، با انعطاف‌پذیر نمودن نرخ یوآن نابود خواهد شد.

در ۵ ماهه نخست سال جاری صادرات فولاد چین ۱۲۷ درصد رشد نموده و به ۱۸ میلیون تن رسید، ولی وضعیت فولادسازان باز هم مساعد نبوده است.

در هفته‌های اخیر بازار صادرات فولاد چین کساد بوده حتی ورق گرم فوب چین ارزان‌تر از محصول هند و روسیه است. ارز انعطاف‌پذیرتر که به معنای افزایش ارزش یوآن است تاثیر بالایی بر صادرات چین گذاشته و آن را کاهش خواهد داد.

البته شاید حداقل این حرکت، پیشنهاد‌های اخیر در زمینه کاهش معافیت‌های مالیاتی صادرکنندگان چینی را متوقف کند. احتمالا دولت این طرح‌ها را به تعویق می‌اندازد. سال گذشته بسته محرک اقتصادی ۵۸۶ میلیارد دلاری، صنعت فولاد چین را از سقوط در بازار‌های جهانی حفظ کرد و خرید سنگ‌آهن را افزایش داد و در نتیجه مانع از رکود بیشتر در صنعت فولاد جهان شد.

اما پس از افزایش ۱۸ درصدی واردات سنگ‌آهن در فصل اول سال ۲۰۱۰، در آوریل و ماه مه بازار آرام شد؛ چرا که نگرانی‌ها موجب افت تقاضا شد و همچنین فولادسازان چینی توانایی پرداخت هزینه بالای سنگ‌آهن را نداشتند.

گرچه بالا بردن ارزش یوآن قدرت خرید چین برای تهیه سنگ‌آهن را افزایش می‌دهد بعید است که به سرعت بر بازار فولاد که یک ماهی است که در نوسان است، تاثیر گذارد.

به تدریج فشار حاصل از هزینه تولید فولاد کاهش می‌یابد، ولی هیچ خریدار سنگ‌آهنی انتظار ندارد که میزان تغییر ارزش یوآن شدید باشد.

در حال حاضر عامل تاثیرگذار وضعیت عرضه و تقاضا به‌خصوص تقاضای صنایع وابسته در فصل سوم است.

بازگشت مجدد تجار ترکیه به بازار قراضه

تولیدکنندگان فولاد ترکیه‌ای اواخر هفته گذشته پس از مدت‌ها دور بودن از بازارهای بین‌المللی به بازار خرید بازگشته و ۱۵ محموله را برای حمل از طریق دریا از اروپا و آمریکا خریداری کردند.

۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ (۲۰-۸۰) در قیمت ۳۰۰ تا ۳۰۵ دلار هر تن سی اف آر و قراضه سنگین کلاس ۱و۲ (۳۰-۷۰) در قیمت ۲۹۰ دلار هر تن سی اف آر و قراضه خرد شده در قیمت ۳۰۷ تا ۳۰۸ دلار هر تن سی‌اف آر معامله شده است.

برخی از تجار بر این باورند که با افزایش تقاضای قراضه در ترکیه طی این هفته، قیمت این محصول نیز در این کشور افزایش یابد.

حجم سفارشات قراضه کلاس آ۳ ترک‌ها از سی آی اس پس از خرید با تناژ بالا از آمریکا و اروپا کاهش یافته است. البته قیمت این محصول عرضه‌کنندگان سی آی اس طی این مدت ۲۵ دلار هر تن افزایش یافته و به ۳۱۰ تا ۳۱۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه رسیده است؛ اما تقاضای خرید با این قیمت در این کشور پایین است.