ایسنا- در حالی که طراحی شاخص برای بورس کالا از سال ۸۶ تاکنون توسط شرکت بورس کالا و سازمان بورس در حال پیگیری است، اما رییس هیات‌مدیره این شرکت در مورد آخرین وضعیت طراحی شاخص بورس کالا گفته که در این زمینه هنوز به تعریف مشخصی نرسیده است. محمدرضا شهیدی‌تبار، رییس هیات‌مدیره شرکت بورس کالا درباره آخرین وضعیت طراحی شاخص بورس کالا اظهار کرد: در گذشته چند شاخص برای بورس کالا در نظر گرفته شد و مورد آزمایش قرار گرفت؛ ولی هیچ‌کدام از این شاخص‌ها معرف نماد واقعی بورس نبود؛ لذا با استفاده از تجربه‌های روز دنیا در حال مطالعه روی شاخص هستیم؛ ولی هنوز به تعریف مشخصی در این خصوص نرسیده‌ایم.

رییس هیات‌مدیره شرکت بورس کالا با بیان اینکه طراحی شاخص در برنامه بورس کالا بوده و اقدامات لازم در حال انجام است، گفت:‌ بورس کالا تاکنون به این نتیجه نرسیده است که بگوید یک شاخص با چه شرایطی می‌تواند بیان‌کننده شرایط بازار باشد.

وی در پاسخ به این سوال که بورس کالا چه زمانی دارای شاخص می‌شود، عنوان کرد:‌ تصور نمی‌کنم شاخص بورس کالا به امسال برسد؛ زیرا هر بار طراحی شاخص مورد پیگیری قرار گرفت، با مشکل مواجه شد، لذا بعد از مطالعات فراوان به این نتیجه رسیدیم که شاخص‌های طراحی شده نمی‌تواند بیان‌کننده وضعیت بازار باشد.

شهیدی‌تبار در پاسخ به این سوال که با این شرایط طراحی شاخص بورس کالا منتفی شده است، گفت: خیر، طراحی شاخص جزو برنامه‌های امسال شرکت بورس کالا است و در حال حاضر مطالعاتی برای ایجاد شاخص بورس کالا در حال انجام است.

کلمه شاخص (INDEX) در کل به معنای نمودار یا نشان‌دهنده یا نماینده است. شاخص کمیتی است که نماینده چند متغیر همگن است و وسیله‌ای برای اندازه‌گیری و مقایسه پدیده‌هایی است که دارای ماهیت و خاصیت مشخصی هستند که بر مبنای آن می‌توان تغییرات ایجاد شده در متغیرهای معینی را در طول یک دوره بررسی کرد.

در هر بازار بورس اوراق بهاداری می‌توان بنا بر احتیاج و کارآیی شاخص‌های زیادی را تعریف و محاسبه کرد، در تمام بورس‌های دنیا نیز شاخص‌های زیادی برای گروه‌ها و شرکت‌های مختلف محاسبه می‌شود. به عنوان مثال در بازار سهام آمریکا شاخص داوجونز (DOW &JONES) تغییرات ۳۰ شرکت صنعتی، ۲۰ شرکت حمل‌ونقل و ۱۵ شرکت خدماتی را نشان می‌دهد یا شاخص نزدک (NASDAQ) تغییرات سهام خارج از بورس را نشان می‌دهد.