پرداخت 40 تومان سود به هر سهم

روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به عنوان روزنامه رسمی شرکت بورس کالای ایران برگزیده شد گروه بورس کالا- دیروز مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران با حضور اکثریت سهامداران، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بورس کالا و نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار در سالن وزارت کشور برگزار شد.

در این مجمع، محمدرضا شهیدی‌تبار، رییس هیات‌مدیره بورس کالا، به عنوان رییس مجمع انتخاب شد و با حضور عسگری مارانی و آذرخش به عنوان ناظر و ابوالفضل متین به نمایندگی از سهامداران حقیقی به عنوان دبیر مجمع و خواجه‌نصیر نماینده سازمان بورس رسمیت یافت. بنابراین گزارش، سود خالص این شرکت در سال ۸۸ بیش از ۸ میلیارد تومان و سود هر سهم ۶۲۵ ریال بود که پس از کسر اندوخته قانونی و احتیاطی، تقسیم ۴۰۰ ریال از مبلغ مذکور به تصویب مجمع عمومی سالانه رسید.

بر اساس این گزارش، در ابتدای مجمع گزارش هیات‌مدیره توسط سیدعلی‌اکبر‌هاشمیان، مدیرعامل بورس کالای ایران قرائت شد. مدیرعامل بورس کالا در این گزارش تصریح کرد: سالی که گذشت به‌رغم چالش‌های موجود در اقتصاد جهانی و تاثیرات آن بر اقتصاد ایران، سالی موفق برای بورس کالای ایران بود که افزایش ۳۱ درصدی حجم و ۴/۱۱ درصدی ارزش معاملات طی سال ۸۸ نمایانگر آن است.

وی سود عملیاتی بورس کالا را در سال گذشته ۷ میلیارد تومان و سود غیرعملیاتی این شرکت را ۱۰۰/۱ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سود ۱۰۰/۸ میلیارد تومانی بورس کالا پس از کسر مالیات به ۲۵۰/۶ میلیارد تومان رسید تا سود هر سهم این شرکت در سال گذشته به ۶۲۵ ریال برسد.

وی راه‌اندازی فاز سوم موبایل تریدینگ، توسعه سیستم الکترونیکی حراج چند کالایی و ورود ذرت و پلی‌اتیلن در معاملات قراردادهای آتی را از دیگر برنامه‌های مهم بورس کالای ایران در سال ۸۹ اعلام کرد. هاشمیان به پذیرش سیمان در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: پذیرش شرکت‌های عرضه‌کننده سیمان به تدریج در کمیته پذیرش انجام می‌شود تا سیمانی‌ها به خانواده بورس کالا ملحق شوند.

وی در ادامه افزود: بورس کالا با پذیرش ۱۵ شرکت عرضه‌کننده و ۲۸ کالای جدید در سال ۸۸ توانست پرتفوی معاملاتی خود را هرچه بیشتر متنوع سازد و ریسک‌پذیری خود را با عرضه کالاها در ۱۱ گروه اصلی، ۴۳ زیرگروه اصلی و ۱۶۰ زیرگروه فرعی به نحو مطلوبی کاهش دهد. وی با اشاره به این که تعداد ۵۱ شرکت کارگزاری با ۱۲۹ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات سال ۱۳۸۸ را به نحو چشمگیری افزایش داده و توانسته‌اند با ۸ هزار و ۵۷۰ مشتری در بازار نقدی و معاملات فیزیکی، عمده تجار و تولیدکنندگان بازار اول را جذب نمایند و با انعقاد ۳۶ هزار و ۸۶۷ قرارداد معاملاتی، بر حجم فعالیت‌های خود و بورس بیفزایند. مدیرعامل بورس کالا ارزش معاملات قراردادهای سکه طلا را ۱۴۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات رینگ صادراتی کیش را ۵۷۰ میلیون دلار اعلام کرد. وی به کاهش ۲۲ تا ۲۵ درصدی بهای کالاها در بازارهای جهانی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اما بورس کالا از نظر وزنی ۳۱ درصد و از نظر ارزش معاملات ۴/۱۱ درصد در سال ۸۸ افزایش یافت.

‌هاشمیان، افتتاح تالار بین‌المللی نفت و پتروشیمی کیش را در آبان ماه ۸۸ نقطه عطف فعالیت بورس کالا عنوان کرد و افزود: در سال ۸۹ نیز بورس کالا برنامه‌های مختلفی را شروع کرده و اجرا خواهد کرد که از جمله آن می‌توان به پذیرش سیمان در هفته گذشته اشاره کرد. همچنین بورس کالا در سال جاری، توسعه فاز سوم موبایل تریدینگ، پذیرش کالاهای جدید مانند سنگ‌آهن، نفت کوره و میعانات گازی، معاملات نقدی سکه طلا، آپشن و معاملات قراردادهای آتی پلی‌اتیلن و ذرت را در دستور کار خود دارد.

وی راه‌اندازی سیستم الکترونیک معاملات در اتاق پایاپای و جرایم، انجام معاملات از دفاتر کارگزاری در بخش مشتقه و آتی، راه‌اندازی معاملات چند کالایی در بخش کشاورزی، استقرار در ساختمان جدید، تسویه الکترونیک چند بانکی، استفاده از مزیت‌های قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید را از دیگر اقدامات بورس کالا در سال ۸۸ ذکر کرد.

پس از گزارش هیات‌مدیره، گزارش بازرس و حسابرس قانونی به استماع سهامداران رسید و صورت‌های مالی منتهی به تاریخ ۲۹/۱۲/۸۹ مورد تصویب قرار گرفت. در این مجمع، همچنین حق حضور هیات‌مدیره برای دو جلسه در ماه ۴۸۰ هزار تومان و پاداش هفت عضو هیات‌مدیره ۱۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد. موسسه حسابرسی دایا رایان نیز به عنوان بازرس قانونی کشور با حق‌الزحمه ۲۴ میلیون تومان و روزنامه اطلاعات و دنیای‌اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی کشور انتخاب شدند.

راه‌اندازی معاملات آپشن در سال جاری

مدیرعامل بورس کالا در حاشیه مجمع اظهارداشت: مسوولان این بورس در حال مذاکره با شرکت نفت هستند تا بتوانند مجوز معاملات مشتقه و استاپ نفت کوره را به دست آورند تا معاملات این محصول در بورس کالا انجام شود. وی افزود: معاملات آپشن در کنار فیوچرز راه‌اندازی خواهد شد تا شاهد توسعه روز افزون این بورس باشیم.وی با بیان اینکه بورس کالا همچنان در حال رایزنی برای عرضه نقدی سکه طلا در این بورس است، اظهار داشت: مذاکراتی با بانک مرکزی برای اخذ مجوز ضرب سکه اختصاصی غیربانکی در بورس کالا انجام شده است.مدیر عامل بورس کالا ادامه داد: اگر معاملات نقدی سکه طلای بانکی محقق نشود، این بورس با کسب مجوز ضرب سکه غیربانکی (با نشان اختصاصی) می‌تواند این سکه‌ها را پشتوانه معاملات قراردادهای آتی این کالا قرار دهد. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ بانک در بورس کالا فعال هستند، گفت: جذب اعتبارات بانکی، شاه کلید توسعه معاملات بورس کالا است که تحقق این امر امتیاز بزرگی برای افزایش معاملات این بورس خواهد داشت.

هاشمیان به ماده ۱۵ قانون بودجه سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده، اقلام وارداتی کشاورزی شکل قانونی پیدا خواهد کرد، به طوری که عرضه اولیه این اقلام از اول خرداد ماه امسال از طریق بورس کالا انجام می‌شود. هاشمیان ورود معاملات تضمینی و توافقی وزارت کشاورزی را یکی دیگر از برنامه‌های سال ۸۹ بورس کالا اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی شده است تا خرید‌های تضمینی سازمان‌های دولتی از طریق این بورس انجام شود.