تداوم توافق‌های بورس و بازرگانی پتروشیمی در دقیقه90

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: سودکاستیک در معاملات گروه شیمیایی‌ها روز گذشته بار دیگر با نرخ ۹۰ تومان عرضه شد. اگرچه هفته گذشته این کالا به دلیل عرضه با نرخ ۹۰ تومان از صف خرید توسط ناظر تالار خارج شده بود، اما روز گذشته بار دیگر بازرگانی پتروشیمی توانست کالای خود را با نرخ پایه ۹۰ تومان عرضه کند.

اما طبق توافقی که در زمان عرضه، بین بورس کالا و بازرگانی پتروشیمی رخ داد، نرخ پایه این کالا براساس میانگین نرخ معامله در هفته‌های گذشته افزایش یافت. به این ترتیب نرخ پایه سودکاستیک بندرامام روی تابلوی بورس تا ۲۲۰ تومان افزایش یافت . این کالا در این روز و در رقابت با نرخ ۲۵۴ تومان خریداری شد.

اگرچه نماینده بازرگانی پتروشیمی هربار نرخ‌گذاری کالاها را براساس (fob-۵) اعلام می‌کند، اما بسیاری از فعالان بازار این نحوه تعیین قیمت را برای کلیه محصولات پتروشیمی صحیح نمی‌دانند و معتقدند باید طبق قانون بورس، نرخ‌گذاری کالاها براساس نرخ آخرین معامله آن کالا صورت گیرد.

البته به گفته بسیاری از آگاهان بازار، افزایش نرخ پایه روی تابلوی بورس قطعا می‌تواند موجب بازارسازی شود. نکته‌ای که بیشتر فعالان اقتصادی در این روز به آن اشاره کرده و در خصوص آن ابراز نگرانی کردند.

یکی از فعالان بازار در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: متاسفانه در سال جدید نرخ‌های بورس کالا دستوری بودند و این موضوع مشکلات بسیاری برای خریداران ایجاد کرده است.

وی در ادامه می‌افزاید: عرضه باید ۷۰ درصد تقاضای خریداران را پوشش داده و کم کم سر به سر شود و مبنای فروش براساس آن تعیین شود، این در حالی است که نرخ‌های دستوری و کارشناسی نشده در سال جدید مشکلات عدیده‌ای برای خریداران و تاجران به وجود آورده است.

کاهش ۲۴تومانی نرخ پایه جوش‌شیرین داخلی

جوش‌شیرین پتروشیمی شیراز در این روز به‌رغم افزایش نرخ در معاملات پس از نوروز این بار با کاهش نرخ پایه روبه‌رو شد.

در این روز جوش شیرین پتروشیمی شیراز با نرخ ۵۱۷ تومان عرضه و معامله شد. این کالا هفته گذشته با نرخ پایه ۵۴۱ تومان عرضه شده بود که در رقابت با نرخ ۵۷۰ تومان خریداری شد.

به گفته فعالان اقتصادی، بازار داخلی جوش شیرین پس از نوروز به شدت ملتهب است.

جوش شیرین پتروشیمی شیراز در این روز با میانگین نرخ معامله شده در هفته گذشته روی تابلو آورده شد. بسیاری از فعالان اقتصادی، این نحوه تعیین نرخ پایه را اصولی نمی‌دانند و معتقدند باید نرخ پایه براساس آخرین معامله انجام شده صورت گیرد.

مشکلات عرضه آف گریدهادر بورس کالا

در این روز محصولات آف گرید پتروشیمی جم و امیرکبیر نیز در رقابت با رشد قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار، نرخ این محصولات ۱ تا ۲ درصد کمتر از محصولات on در بورس کالا است و این موضوع نشان می‌دهد که خریداران از این محصولات به جای on گریدها و در تولیدات خود استفاده می‌کنند.

گفته می‌شود محصولاتی که با آف گریدها تولید می‌شوند، دارای کیفیت لازم نبوده و امکان دارد برای مصرف‌کنندگان زیان ده باشند. برخی دیگر از آگاهان بازار نیز عرضه این محصولات در بورس کالا را صحیح نمی‌دانند و معتقدند خریداران در روز عرضه آف گریدها می‌کوشند تا این محصولات را با قیمت ارزان‌تر تهیه کرده و به جای on گریدها از آنها استفاده کنند.