خرید‌های تجاری در بورس به حداقل رسید

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با وجود تنوع و تعدد بالای محصولات عرضه شده در بورس، معاملات فولادی‌ها در بورس کالا به آرامی و با حضور تعداد کمی از معامله‌گران انجام شد. بر اساس این گزارش، در این روز، علاوه بر ذوب‌آهن که بخش قابل توجهی از محصولات خود را برای خریدهای پروژه ای عرضه کرده بود، فولاد آذربایجان و گروه ملی هم کالاهایی را به بازار عرضه کرده و نورد آریان فولاد نیز پس از مدت‌ها محصولات خود را روی تابلوی بورس آورد.

راهکارهای تشویقی کارساز شد؟

با توجه به اینکه در عرضه‌های پیشین بورس عرضه‌کننده‌ها از نظر تعداد افزایش پیدا کرده‌اند، شایعاتی در بازار مطرح شده مبنی بر اینکه احتمالا پیشنهاداتی که در خصوص فروش شمش فولاد خوزستان به عرضه‌کنندگان بورسی مطرح شده به مرحله اجرایی رسیده و به همین دلیل است که تولید‌کننده‌ها اخیرا نسبت به عرضه کالاهای خود در بورس رغبت زیادی نشان می‌دهند که نمونه بارز آن عرضه محصولات آریان فولاد پس از مدت‌ها در بورس است؛ چراکه در حدود یک ماه و نیم قبل طی جلسه‌ای در ایمیدرو و با حضور نمایندگانی از بورس کالا پیشنهاداتی مطرح شد که یکی از این پیشنهادات واردات شمش به جای محصول نهایی توسط دولت و دیگری فروش شمش فولاد خوزستان به عرضه‌کنندگان بورسی بود تا از این طریق به تعداد عرضه‌کنندگان بورس افزوده شده و تعادل بیشتری میان عرضه و تقاضا ایجاد شود.

اما هنوز اخبار و ابلاغیه مشخصی در این خصوص به بورس نرسیده، اما برخی شایعات حاکی از آن است که برخی از تولید‌کننده‌ها حتی با وجود اینکه به دلیل بالابودن قیمت‌هایشان در مقایسه با قیمت‌های پیشنهادی خریداران موفق به فروش کالا نمی‌شوند هم با در دست داشتن مدارک عرضه در بورس امکان استفاده از این پیشنهاد را دارند.

اما در کنار این موارد بیشتر فعالان بازار بر ضرورت عرضه شمش فولاد خوزستان در بورس کالا اصرار دارند و معتقدند اگر چنین شرایطی هم وجود داشته باشد بهتر است شمش فولاد خوزستان نیز در بورس و بر اساس تقاضای فولادسازانی که کالایشان را عرضه می‌کنند تعیین شود. فعالان بازار مزایای این اقدام را بهبود نرخ‌گذاری محصولات می‌دانند؛ چراکه نرخ شمش فولاد خوزستان در حال حاضر بر اساس نرخ محصول ذوب‌آهن در بورس تعیین می‌شود که بعضا نوسان قیمت محصول نهایی در بورس به دلیل وجود همین سیستم به سختی انجام می‌شود خصوصا در زمان کاهش قیمت‌ها.

قیمت‌ها پایین است، اما بازار همچنان کشش ندارد

اغلب معاملاتی که دیروز انجام شد به صورت پروژه‌ای و از پیش موافقت شده بود؛ چراکه به عقیده کارگزاران نرخ‌هایی که در بورس پیشنهاد می‌شود با در نظر گرفتن ۳درصد مالیات و دیگر هزینه‌ها به نسبت نرخ‌های بازار آزاد بالاتر است و بازار کشش این نرخ‌ها را در حال حاضر ندارد، از این رو است که به جز خریداران پروژه‌ای در حال حاضر انگیزه خرید از بورس با این نرخ‌ها در میان دیگر خریداران وجود ندارد.

به همین دلیل بیشتر حاضران تالار بورس کالا معتقد بودند اگر قیمت محصولات کاهش پیدا کند امکان بالارفتن تقاضا در بورس وجود دارد. اگرچه نرخ‌ها در بورس کالا به گونه‌ای است که برای خریداران انگیزه سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌کند و بالا‌تر از حد انتظار خریداران غیرپروژه‌ای است، اما همچنان اغلب تولیدکننده‌ها از بالاتر بودن هزینه تولید کالا در مقایسه با قیمت‌های فعلی محصول نهایی در بازار گله‌مندند.

نکته دیگری که وجود دارد این است که نخریدن‌های تجار در بورس و انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها از سوی ذوب‌آهن در حالی مطرح می‌شود که از سوی دیگر بیشتر تجار و دست‌اندرکاران بازار پیش‌بینی می‌کنند معاملات بازار آهن از انتهای خرداد ماه بهبود پیدا می‌کند، از این رو این سوال مطرح می‌شود که چرا با وجود این پیش‌بینی‌ها چرا همین افراد هم از خرید امتناع کرده و بعضا احتیاط پیشه کرده‌اند.

یکی از کارگزاران بورس کالا در خصوص بروز این شرایط در بازار می‌گوید: اگر چه اخبار مربوط به رونق بازار مسکن و مسکن مهر در بازار مطرح شده، اما چون عملا در معاملات بورس اثرات آن مشخص نشده هنوز بازار به اینکه بازار در خرداد ماه به رونق برسد تردید دارد.اما اینکه برخی افراد پیش‌بینی می‌کنند شرایط در خرداد ماه بهتر می‌شود یکی افزایش نرخ‌های جهانی و دیگری طرح مسکن مهر است که با اجرایی شدن آن احتمال رونق ساخت‌و‌ساز زیاد خواهد شد.

فروش بدون چانه‌زنی محصولات ذوب‌آهن

دیروز به دلیل توافقات انجام شده محصولات ذوب‌آهن بدون چانه‌زنی معامله شد.

اما همان طور که ذکر شد نرخ‌های ذوب‌آهن در بورس باعث شده تا عرضه‌کننده‌های دیگر نتوانند با نرخ‌های ۷۰۰ تومانی محصولات خود را در بورس به فروش برسانند، از این رو کارگزاران معتقدند این شرکت‌ها اگر مصمم به فروش کالاهای خود هستند باید در نرخ‌های خود تجدید نظر کنند هرچند که از لحاظ هزینه تولید به صرفه نباشد.

بر این اساس تیرآهن ۲۷ ذوب‌آهن دیروز با نرخ ۷۴۵ تومان عرضه و با همین نرخ ۳۰۸۰ تن معامله شد.

سبد میلگرد A-۳، ۱۰، ۱۸، ۲۲ ذوب‌آهن نیز با نرخ ۷۰۴ تومان، ۲۵۰ تن معامله شد.

سبد میلگرد A-۳، ۱۶، ۱۸، ۲۵ ذوب‌آهن نیز با نرخ ۷۰۲ تومان، ۲۲۰ تن معامله شد.

سبد میلگرد A-۳، ۱۲ تا ۲۵ نیز با نرخ۷۰۳ تومان، ۴۲۰ تن معامله شد.

سبد میلگرد A-۳، ۱۲ تا ۳۲ در این روز با نرخ ۷۰۲ تومان، ۳۰۰۰تن معامله شد.

سبد میلگرد A-۳، ۸ تا ۳۲ این شرکت نیز با نرخ ۷۰۰ تومان، ۱۰ هزار تن معامله شد.

سبد میلگرد A-۳، ۱۲ و ۱۴ این شرکت با نرخ ۷۰۵ تومان، ۸۰۰ تن معامله شد.

سبد تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن در این روز ۷۰۲ تومان ۴ هزار تن معامله شد.

سبد تیرآهن و میلگرد در این روز ۷۰۲ تومان ۴۰۰ تن عرضه، اما معامله نشد. سبد میلگرد و تیرآهن این شرکت در یک بخش دیگر ۶۶۰ تن ۷۳۵ تومان معامله شد.

سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان دیروز با نرخ ۷۰۰تومان ۲۲۰۰ تن عرضه و در بخش دیگر ۲۲۰۰ تن ۷۱۰ تومان عرضه شد که هیچ یک فروش نرفتند.

سبد ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی هم که با دو نرخ ۷۰۰ و ۶۹۵ تومان عرضه شده بود هم فروش نرفت.

فولاد آریان هم تیرآهن ۱۶ و ۱۸ و نبشی خود را عرضه کرد که تیرآهن ۱۶ با نرخ ۶۸۵ تومان معامله نشد، اما تیرآهن ۱۸ آن ۲۰۰ تن با نرخ ۷۰۰ تومان معامله شد.

سبد نبشی این شرکت در این روز با نرخ ۷۳۰تومان عرضه شد، اما فروش نرفت.